Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1292437
Hypoxia skrev: mån 14 jan 2019, 16:35 Imponerad över att det trots allt drog 0.52 att rulla nerför backen från Idre fjäll till byn trots att man får lika på broms/motorbroms nästan hela vägen, där ser man vad kallstarter gör :)

Jag körde mycket på frihjul men jag tror man skulle kunna få till den sträckan bättre genom att lägga in en hög växel manuellt och motorbromsa ner.

Jag tog mest med den sträckan för att det var hela turen som var intressant och jag faktiskt rapporterade turen till Idre (där den var inkluderad) tidigare i tråden.
av ICEnow
#1292457
Aida skrev: mån 14 jan 2019, 21:12
ICEnow skrev: mån 14 jan 2019, 15:53 Min S90 T4 190 hk bensin automat framhjulsdriven 2017, förbrukning håller sig nästan exakt 0,70 l/mil halv-blandad körning med vinterdäck. Är nöjd, men vet inte om det är bra eller inte.
Det är väldigt bra. Är det stadskörning och kallstarter? Jag får inte ner min V90 T4 under 0.8. Jag klr sjukt eco o väldigt långsamt... Kan du bifoga bilder fr Oncall?
Bilen har el-motorvärmare. Så nästan alla starter är med varm motor. Också är bilen en Sedan. En Sedan har lägre luftmotstånd och drar mindre bränsle. Kör inte direkt lugnt. Mer normalt. Men brukar lägga i N i nedförsbackar och rulla så länge det går. Motorbromsar också istället för bromsen ibland. Då stoppas bränslet.

Har inte Oncall nu. Det var något abonnemang som skulle förnyas eller vad det var. Tror det kostade något och jag binder sällan upp mig i avtal och lån och så, inte min grej. Vill vara fri och sparar och cashar sedan.
Användarvisningsbild
av Derank
#1292467
Ni mäter eran förbrukning helt galet, man mäter vid pump över 1år då får man med alla körsätt och årstider.

Enskilda resor i voc säger ingenting.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Flajjan
#1292471
Att Volvos motorer inte är speciellt snåla är nog alla överens. Min V90 CC T5 skulle enligt Volvo dra 0,76 eller liknande blandad körning och 0,8 stadskörning. Jag fick aldrig bilen att dra 0,8 blandat, den låg på 1,1 blandat, 0,9-1 på motorväg, stadskörning låg den på 1,3-1,5. Jag reagerade då den drog lika mycket som min gamla M5 med en V10 som det var betydligt mer drag i.

Samma sträckor fast mindre landsvägskörning med samma eller lite mer attack körstil kör jag idag med en BMW 520xd 0,67 blandat.
Visst olika bränslen, men Volvos dieslar körde jag aldrig med motsvarande låga förbrukning.
av V70_2005
#1292487
Derank skrev: tis 15 jan 2019, 05:50 Ni mäter eran förbrukning helt galet, man mäter vid pump över 1år då får man med alla körsätt och årstider.

Enskilda resor i voc säger ingenting.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
För egen del är det självklart den totala förbrukningen mätt vid pump som gäller. Fast att jämföra den är mer som att jämföra olika personers livssituationer, dvs säger inte mycket om bilens förbrukning i relation till andra bilar. T.ex. bor någon på landet och kör 5mil 70-väg till jobbet varje dag i lugn takt får dom lite annan snittförbrukning än den som köar i någon storstad för att avsluta med några km i 130 på en 120väg både till jobbet och alla aktiviteter man ska iväg till.

Däremot vad bilen kan prestera när den är som bäst säger iallafall någonting i relation till andra bilar och går att jämföra.

Sen ser vissa en låg förbrukning som att man är effektiv i sin körstil och känner sin bil och andra ser en hög förbrukning som ett kvitto på att dom kör inspirerat (och känner sin bil).
av Malmstroem
#1292498
Jag undrar varför man blandar in motorteknik när man jämför en högbygd kombi med låga sedaner/kombibilar?

Det som ger störst skillnad i de fallet är inte motorerna utan luftmotståndet. CV-värdet på BMW/Mercedes/Audi är ofta lägre än på Volvo. Det gör att de får märkbart lägre bränsleförbrukning vid högre farter. Jämför du mer rättvist, t.ex. A6 Allroad mot V90 CC (där Allroaden ändå är signifikant lägre) så är inte skillnaden så stor.

Volvo är inte världsledande på motorer. Mercedes senaste 2-litersdiesel är t.ex. riktigt snål. Men det är inte många procents skillnad mot Volvos 2-litersdiesel. Däremot är hela paketet i E-klass betydligt mer bränsleeffektivt, speciellt i högre hastigheter.

Tittar du på den totala kostnaden för att ha bil är Volvo ofta konkurrenskraftig även om den tar lite mer bränsle. I alla fall i Sverige är service, försäkring och värdeminskning märkbart lägre. Så stirra inte bara på vad bilen har för bränsleförbrukning.
av ICEnow
#1292505
Derank skrev: tis 15 jan 2019, 05:50 Ni mäter eran förbrukning helt galet, man mäter vid pump över 1år då får man med alla körsätt och årstider.

Enskilda resor i voc säger ingenting.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Folk i allmänhet är smartare än vad många tror. Givetvis har jag mätt med GPS på mobilen mellan tankningarna och inte med färddatorn. Ja, du har rätt färddatorn visar lite mindre.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292606
Malmstroem skrev: tis 15 jan 2019, 09:32
Volvo är inte världsledande på motorer. Mercedes senaste 2-litersdiesel är t.ex. riktigt snål. Men det är inte många procents skillnad mot Volvos 2-litersdiesel. Däremot är hela paketet i E-klass betydligt mer bränsleeffektivt, speciellt i högre hastigheter.
Volvo kommer med en ny motorgeneration till våren. Kanske inte heller världsledande men senaste från MB bör ju jämföras med senaste från volvo.
Användarvisningsbild
av Derank
#1292661
V90cc 6mils blandad körning
20190116_063753.jpg
20190116_063753.jpg (27.99 KiB) Visad 522 gånger
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]