Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1236267
Jag gjorde 3000 milaservice igår,4 200:- bilen är en V90CC 2018 och 8 månader gammal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1236308
EbbevonVolvo skrev:Jag fick ett erbjudande vid köp av min. "Gratis" serviceavtal i 36 månader om jag lånade minst 50.000 kr. Jag hade inte tänkt låna något alls, men nu fick det bli 50.000 kr. Fick också rabatt på Volvia försäkring under 36 månader. Räntekostnaden kommer att bli runt 3000 kr. Jag frågade vad som skulle hända om jag betalade in allt direkt efter jag tagit ut bilen. Men det skall inte gå.
Vi gjorde samma sak.
Det går utmärkt att amortera av allt direkt, men då får du inte rabatterna och allt sådant kvarvarande period av de 36 månaderna.
#1237230
Sjuka priser för service, bara att kolla runt och ställa handlarna emot varandra. Inte rimligt att det skall kosta så djävla mycket att byta olja och tanka lite programvara= räta till gamla brister i leveransen.
#1237234
oldtimersmc skrev:Sjuka priser för service, bara att kolla runt och ställa handlarna emot varandra. Inte rimligt att det skall kosta så djävla mycket att byta olja och tanka lite programvara= räta till gamla brister i leveransen.
Rätta till brister går på garanti = kostnadslöst.

Elbilar blir mycket billigare sedan sägs det. Inga oljor att byta och inga tändstift och inga kamremmar och så.
Så en basservice för Tesla kostar bara 5-7.000 för 2000 mil och 7-8.000 för 4.000 mil, 5-6.000 för 6.000 mil och 9-11.000 för 8.000 mil (beroende på bilmodell).
Jättebilligt ju! Och torkarblad och batteribyta i fjärrkontrollen ingår!
*ironin är på hög nivå denna tidiga förmiddag*
#1237237
Ingår även även olika filter som byts t.ex. kupefilter, fanns åtminstone upptaget. Även en notering att glaset på insidan där utrustning för kameran sitter hade rengjorts. Så första ettårsservice efter 2400 mil kostade 3200:-.
#1237274
Xanthopteryx skrev:
oldtimersmc skrev:Sjuka priser för service, bara att kolla runt och ställa handlarna emot varandra. Inte rimligt att det skall kosta så djävla mycket att byta olja och tanka lite programvara= räta till gamla brister i leveransen.
Rätta till brister går på garanti = kostnadslöst.

Elbilar blir mycket billigare sedan sägs det. Inga oljor att byta och inga tändstift och inga kamremmar och så.
Så en basservice för Tesla kostar bara 5-7.000 för 2000 mil och 7-8.000 för 4.000 mil, 5-6.000 för 6.000 mil och 9-11.000 för 8.000 mil (beroende på bilmodell).
Jättebilligt ju! Och torkarblad och batteribyta i fjärrkontrollen ingår!
*ironin är på hög nivå denna tidiga förmiddag*
Beror ju såklart på vad du jämför med. Över lag är elbilar betydligt billigare att serva än sina motsvarigheter.
Det här är priser på service under de 6000 första milen.
Skärmklipp 2018-03-07 09.29.57.png
Skärmklipp 2018-03-07 09.29.57.png (1.22 MiB) Visad 374 gånger
Flera Volvo-modeller är också dyrare att serva än Tesla enligt Automotorsport:
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-BBJSdCS

Jag har serviceavtal på min V60 TE, där jag fick billigare avtal p.g.a att jag har leasingen via volvo finans. Annars hade den också varit rätt dyr i service, nu blir det bara kring 8000kr under tre år/9000 mil.
#1237280
joel80 skrev:
Xanthopteryx skrev:
oldtimersmc skrev:Sjuka priser för service, bara att kolla runt och ställa handlarna emot varandra. Inte rimligt att det skall kosta så djävla mycket att byta olja och tanka lite programvara= räta till gamla brister i leveransen.
Rätta till brister går på garanti = kostnadslöst.

Elbilar blir mycket billigare sedan sägs det. Inga oljor att byta och inga tändstift och inga kamremmar och så.
Så en basservice för Tesla kostar bara 5-7.000 för 2000 mil och 7-8.000 för 4.000 mil, 5-6.000 för 6.000 mil och 9-11.000 för 8.000 mil (beroende på bilmodell).
Jättebilligt ju! Och torkarblad och batteribyta i fjärrkontrollen ingår!
*ironin är på hög nivå denna tidiga förmiddag*
Beror ju såklart på vad du jämför med. Över lag är elbilar betydligt billigare att serva än sina motsvarigheter.
Det här är priser på service under de 6000 första milen.
Skärmklipp 2018-03-07 09.29.57.png
Flera Volvo-modeller är också dyrare att serva än Tesla enligt Automotorsport:
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-BBJSdCS

Jag har serviceavtal på min V60 TE, där jag fick billigare avtal p.g.a att jag har leasingen via volvo finans. Annars hade den också varit rätt dyr i service, nu blir det bara kring 8000kr under tre år/9000 mil.
Observera då skillnaden. Vad gör man på en VOlvo. Vad gör man på en Tesla...?
Här är Tesla:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
Bedöm själva om det verkar vettigt prismässigt.
Jag personligen anser att det är hutlöst dyrt.
#1237287
Jag tycker Tesla över huvud taget har väldigt höga priser.
De har högpresterande bilar och kunder därefter, klart dom också har dyr service. Jämnfört med andra högprestandamärken är det ändå billigare.


De är såklart inte represenativt för elbilar i stort och den billigare/enklare servicen. Du väljer den absolut dyraste elbilen att jämföra med, och ändå så ligger det i flera fall under kostnaderna för "vanliga" bilar med förbränningsmotor.

Kolla lite på övriga elbilsmodeller också innan du bildar dig en uppfattning.
#1237288
Hur många av bilarna i listan är rena elbilar? Inte hybrider alltså.
Där det inte finns någon form av förbränningsmotor.

Tesla r en av de få. Och självklart kommer servicen fortsatt att vara hög även när allt fler elektrifierar. Finns ju ingen anledning till att de skall börja ta mindre betalt bara för att det är mindre att göra. Så fungerar marknaden tyvärr. Redan i dag är ju service extremt överprissatt på de flesta håll och likaså de delar som används (som motoroljan). Att det dessutom slarvas mycket på många håll gör ju inte saken bättre...
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]