Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1348381
Batteriet sitter bak i bilen, MEN! Du skall under INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER ladda direkt på batteriet!
Endast via laddpunkten fram. Detta då det finns en överhängande risk för att du sabbar viktiga komponenter om du laddar direkt på batteriet.
Finns någon tråd någonstans där de visar man kan kan nsluta fram.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1348433
Sök på batteriladdare på Volvos tillbehörssida. Där finns installationsanvisningar (PDF) för deras fasta batteriladdare, och i dessa framgår anslutningspunkten för +12VDC. Nolla kan du ta i lämplig chassiskruv. Se t.ex. bild ovan.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#1411582
BildMontera dit min snabb kontakt idag. Satan vilken tid det tog o att få fram det till den flippiga jordplinten i hjul huset var det drygaste..
Bilagor
A1556F62-3643-42E5-A6F4-E52DE6F2F63D.jpeg
A1556F62-3643-42E5-A6F4-E52DE6F2F63D.jpeg (1.23 MiB) Visad 610 gånger
Senast redigerad av 1 _FrEdRiK_, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1411585
Man behöver inte ta den chassieskruv som anges till jorden. Den råkar bara finnas närmast. På min V70 förlängde jag jordkabeln till mera lättåtkomliga chassieskruvar som satt nedanför och framför luftburken. Det blev lika bra och mera svängrum att montera.
Men snyggt med panelen i plastlocket. Så fint hade inte jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1411587
Ja det var en snygg montering.
Dock måste man ta med i beräkningen att huven ska kunna stängas när man har laddaren inkopplad, så inte sladden viks när man drar igen den.
av SundanceKid
#1411623
Jag släppte ut min laddkontakt precis under till fronspoilern på min 2017 R-design. Syntes inte men jag visste va det va så lätt att ansluta.
av Rådlös
#1411741
BildEn liten fråga i detta sammanhanget: Jag har ingen Volvo längre (tyvärr, kanske?) Och då har jag en DEFA-anläggning i stället. Det innebär högst troligt att det inte är sämre för det, det är nog likvärdigt Calix/Volvo av konkurrensskäl? Så här ser min anläggning ut:
DEFA multicharger.jpg
Add description
DEFA multicharger.jpg (135.44 KiB) Visad 525 gånger
Den vänstra svarta kontakten kommer direkt från grillen och är 230 Volt in. Mittenkontakten är till motorvärmaren och den högra är till kupévärmefläkten. Sedan kommer en röd "knopp". Det är till batteriet och även anslutning till fjärrstyrning med mobiltelefon. En dosa som sitter någon annan stans. Vet ej var. Själva batteriladdaren, 5 Ampere, sitter inne i den svartröda dosan. Det finns lite styrelektronik där också. Batteriladdardosan är ungefär 10 x 15 cm. Allt får plats i motorrummet, ja förutom kupévärmefläkten då förstås.
Nu behandlar tråden Ctech-laddare, men Calix/Volvo borde väl ha något system som är jämförbart med mitt? Alltså integrerat i en enda dosa och bara ett elintag i grillen?
I Volvon hade jag enbart motorvärmare, men det var ju utbyggbart om man ville det.
av Rådlös
#1462632
Märklig tråd det här.

Den börjar 2017 och sista inlägget råkar vara ett inlägg av mig själv. Skrivet november 2020. Det är tre sidor i min dator. Får ni andra samma visning? Finns det fler sidor som inte jag ser?

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]