Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1291046
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 09:16 Då ska du bara jämföra med dig själv, ditt körmönster utifrån var du kör inte vad andra hamnar på. Det finns många trådar med dessa jämförelser mellan XC90/V90- bilarna i den här forumdelen som hamnar i samma dilemma att man börjar jämföra hur som helst. Beroende av vilken väg jag väljer och årstid utan att ta hänsyn till tid vid resa till fritidshuset kan det vara mellan 0,5-0,65/mil.
Det du söker finns redan, det kallas WLTP och är jättebra eftersom vi kan jämföra alla bilar som säljs i Europa.

I den här tråden kommer vi inte så exakt men kan jämföra hur bilen presterar för oss som äger den. Så om vi vill visa bästa eller sämsta turen vi haft tycker jag det är intressant.
av AndS
#1291074
Fjonsson skrev: tis 08 jan 2019, 11:48 Nja. Om du ser att någon annan kan köra en likadan bil men med mindre förbrukning finns det ju en förbättringspotential. Om ingen annan verkar komma ner till din förbrukning kan man ju inte hoppas på en förbättring.
Kan inte ligga och köra efter någon annan bara för att komma ned i förbrukning utifrån vad någon annan gör utifrån sina förutsättningar :-)
av AndS
#1291078
V70_2005 skrev: tis 08 jan 2019, 12:18 Det du söker finns redan, det kallas WLTP och är jättebra eftersom vi kan jämföra alla bilar som säljs i Europa.
I den här tråden kommer vi inte så exakt men kan jämföra hur bilen presterar för oss som äger den. Så om vi vill visa bästa eller sämsta turen vi haft tycker jag det är intressant.
Nja, behöver inte alls stämma för mig då mitt körmönster och förutsättningar inte alls mappas mot uppgjorda testmönster. ;-) Jag nollställer förbrukningen några gånger/år och kör ca 2500 mil och det blir min koll av förbrukning.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291080
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 14:43
Fjonsson skrev: tis 08 jan 2019, 11:48 Nja. Om du ser att någon annan kan köra en likadan bil men med mindre förbrukning finns det ju en förbättringspotential. Om ingen annan verkar komma ner till din förbrukning kan man ju inte hoppas på en förbättring.
Kan inte ligga och köra efter någon annan bara för att komma ned i förbrukning utifrån vad någon annan gör utifrån sina förutsättningar :-)
Du menar att du har mer bråttom än bilen framför?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291082
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 14:49
V70_2005 skrev: tis 08 jan 2019, 12:18 Det du söker finns redan, det kallas WLTP och är jättebra eftersom vi kan jämföra alla bilar som säljs i Europa.
I den här tråden kommer vi inte så exakt men kan jämföra hur bilen presterar för oss som äger den. Så om vi vill visa bästa eller sämsta turen vi haft tycker jag det är intressant.
Nja, behöver inte alls stämma för mig då mitt körmönster och förutsättningar inte alls mappas mot uppgjorda testmönster. ;-) Jag nollställer förbrukningen några gånger/år och kör ca 2500 mil och det blir min koll av förbrukning.
Även om du inte nollställer så påverkas färddatorns förbrukningsberäkning mer av den senaste körda kilometern än den första sedan nollställning.
av V70_2005
#1291122
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 14:49
V70_2005 skrev: tis 08 jan 2019, 12:18 Det du söker finns redan, det kallas WLTP och är jättebra eftersom vi kan jämföra alla bilar som säljs i Europa.
I den här tråden kommer vi inte så exakt men kan jämföra hur bilen presterar för oss som äger den. Så om vi vill visa bästa eller sämsta turen vi haft tycker jag det är intressant.
Nja, behöver inte alls stämma för mig då mitt körmönster och förutsättningar inte alls mappas mot uppgjorda testmönster. ;-) Jag nollställer förbrukningen några gånger/år och kör ca 2500 mil och det blir min koll av förbrukning.
Jättebra! Du har koll på din körcykel! Och WLTP och den här tråden är helt enkelt inte något för dig. Har du något konstruktivt förslag annat än att peka på alla osäkerheter och problem?
av AndS
#1291204
V70_2005 skrev: tis 08 jan 2019, 17:21 Jättebra! Du har koll på din körcykel! Och WLTP och den här tråden är helt enkelt inte något för dig. Har du något konstruktivt förslag annat än att peka på alla osäkerheter och problem?
Det "konstruktiva" förslaget jag återkommer till i flera inlägg är att man inte ska göra alla dessa jämförelser med andra förare utan enbart utifrån sin egen körning om man har intresse av att minimera bränsleförbrukningen.
Varken WLTP eller andra förares förbrukning kan påverka något, t.ex. WLTPs förbrukning säger bara att under deras testförhållande förbrukar bilar xx, men tar vi enskild förare som har andra vägförutsättningar, körmönster och klimat så kan skillnader i förbrukning förändras.
På samma sätt som att två olika förare jämför sin förbrukning men kör på helt olika platser med helt olika körmönster, bra landsväg i Skåne med mildare klimat eller kuperad landsvägskörning i trakter som har lägre temperaturer, men båda kör "landsväg" (tar inte med föraren som faktor) så kommer man att få olika resultat Har man analyserat ganska många statistikrapporter så får man en viss "ovana" att ifrågasätta dess innehåll och om det verkligen stämmer. ;-)
av AndS
#1291206
Fjonsson skrev: tis 08 jan 2019, 14:57
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 14:43
Fjonsson skrev: tis 08 jan 2019, 11:48 Nja. Om du ser att någon annan kan köra en likadan bil men med mindre förbrukning finns det ju en förbättringspotential. Om ingen annan verkar komma ner till din förbrukning kan man ju inte hoppas på en förbättring.
Kan inte ligga och köra efter någon annan bara för att komma ned i förbrukning utifrån vad någon annan gör utifrån sina förutsättningar :-)
Du menar att du har mer bråttom än bilen framför?
Inte alls, läs mitt svar på föregående inlägg. Du bör köra efter någon med exakt samma förutsättningar för att kunna jämföra olika bilars förbrukning för just "det" körtillfället. Ska vi hårddra det när vissa mäter enstaka centiliter så kan elförbrukning (stolsvärme, rattvärme, största ljudanläggning med hög volym, etc), värme i bilen, vikt på förare, med eller utan reservhjul, dragkrok, lite extra saker i lastutrymme, etc, ha sin påverkan men nu drog jag det till en ytterlighet. ;-)
av Aida
#1291695
Jag har en V90 T4 Polestar. Snålförbrukningen är väl rätt bra och jag har kommit ner i 6,3 vid långkörning. Men så fort man nuddar gasen el kör som folk så drar det iväg ngt helt sjukt... Jag tror inte på eco-lägets frirullning: mototrbromsem rullar i stort sett lika långt men dricker då inte ens för tomgångskörning ju.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291715
Tycker det är en tydlig skillnad på motorbroms och frihjul. Speciellt på plan mark.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]