Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fkullberg
#1244341
CarlRo skrev: lör 14 apr 2018, 18:48
fkullberg skrev: lör 14 apr 2018, 16:37 Alla som säger att det Orginala är så himla bra Ljuger( Säger inte att det som sitter Orginal är dåligt) eller så har dom inte testat ett Korrekt inställt bowers & wilkins.

Jag förstår att många är bittra och ledsna över att det inte har bowers & wilkins etc, Jag köper detta men man ska inte trycka på folk annat för att man är besviken själv. Sub gör stor skillnad och är värt alla pengar.

Kan man och gillar ljud så bör man välja bowers & wilkins eller iallafall en SUB.
Vad fan är du du säger, att jag ljuger? Varför skulle jag ljuga? Tråden handlar inte om B&W-systemet, som förstås låter ännu bättre.
Lugna ner dig lite, jag har hört original ljud med och utan SUB och det är stor skillnad. Att säga att det arr det bara är för att dunka plåt och att det inte märks av är en ren lögn. Står fast vid detta Punkt.
av FilipDjurberg
#1244344
Är det någon som kan skicka bild på sina inställningar på ljudet (B&W) kör på dynamiskt nu men någon av Er kanske har fått det ännu bättre! :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1244360
Jag har inte lyssnat och kunnat jämföra med en bil som har sub. Jag hoppas ju att den låter något om man betalar 5000 för den och är det samma som i B&W, så borde den ju vara av kvalitet.. 😀

Givetvis hade B&W gärna fått följa med bilen, men budgeten räckte inte till mer. Tycker high performance är helt ok för att vara standard. Hade premium sound i min mondeo - 09 från blaupunkt och den var fantastisk att lyssna på. Inte tillstymmelse till dist eller vibrationer och ett väldigt klart ljud med en distinkt och snabb bas som inte släpar..

Men priset 30.000 bär respekt med sig. Eller 40.000 som den lär kosta i nästa Xc90, om den följer V och Xc60. 😯
av FilipDjurberg
#1244373
Ilduce77 skrev:Jag har inte lyssnat och kunnat jämföra med en bil som har sub. Jag hoppas ju att den låter något om man betalar 5000 för den och är det samma som i B&W, så borde den ju vara av kvalitet.. Bild

Givetvis hade B&W gärna fått följa med bilen, men budgeten räckte inte till mer. Tycker high performance är helt ok för att vara standard. Hade premium sound i min mondeo - 09 från blaupunkt och den var fantastisk att lyssna på. Inte tillstymmelse till dist eller vibrationer och ett väldigt klart ljud med en distinkt och snabb bas som inte släpar..

Men priset 30.000 bär respekt med sig. Eller 40.000 som den lär kosta i nästa Xc90, om den följer V och Xc60. Bild

B&W kostar 40.000kr numera till V90 också..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av RickardK
#1244422
Har läst den här tråden med ett ganska stort leende. Mätningar i v90 kupé vid normal körning (diesel) ger ca 60dB vid 50hz, således är en subwoofer sjukt onödigt om du lyssnar på hyfsat normal ljudnivå. Står du still med motorn avstängd finns det kanske en nytta men då har jag bättre anläggning hemma. B&W systemet tycker jag mest ger konstiga fasförskjutningar men visst kan nån tycka att det ger mer ”djup”
Skippa basen och använd EQ, volvos 6,5” går djupt och subwoofer ger ingen njurspark.
av Ugglas
#1244477
Först och främst, blanda inte in B&W-systemet det har inget med tråden att göra. Det är svårt att ta vad du säger på allvar " fkullberg" då du hävdar att folk ljuger för att de har kommit fram till att extra suben för 5000 inte tillför något som motsvara vad den kostar. Jag och min svåger har båda varsin V90, han valde sub men inte jag. Vi har suttit och meckat med ljudet i våra bilar många gånger så jag vet exakt vad jag talar om. Efter att vi båda ställt in ljudet så bra som det går, så var vi överens om att suben INTE är värd att lägga 5000 kr på. Svågern skulle inte ha beställt suben om han fått göra om, utan sparat 5000 kr. Vi kan konstatera att när omgivningen är "tyst" och man vräker på med riktigt mycket bas, så levererar suben ett extra djup, inget snack om saken. Vid normal lyssning som för de flesta är 95% av tiden så kommer inte suben fram på något nämnvärt sätt. Ljudet utan sub (rätt kalibrerat) låter riktigt bra, bra bas och klara fina röster. Kontentan är att om man inte är basnörd och vill stå på parkeringen och dunka, så beställ ingen extra sub. Detta är inget ljug utan 2 personers upplevda erfarenhet när vi lyssnat. Om man lyssnar på stereon på en V90 utan sub med dåligt kalibrerad ljudbild och en halvdålig MixMegapol-sändning på radio och sedan lyssnar på en bil med sub som spelar en modernt mixad baslåt från spotifyappen, då kan man säkert tro att det är stor skillnad mellan ljuden. Detta kan vara orsaken till att vissa tror att suben är så förträfflig.
Senast redigerad av 1 Ugglas, redigerad totalt 0 gånger.
av CarlRo
#1244479
"Ugglas" slog nog huvudet på spiken varför vissa envisas in i absurdum om att basen är så mycket bättre med sub.
av Nystrom7
#1244482
Här känns det ju mest som att dom som valt bort sub försöker övertyga sig själva om att den inte märks. Gör jag ett enkelt test i min genom att vrida ner suben i bott eller i max så märks en markant skillnad det går inte att argumentera bort.

Jag tycker den gör stor skillnad i min bil. Men det spelar väl egentligen ingen roll då man inte kan beställa v90 from 19 modellåret med den längre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1244486
Det är ungefär samma sak som de som säger att de inte b3höver sub till hemmabions anläggning.

Hör man inte skillnad i bilen är det för att det är en undermålig produkt och så var det ju i tex gamla v70 den subben var ju riktigt kass.
I gamla xc60 gör iaf subben med PS skillnad som natt och dag.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av CarlRo
#1244502
Nystrom7 skrev:Här känns det ju mest som att dom som valt bort sub försöker övertyga sig själva om att den inte märks. Gör jag ett enkelt test i min genom att vrida ner suben i bott eller i max så märks en markant skillnad det går inte att argumentera bort.
Det är väl snarare tvärt om, övertyga sig själv om att det var väl använda 5 papp.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]