Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nystrom7
#1244505
CarlRo skrev:
Nystrom7 skrev:Här känns det ju mest som att dom som valt bort sub försöker övertyga sig själva om att den inte märks. Gör jag ett enkelt test i min genom att vrida ner suben i bott eller i max så märks en markant skillnad det går inte att argumentera bort.
Det är väl snarare tvärt om, övertyga sig själv om att det var väl använda 5 papp.
Ja så kan man med se det men som sagt i min bil gör det stor skillnad när jag vrider av den så att den inte märks knappt är ofattbart för mig iaf

Skickat från min Pixel via Tapatalk

av fkullberg
#1244524
CarlRo skrev: sön 15 apr 2018, 14:39
Nystrom7 skrev:Här känns det ju mest som att dom som valt bort sub försöker övertyga sig själva om att den inte märks. Gör jag ett enkelt test i min genom att vrida ner suben i bott eller i max så märks en markant skillnad det går inte att argumentera bort.
Det är väl snarare tvärt om, övertyga sig själv om att det var väl använda 5 papp.
Eller som du övertala dig själv att det inte är värt det för att du är utan ;)
av RickardK
#1244544
Som att tro att en 10” fta bas kommer göra underverk speciellt när man kör närmare 100 och vägljudet ligger på 75dB vid 40-70hz. Köper att du hör skillnad stillastående med motorn avstängd, knappast annars.
Användarvisningsbild
av Derank
#1244550
Jag tro du glömt en viktig faktor vad det gäller bas och lyssningsupplevelse i dina teorier. Men jag tror att du är så bestämd i din åsikt att det lär inte löna sig att försöka övertala dig om att en sub hörs i en bil fast den inte står stilla och motorn är avstängd.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av AndS
#1244557
Nystrom7 skrev:Här känns det ju mest som att dom som valt bort sub försöker övertyga sig själva om att den inte märks. Gör jag ett enkelt test i min genom att vrida ner suben i bott eller i max så märks en markant skillnad det går inte att argumentera bort.
Fundering, det är inte så att med SUB monterat skickar man inte ut de lägsta frekvenserna i de vanliga högtalarna, dvs någon form av filter?
av Nystrom7
#1244560
AndS skrev:
Nystrom7 skrev:Här känns det ju mest som att dom som valt bort sub försöker övertyga sig själva om att den inte märks. Gör jag ett enkelt test i min genom att vrida ner suben i bott eller i max så märks en markant skillnad det går inte att argumentera bort.
Fundering, det är inte så att med SUB monterat skickar man inte ut de lägsta frekvenserna i de vanliga högtalarna, dvs någon form av filter?
Ingen aning faktiskt men antagligen inte. Det känns som ni submotståndare greppar efter varje halmstrå för att övertyga er om att den inte märks . Min märks tydligt iaf även om det är stillastående eller i 100km/h jag har väl inte så mycket mer än tillägga mer än att min subwoofer märks och jag är nöjd med den och ja jag har lyssnat i bilar utan också Bild

Skickat från min Pixel via Tapatalk

av RickardK
#1244568
Derank skrev: sön 15 apr 2018, 17:59 Jag tro du glömt en viktig faktor vad det gäller bas och lyssningsupplevelse i dina teorier. Men jag tror att du är så bestämd i din åsikt att det lär inte löna sig att försöka övertala dig om att en sub hörs i en bil fast den inte står stilla och motorn är avstängd.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Säger inte att den inte gör skillnad men den skillnaden för 5000:- är minimal när man kör och en volym på ca 80dB dvs 20dB över samtalsnvå. Drar du på till 95-100 så kommer den säkert märkas mer. Det några av oss säger är Åk och lyssna skruva på inställningarna, vi anser inte (oavsett om vi har SUB eller inte) att den är värd pengarna... att du får ett bra ljud utan subwoofern.
av AndS
#1244573
Intressant att det fokuseras bara på teknik. Nummer ett är vilken musik man lyssnar på, sedan kommer vilken kvalite som innehållet har och sedan vad som krävs för att kunna återge det som man lyssnar på. Sist kommer min egen bild av hur jag vill att det ska låta, dvs hur jag vill att det ska låta är inte alltid hur musiken mixats.
Som det noterats i vissa inlägg skulle man behöva ha en dynamisk justering av ljudet i en bil utifrån andra ljud/frekvenser som uppstår under körning ;-)
Användarvisningsbild
av Fisch
#1244680
Tycker faktiskt likt många andra här att originalljudet är rätt bra. Jag valde varken till sub eller BW, såhär i efterhand är jag åtminstone inte missnöjd med det.

Men det finns förstås tillfällen då suben förmodligen hade gjort sig tillrätta, tex med Master of Puppets på hög volym i motorvägsfart.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]