Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1294584
Förbrukningen ovan visar hur viktig körprofilen är.

Oaktat så är det imponerande siffror. De ligger under de jag har på min XC90 D5. Jag håller också oftast hastighetsgränserna, men kör rätt mycket på 110-120 väg. Där märks det relativt höga luftmotstånd som XC90 har.
Användarvisningsbild
av Dex
#1295089
Danieil123 skrev: sön 20 jan 2019, 22:10 Hej, har köpt en v90 cc d5 modell 2019 som nu har kört 15000km. Saken e att jag tycker att den förbrukar rejält. Medelförbrukning 9,3l på en medelhastighet på 80km/h. Var inne hos försäljaren och detta fick jag som svar: det blir bättre när jag nått 25000km. Läst flera tester och angivet är att den ska ta ca 7l.
Jag kör lugnt o fint på eco drive mode. Vad tycker ni eller är det någon som vet ungefär vad förbrukningen ligger på? Mvh
Du kör för sakta helt enkelt växellådan växlar väl inte upp i högsta växeln och du förbrukar mer bränsle.
Jag var tvungen att köra 60-70km/h en gång för det gick inte att köra om.
Förbrukningen blev mycket högre på den bilturen.
Borde ligga på 0,8l/mil om du är gasglad och kör dieselvärmare mycket.
av troubleshooter
#1295124
Har V90 CC D5, jag låg under första 1000 milen på runt 0,72, nu har jag snart kört 6000 mil och det ska mycket till för att
den ska gå över 0,7 ligger normalt mellan 0,68-0,69, aldrig kört eco läge eftersom jag inte riktigt är överns med det läget-
Kör oftast standardläge . I stadstrafik håller jag väl hastigheten något så när men på landsväg/motorväg blir det normalt
mellan 0-20 över.
Användarvisningsbild
av Dex
#1295130
troubleshooter skrev: sön 27 jan 2019, 09:51 Har V90 CC D5, jag låg under första 1000 milen på runt 0,72, nu har jag snart kört 6000 mil och det ska mycket till för att
den ska gå över 0,7 ligger normalt mellan 0,68-0,69, aldrig kört eco läge eftersom jag inte riktigt är överns med det läget-
Kör oftast standardläge . I stadstrafik håller jag väl hastigheten något så när men på landsväg/motorväg blir det normalt
mellan 0-20 över.
Exakt samma med min.
Stämmer bra och aldrig någon eco-läge eller överdriven snålkörning.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1295211
Det är ju någon här på forumet som jag inte minns namnet på, som gjort till vana att i lite högre hastigheter manuellt växla upp till 8an, då bilen gärna segdrar lite på 7an. Med detta märktes tydligen en viss skillnad i förbrukning.
av LJN
#1309947
Hämtade hem min husvagn idag, en en axlad Solifer med totalvikt drygt 1500 kg. Var nyfiken hur bränsleförbrukningen skulle vara med husvagn och det ser inte lovande ut. Nu körde jag bara ca 1,5 mil men jag höll koll på den momentana förbrukningen och på plan väg så låg den på runt 1,2 liter/mil och farthållaren på 85 km. DriveMode var ställd på "Comfort" och högsta växel med motorvarvtal något över 1500 rpm. Min g:a V60 T5 VEA aut MY15 drog vagn med snittförbrukning på 1,3 liter och frugans V60 D3 163hk aut MY 2012 drog exakt 1,0 liter per mil.
Ni ser i min signatur vilken bil jag avser:)

Så det är nog som många husvagnsägare säger att den g:a 5 cyl Volvo dieseln är den bättre motorn jämfört med VEA modellerna för denna uppgift. Eller kan ett annat "Drive Mode" läge ge lägre förbrukning?
av Xanthopteryx
#1309972
1,5 mil säger inte mycket till att börja med men återkom gärna efter fler turer (inklusive långturer).
Ekoläge tror jag kan snäppa ner det något då den segdrar växlarna mer. Har du drive mode settings? I så fall kan du konfigurera ekoläget så du har full AC men drivlinan i eko som exempel (så har jag gjort - valt eko som standard och sedan sagt att jag vill ha normal kyla, eftersom dottern är jäkligt känslig för värme).
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]