Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1220694
Hej vill ha en enkel lösning med ctek till bilen.
Har ni monterat fast kabel för ctek så ni slipper öppna motorhuv för att ladda?

Var och hur?
Användarvisningsbild
av Fisch
#1220709
Jag har min snabbkoppling under huven. Laddar hemma på garageuppfarten eller carporten. Lägger laddaren så att huven ”nästan stängs”.
av Rådlös
#1220719
Om du har elektrisk motorvärmare, så finns det ju möjlighet att förgrena på den anläggningen. Då har du bara en 230 volt kabel som du pluggar in i motorvärmarintaget. All koppling och förgrening sker med stängd motorhuv. Och du har full tillgång till alla andra tillbehör, timer, kupéuttag osv.
av SundanceKid
#1220740
Har bara bensindriven värmare.
Funderar på om man kan hänga ut ceteksladden någonstans under framtill eller så.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av V70_2005
#1220746
Hej!

Har aldrig haft en ctec till bilen. Är det batteriets livslängd som förbättras eller mer en extra trygghet att batteriet alltid är fullt även om man bara kör korta sträckor vintertid?
av AndS
#1220749
V70_2005 skrev:Hej!

Har aldrig haft en ctec till bilen. Är det batteriets livslängd som förbättras eller mer en extra trygghet att batteriet alltid är fullt även om man bara kör korta sträckor vintertid?
Båda om du har bränslevärmare och använder frekvent. Jag brukar underhållsladda batteriet 2-3ggr/vinter.
av Rådlös
#1220783
V70_2005: Det är lite mer än bara trygghet att underhållsladda ett batteri. Ett bilbatteri som sällan eller aldrig är fulladdat åldras i förtid. Dessutom på ganska kort tid.
Så att använda en laddare till batteriet är en god investering. Nästan mer som en nödvändighet. Det behöver inte vara just en Cteck, det finns andra fabrikat med lika funktion. Har man använt sådana laddare flitigt så blir batterierna långt mer än 10 år gamla.

SundanceKid: Du kan ju kolla in dom kabelintag som finns till Volvos (Calix) motorvärmare. Dom sitter på sidan i en liten lucka 5 cm framför vänster framhjul. Du kan ju koppla in din Ctek på det intaget utan att behöva ha en motorvärmare. Kablarna är ju utformade med kontakter som ett byggbart modulsystem. För att få lite grepp om hur det kan bli, så finns ju monteringsanvisningar på Volvocars. Kolla dom men "tänk bort" motorvärmaren och tänk din Ctek där i stället.
av Jyx
#1220802
Jag kopplade in en Ctek comfort indikator i motorrummet. Laddar hemma och lämnar då huven nästan stängd. Jag tycker att det är smidigt att slippa klammorna att sätta på polerna men det är en smaksak. Jag kopplade in plus-kabeln under locket i motorrumet där kabeln från batteriet i skuffen kommer. Minus kopplade jag på närmaste skruv som jordade bra.
För att koppla på rätt skruv uder locket kan du kolla här. (Min PST bekräftade för mig att v90 och XC90 är lika där.)
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 99223/2018
av dollarkungen
#1338370
Hej, jag funderar på att montera dit en Ctek comfort indikator för att slippa klämmorna. Plus kabeln är jag helt med på var den ska sitta men är det någon som vet ett bra ställe till minus kabeln som jordar bra?
Något mer att tänka på innan montering? Koppla bort batteri?
Bilagor
Screenshot_20190922-095458_Chrome.jpg
Screenshot_20190922-095458_Chrome.jpg (144.77 KiB) Visad 4947 gånger
Användarvisningsbild
av razorfish
#1339114
Jag monterade en sån och den ligger i vänster nederkant på framrutan med några extra centimeter kabel för att underlätta inkoppling av laddare (man behöver alltså inte öppna motorhuven eller ens låsa upp bilen för att ladda batteriet). Du har hittat rätt anslutningspunkt för plus i bilderna ovan och minus tar du i bästa lämpliga chassiskruv. Har för mig det sitter en till vänster framför boxen med anslutningspunkten för plus. Inget konstigt. Bara att lossa och sätta dit. Säkring så nära batteriet som möjligt, så få/inga skarvar som möjligt och noga med att alltid trycka dit gummiskyddet på anslutningen. Har haft detta i snart två år.
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]