Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1215092
Passat TDI190 DGG 4M som står för ~70% av det som rullar på vägen väger 1 674kg. GTE som står för ~20% väger 1735kg. TSI150 har bara sålts till hyrbilsfirmorna i princip.
av beachman
#1215098
Angående storlekar på bilar

Tycker det är skevt att jämföra med Passat, eller med gamla V70 för den delen (5008 vet jag inget om och kan inte uttala mig).
Dessa bilar är Betydligt mindre.

Det verkar som att vissa bara stirrar sig blint på bagageutrymmets VDA-liter för att avgöra om bilen är stor eller inte!?
Är man inte lång kanske man inte tänker på det, vad vet jag?

Med mina 195cm får jag knappt plats i en V70 eller Passat, ännu värre är det för baksätespassagerarna när förarstolen är längst bak. I V90 sitter både jag och barnen i baksätet mycket bra.

V90 är större punkt! Och sannolikt därför en tyngre bil.
av Lövet
#1215102
Längre absolut, men takhöjden i V70 är bättre än V90. Beror på vad man menar med "större". Vad är poängen att bilen är lång om det inte kommer innermåtten till gagn?

Bild
av Malmstroem
#1215112
Slänger du in fyrhjulsdrift i V90 så har den 1915 kg i tjänstevikt. Fortfarande 241 kg tyngre än Passat. Ska du ha batteri i bilen så är tjänstevikten på T8 2101 kg -- vilket är modiga 366 kilo mer än Passat GTE. Ska man jämföra så är det bättre att jämföra äpplen med äpplen, istället för äpplen med päron. :wink:

Vi kan också titta på förbrukningen/utsläppet på den mesta sålda Passaten. Den är uppges till 134 g/km, jämfört med 128 g/km för motsvarande automatväxlade och fyrhjulsdrivna 190-hästars-V90. Jag kan inte säga att Volvo klarar den jämförelsen speciellt dåligt.

Jag är i och för sig bara 193 cm, men jag kan sitta hyfsat bra i Passat, och jag kan även sitta bakom mig själv. Det var lite svårare i V70 som hade mindre benutrymme i baksätet.

Men hur man än vrider och vänder på det är Passat en mindre och lättare bil. Om det sedan är en bra sak att Volvo väger mycket kan diskuteras. Folksams statistik visar att en stor och tung XC90 är en väldigt säker bil. Ur andra aspekter är vikt mindre bra.
av Massabrassan
#1215115
beachman skrev:Angående storlekar på bilar

Tycker det är skevt att jämföra med Passat, eller med gamla V70 för den delen (5008 vet jag inget om och kan inte uttala mig).
Dessa bilar är Betydligt mindre.

Det verkar som att vissa bara stirrar sig blint på bagageutrymmets VDA-liter för att avgöra om bilen är stor eller inte!?
Är man inte lång kanske man inte tänker på det, vad vet jag?

Med mina 195cm får jag knappt plats i en V70 eller Passat, ännu värre är det för baksätespassagerarna när förarstolen är längst bak. I V90 sitter både jag och barnen i baksätet mycket bra.

V90 är större punkt! Och sannolikt därför en tyngre bil.
Jag vet vad du pratar om. Är själv 190 cm lång. Baksätet i V70 är inte mycket att hänga i granen. Å andra sidan är nästan alla konkurrenter bättre. Det är helt enkelt inte prioriterat. Likadant i V70n...

Ang. V90 så känns det mest som att man offrat en del av bagageutrymmet för lång motorhuv och stort baksäte. Motorhuven kan jag leva utan men stort baksäte är trevligt.
av AndS
#1215117
Varför ställa dem mot varandra, man väljer väl den bil man önskar t.ex. V90CC och någon annan kanske istället väljer en Passat. Det är ju bara att ställa upp kriterier som man är intresserad av t.ex. att det ska vara en Volvo. :wink:
Och V90 är större än V70 i kupen utifrån praktiskt användande, uppmätta mått säger inte hela sanningen utan även utformning av interiör.
av Mwi
#1215161
Lövet skrev:Längre absolut, men takhöjden i V70 är bättre än V90. Beror på vad man menar med "större". Vad är poängen att bilen är lång om det inte kommer innermåtten till gagn?
Det finns ju många bilmodeller som får lika många stjärnor som Volvo i Euro NCAP, när sedan IIHS gör sin small overlap test så är det inte lika många som hänger med. Så jag ser en poäng med en lång bil, själv kör jag aldrig bil i höghatt så höjden har jag inga problem med men alla har vi olika värderingar.
av beachman
#1215162
Spoiler »
En stor bil för mig är en bil som jag slipper ducka i för att se ut, slipper skrapa håret i taket, slipper mosa barnens fötter när sätet skjuts bak och kan välja körriktningsvisare utan att knäet tar emot ;-)

Hur får du att takhöjden är bättre i v70, den har ju "bara" 985mm mot v90 1026mm?

Edit
Takhöjden bak är ju helt rätt bättre i v70, men där ska jag ju inte sitta 8)
av Lövet
#1215171
Takhöjden bak 981 vs 966 eftersom det var det som togs upp först
av SundanceKid
#1215270
Spoiler »
Jag har kollat på den här bilden många ggr. Det roliga är att jag är någonstans i längd över 195cm och har altid haft problem att sitta i baksätet på bilar för takhöjden. I v70 har jag fått böja ner huvudet en hel del och då blir det inte hållbart att åka längre än 10 minuter.
I v90 har jag inga problem att sitta helt vanligt i baksätet.
Kan det bero på olika säten i bilarna. Min är R-design och de flesta som jag körde innan jag beställde va inscription, båda ok i höjd.

V70 inte ok för långa bak och knappt fram.

V90 ok för långa bak och fruktansvärt bra fram.

Sen så är ju v70 sjukt trist, gammal och omodern.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat dolt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]