Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aida
#1292730
Fjonsson skrev: tis 15 jan 2019, 19:55
Malmstroem skrev: tis 15 jan 2019, 09:32
Volvo är inte världsledande på motorer. Mercedes senaste 2-litersdiesel är t.ex. riktigt snål. Men det är inte många procents skillnad mot Volvos 2-litersdiesel. Däremot är hela paketet i E-klass betydligt mer bränsleeffektivt, speciellt i högre hastigheter.
Volvo kommer med en ny motorgeneration till våren. Kanske inte heller världsledande men senaste från MB bör ju jämföras med senaste från volvo.
Mercedes rvåliters diesel kom ungefär samtidigt som Volvos tvåliters diesel så jämförelsen är perfekt. Dessutom har mercan hela tiden renats med adblu vilket också drar upp förbrukningen tydligen.
av Aida
#1292732
Jag förstår inte hur V90 T4 MY 2019 kan ha en deklarerad förbrukning på 6.8. Alla dieslarna har fått högre siffror till 2019 men inte T4. Den borde ju också mätas enl nya testmetoden el iaf den korrigerade gamla. Dessutom så borde partikelfiltret höja förbrukningen (vilket MY 2019 nu utrustats med). Tom när jag kör i 110 km/h i 20 mil och 100 km/h i 10 mil (farthållare genom Småland och Skåne på förhållandevis platt mark) så drar min bil mer än det (ca 6.9-7.3)...
av AndS
#1292746
ACC förenklar körningen men drar nog lite mera bränsle och som jag skrivit tidigare är det inte din körning som ger "deklarerad" förbrukning utan det är testmönster som redovisas.
Det kommer att diffa lite hit och dit inte mycket att orda om. ;-)
av Aida
#1292753
Min poäng var att andra bilar fått höjda förbrukning men inte T4. Dessutom så ska den nya förbrukningsmätmetoden vara mer realistisk men i detta fall är den uppgivna förbrukningen fortfarande åt fanders (D4 med 5.1 stämmer ju betydligt bättre). T4 borde ligga på 8.1 el liknande... Jämför med Mercedes E200 som har en mkt högre deklarerad förbrukning men troligtvis ej högre verklig förbrukning än Volvon.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1292757
Låter märkligt om den inte blivit höjd, ja.

Annars är ju WLTP fortfarande en väldigt snäll testcykel, även om den är bättre än den gamla. I USA får ju alla bilar högre förbrukning och elbilarna avsevärt kortare räckvidd i de certifierade siffrorna.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292769
Aida skrev: ons 16 jan 2019, 17:07
Fjonsson skrev: tis 15 jan 2019, 19:55
Malmstroem skrev: tis 15 jan 2019, 09:32
Volvo är inte världsledande på motorer. Mercedes senaste 2-litersdiesel är t.ex. riktigt snål. Men det är inte många procents skillnad mot Volvos 2-litersdiesel. Däremot är hela paketet i E-klass betydligt mer bränsleeffektivt, speciellt i högre hastigheter.
Volvo kommer med en ny motorgeneration till våren. Kanske inte heller världsledande men senaste från MB bör ju jämföras med senaste från volvo.
Mercedes rvåliters diesel kom ungefär samtidigt som Volvos tvåliters diesel så jämförelsen är perfekt. Dessutom har mercan hela tiden renats med adblu vilket också drar upp förbrukningen tydligen.
Volvos VEA generation 3 har inte lanserats ännu.
av Lockis
#1292826
Fjonsson skrev: ons 16 jan 2019, 20:05
Aida skrev: ons 16 jan 2019, 17:07
Fjonsson skrev: tis 15 jan 2019, 19:55

Volvo kommer med en ny motorgeneration till våren. Kanske inte heller världsledande men senaste från MB bör ju jämföras med senaste från volvo.
Mercedes rvåliters diesel kom ungefär samtidigt som Volvos tvåliters diesel så jämförelsen är perfekt. Dessutom har mercan hela tiden renats med adblu vilket också drar upp förbrukningen tydligen.
Volvos VEA generation 3 har inte lanserats ännu.
Kommer dock inte någon ny Diesel? https://www.aftonbladet.se/bil/a/4p8JE/ ... selmotorer Så VEA gen 3 kommer endast vara Bensinare isåfall.
av Jspeed
#1292832
Förbrukningssiffran hos V90 T4 har redan från början presenterats enligt NEDCkorr, alltså beräknat värde från WLTP-testet. Den typgodkändes efter 1 sep -17 och var därför tvungen att köras enligt WLTP. Därför har förbrukningssiffran heller aldrig höjts.
Andra motoralternativ som fanns innan 1 sep -17 har nu fått certifierats om senast 1 sep -18 då alla modeller som säljs måste vara körda enligt WLTP.
Skatten grundas på NEDCkorr under hela 2019, därefter rena WLTP. Kommer bli mycket skatt...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292839
Lockis skrev: ons 16 jan 2019, 23:22
Fjonsson skrev: ons 16 jan 2019, 20:05
Aida skrev: ons 16 jan 2019, 17:07

Mercedes rvåliters diesel kom ungefär samtidigt som Volvos tvåliters diesel så jämförelsen är perfekt. Dessutom har mercan hela tiden renats med adblu vilket också drar upp förbrukningen tydligen.
Volvos VEA generation 3 har inte lanserats ännu.
Kommer dock inte någon ny Diesel? https://www.aftonbladet.se/bil/a/4p8JE/ ... selmotorer Så VEA gen 3 kommer endast vara Bensinare isåfall.
Du har missuppfattat. VEA gen3 är dom mildhybrider som ska uppfylla Håkan Samuelssons löfte om att samtliga volvobilar ska vara elektrifierade till 2019. Lanseras under året och är i princip en ny motor. Den tar stora steg jämfört med generation 1. Generation 2 var bara en mindre uppdatering.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]