Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
#1218487
Har jag den enda V90 T8 med Polestar i universum?
Verkar nu vara borttagen ur Polestarsortimentet!?
Undrar vaffödådå? Blev det inte uppgraderingen bra!?
av GoranP
#1218517
Jag hade valt till Polestar-optimering för min T8, allt frid och fröjd. Ett par veckor före leverans kontaktade säljaren mig. Han hade fått ett besked från Volvo, att Trafiksäkerhetsverket inte godkände denna typ av åtgärder på en "supermiljöbil", mm.
Säljaren och jag hade också gjort en överenskommelse om att de i samband med uppdateringen också skulle göra en registreringsbesiktning för bilen.
Det lustiga i sammanhanget var/är att dom, ÅF, hade ju helt riktigt också beställt och fått mjukvaran. Vi diskuterade en del "hur göra.." och en idé vi hade var att installera mjukvaran trots allt utan att tala om det ...
Men det gick inte ens att ladda in den, nånstans fanns det en (mjukvaru)-spärr som blockerade.
Användarvisningsbild
av Derank
#1218532
Låter ju väldigt märkligt att volvo själva skulle lagt in en spärr för just Polestar som har tillgång till bilens pinkod.
av Kungenavsand
#1218563
Samma problem här, staten tycker väl inte om att man får en subvention för att man väljer en miljövänlig bil och sedan trimmar bensinmotorn.
Helt förståeligt men sedan kan man ju diskutera om T8 borde vara subventionerad överhuvudtaget i så fall.
Och polestartrimmets största fördel är ju inte effektökningen utan mer optimeringen av drivlina och växelåda. Dessutom är ju bränsleförbrukningen oförändrad.
av GoranP
#1218569
Det är mycket det som jag saknar. Att den skulle bli lite "piggare" gör ju heller inget, fast det är ju kanske inte det officiella huvudskälet. Jag hade också sett fram emot dom andra egenskaperna...
Å andra sidan, jag trivs väldigt bra med bilen som den är. OK, det finns några "skönhetsfläckar" i konstruktionen, (jag tänker bl.a. på luckan över laddintaget, mm), men det löser väl sig också så småningom.
av AndS
#1218617
Derank skrev:Låter ju väldigt märkligt att volvo själva skulle lagt in en spärr för just Polestar som har tillgång till bilens pinkod.
Är ju samma företag då Volvo äger Polestar och det är Volvo Car som godkänner uppdatering utifrån att de har typgodkännandeansvar.
Volvo kan inte leverera uppdatering utan att bilen godkänns inom typintyg och besiktning.
av Lövet
#1218630
Låter extremt märkligt att Transportstyrelsen bara skulle "tycka" att det inte passar med optimering. Tror faktiskt inte alls på den förklaringen, finns inte utrymme för godtycklighet och bedömning i den här frågan. Antingen klarar den gränsvärdena eller så gör den inte det.
av AndS
#1218639
Lövet skrev:Låter extremt märkligt att Transportstyrelsen bara skulle "tycka" att det inte passar med optimering. Tror faktiskt inte alls på den förklaringen, finns inte utrymme för godtycklighet och bedömning i den här frågan. Antingen klarar den gränsvärdena eller så gör den inte det.
Du får inte läsa inlägget som Transportstyrelsen skrivning :wink: Det finns säkert något med mera substans om de har haft invändningar.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor