W.A.P.E. skrev:Volvo väger fasen så mycket. Det går tyvärr inte på rätt håll.
De måste hitta nåt sätt att hålla hög säkerhet men få ner vikt.
Instämmer till fullo. Sedan är frågan hur man skall gå till väga utan att det blir sanslöst dyrt.
Det finns helt klart riktigt bra material som är extremt lätta men har en så pass liten biltillverkare råd att satsa på det? Man måste ju sälja bilar också...
Och att tumma på säkerheten känns direkt fel. Skall man sälja på att vara värdsledande i säkerhet så måste man vara världsledande i säkerhet, och som konsument skall man kunna lita på att man får en bil som hanterar krockvåld på ett så bra sätt som möjligt.
Kanske är den snabbt utvecklande tekniken 3D-utskrifter svaret?
Det blir billigare och billigare. Att kunna skriva ut avancerade former med komplexa stödstrukturer som ger extremt bra prestanda till bråkdelen av vikten är nog snart billigare än att gjuta och forma de nuvarande komplexa strukturer som används.
När kommer den första helt 3D-utskrivna bilen? =)
Det gamla klassiska - pris/prestanda.
Vill man betala det dubbla för en volvo 'bara' för att den är 400 kg lättare?
Nu är för övrigt exempelvis mercedes motsvarande bil inte solfjäderlätt heller, trots att den är hysteriskt mycket dyrare.
Men visst, alla biltillverkare måste samordna lite mer nu och banta vikt.