Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nystrom7
#1222576
Jag tycker som sagt den gör stor skillnad. Betalade 4200 för den efter rabatten 4-5000 är väldigt liten skillnad på en bil i 500 000 kr klassen. Tycker den är prisvärd speciellt om man kör Spotify, dock inte via blåtand får då är ljudet inte jättebra.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1222587
V70_2005 skrev:Är den verkligen av när man drar ner den eller är den på en låg nivå? Hade nog inte nöjt mig med det enkla testet för att kunna säga "välj inte sub". Tror sub är ett fint komplement till standardsystemet.
Den är av eller inte hörbar, har haft örat emot. Jag har bråkat mycket med sub och ljudinställningar. De gånger jag hör skillnad är om jag har sub på fullt, drar upp basen på full och panorerar nästan allt till bakhögtalarna. Först då tycker jag mig höra att det blir skillnad när jag drar upp och ner på fader till subben. Inte mycket liv i den. Ja, jag har jämfört med andra bilar också så inget fel på min.

Ett råd till TS, skippa skiten och lägg till backkamera, laminerade rutor eller nåt istället. Du har väl redan tonade rutor?
av Nystrom7
#1222589
Det där låter ju jättekonstigt? Jag har balansen mitt i bilen och basen på ca 75 procent och den hörs väl även vid låg volym. Det var stor skillnad mot lånebilen tycker jag. Ang backkameran så är den bra men blir skitig fort, sen är faktiskt backljuset inte bra tyvärr.
av Leopold
#1222593
Vet inte vad man har för steg i ljudanläggningarna numera men 10 år tillbaks i tiden hade man tre grundsteg. 1) Performance, 2) High performance och 3) Premium (tror det var Dynaudio och 300w sammantaget). Till de två senare fanns tillvalet subwoofer i vissa bilmodeller dock inte min S80, den installerades isf under golvet i bak.

Det jag hört med egna öron är att det är en enorm skillnad på alternativ 1) och 2), jag har alternativ 2) och får säga att behov av subwoofer är minimalt. Rejält tryck i ljudet även i basen med 200W och 8 drivers i det fallet.

Så om läget som det var för ett decennium sedan är överförbart till idag, välj inte det billgaste alternativet så blir det förmodligen fullt tillfredsställande.
av CarlRo
#1222755
Mig veterligen finns det bara 2 stereo-alternativ, originalstereon (med eller utan sub) eller BW och originalstereon ska vara betydligt bättre än den gamla snikvarianten. Det är stor skillnad på ljudet om spelar Spotify direkt i bilens app mot att överföra med bluetooth från sin telefon. Bilens Spotifyapp låter betydligt bättre och meckar man lite med EQ så låter det riktigt bra, men jag tycker inte ljudet lyfter till några nya höjder med suben, vilket det ibland kan göra och då är frågan om man ska spara 5000 kr.
av V70_2005
#1222776
Ni får göra ett blindtest på träffen idag. Har ni tur finns det två identiska bilar med och utan subben.
av Kickikaka72
#1222946
CarlRo skrev:En bekant som fått hem sin nya V90 valde till en sub och det är ett riktigt bra ljud så man undrar om det svindyra ljudpaketet verkligen är "nödvändigt". När man ställer ner suben på "0" så är ljudet i princip lika bra, och man kan kompensera lite med att höja basen, så är det värt att lägga till 5000 kr för denna sub? Någon som har erfarenheter eller åsikter om detta? (Mitt fönster för att ev. ändra min beställning är snart slut).
Hej ! Tycker absolut det är värt det. Har en xc90 ,men antar att systemen är likvärdiga.
Efter en uppdatering fungerade inte subben, och det var en väldig skillnad.Nu funkar den igen och vi är otroligt nöjda med vårt ljudsystem. Lycka till !

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av PatrickNyberg
#1243190
Hej, har precis fått ut min V90CC med standardljudet och utan sub.
Läste någonstans här att sub inte går att eftermontera, doh! det trodde jag :shock:
Hur som, såg också att någon hade mixtrat en hel del med eq, finns det någon chans att någon kan lägga upp en bild på vilka inställningar som gjort gällande ljudet?
av AndS
#1243195
PatrickNyberg skrev:Hej, har precis fått ut min V90CC med standardljudet och utan sub.
Läste någonstans här att sub inte går att eftermontera, doh! det trodde jag :shock:
Hur som, såg också att någon hade mixtrat en hel del med eq, finns det någon chans att någon kan lägga upp en bild på vilka inställningar som gjort gällande ljudet?
Nu ställer du en svår fråga, vilken inställning du ska välja är mycket individuellt.
Vilken musik du lyssnar har stor betydelse, men även ljudkällan radio, Spotify, USB, etc. T.ex. radio och Spotify låter helt olika.
Och sedan hur du själv uppfattar ljudet och föredrar. Merparten brukar skruva upp bas/diskant lite mera än vad "original" är.
Så gör inställning från den ljudkälla du använder oftast, t.ex. skruvar du in utifrån radion så får i mitt tycke Spotify för mycket förstärkning i vissa frekvensområden.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1243218
PatrickNyberg skrev:Hej, har precis fått ut min V90CC med standardljudet och utan sub.
Läste någonstans här att sub inte går att eftermontera, doh! det trodde jag :shock:
Hur som, såg också att någon hade mixtrat en hel del med eq, finns det någon chans att någon kan lägga upp en bild på vilka inställningar som gjort gällande ljudet?
Vill du ha sub?
Eftermontering brukar sällan vara fördelaktigt och inte alltid möjligt.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)