Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1290981
För att få någon vettig förbrukningssiffra behöver man mäta över längre period/sträcka då trafik och vägsträckor kan vara väldigt olika Jag kan pressa vår neråt 0,5 men under "normala" körförhållanden mätt över några hundra mil hamnar man runt 0,6.
Det är trots allt den "normala" förbrukningen som är intressant inte vad man kan uppnå vid enstaka tillfällen.
av V70_2005
#1290996
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 06:30 För att få någon vettig förbrukningssiffra behöver man mäta över längre period/sträcka då trafik och vägsträckor kan vara väldigt olika Jag kan pressa vår neråt 0,5 men under "normala" körförhållanden mätt över några hundra mil hamnar man runt 0,6.
Det är trots allt den "normala" förbrukningen som är intressant inte vad man kan uppnå vid enstaka tillfällen.
Egentligen säger det ingenting att jämföra vad man får då heller eftersom man kör så olika typ av vägar och trafiksituationer. Därför räcker det att kolla på WLTP siffrorna för att kunna jämföra bilar det är ju trots allt en standard gör just detta.

Vad man kommer ner i ”när det går bra” är ju ändå lite kul att ha koll på och jämföra och säger en del om bilarnas möjligheter och kanske om någon behöver tänka på om dom rent tekniskt kör ”dåligt”.

Jag vet exakt vad min bil drar då jag loggat alla tankningar i excel under dom 2000mil jag haft den, det tror jag inte många gör. Slänger man upp en sån siffra här kommer den dock att jämföras med sånt vi ser i denna tråd ”den gången jag kommer ihåg frihjulade jag ner från den där alpbyn och få hamnade jag på 0,4 därför drar min bil 0,4”.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291002
V70_2005 skrev: tis 08 jan 2019, 08:08
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 06:30 För att få någon vettig förbrukningssiffra behöver man mäta över längre period/sträcka då trafik och vägsträckor kan vara väldigt olika Jag kan pressa vår neråt 0,5 men under "normala" körförhållanden mätt över några hundra mil hamnar man runt 0,6.
Det är trots allt den "normala" förbrukningen som är intressant inte vad man kan uppnå vid enstaka tillfällen.
Egentligen säger det ingenting att jämföra vad man får då heller eftersom man kör så olika typ av vägar och trafiksituationer. Därför räcker det att kolla på WLTP siffrorna för att kunna jämföra bilar det är ju trots allt en standard gör just detta.

Vad man kommer ner i ”när det går bra” är ju ändå lite kul att ha koll på och jämföra och säger en del om bilarnas möjligheter och kanske om någon behöver tänka på om dom rent tekniskt kör ”dåligt”.

Jag vet exakt vad min bil drar då jag loggat alla tankningar i excel under dom 2000mil jag haft den, det tror jag inte många gör. Slänger man upp en sån siffra här kommer den dock att jämföras med sånt vi ser i denna tråd ”den gången jag kommer ihåg frihjulade jag ner från den där alpbyn och få hamnade jag på 0,4 därför drar min bil 0,4”.
Det är ändå rätt många som loggar med t ex Spritmonitor i såna här nördiga sammanhang.

Den mest rättvisa certifierade siffran är så vitt jag vet amerikanska förbrukningssiffror. WLTP är trots att den är nyare av allt att döma fortfarande längre från sanningen med en verklig förare bakom ratten. Även vad gäller räckvidd för elbilar är de amerikanska siffrorna bättre att titta på om man vill veta vad som är realistiskt. I USA har ju ingen brytt sig om förbrukningen så det har väl aldrig varit kontroversiellt med ett system där siffran blir högre men rättvis.
av Vålvå
#1291003
Man kan konstatera att T5:an är klart törstig första 5km , därefter sjunker förbrukningen.
Vill man köra relativt snålt är det eco-läget som gäller med planerad eco-körning.
av V70_2005
#1291004
SBergdahl skrev: tis 08 jan 2019, 08:26
Det är ändå rätt många som loggar med t ex Spritmonitor i såna här nördiga sammanhang.
[/quote]

Ska kolla in spritmonitor, använder själv Fuelly och för över till excel men fuelly-Free är lite jobbig.

Ser inte många referenser till långtidsförbrukning här på jagullar utan mer vad bilarna drar på landsväg osv.

WLTP kanske ligger lågt men det är dock ett bra sätt att jämföra olika bilar. Själv ligger jag vid min blandade körning 22% över på dom drygt 2000mil jag haft bilen (WLTP 0,81).

Landsväg WLTP 0,68 har jag kommit ner i en gång...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291005
V70_2005 skrev: tis 08 jan 2019, 08:56
SBergdahl skrev: tis 08 jan 2019, 08:26
Det är ändå rätt många som loggar med t ex Spritmonitor i såna här nördiga sammanhang.
Ska kolla in spritmonitor, använder själv Fuelly och för över till excel men fuelly-Free är lite jobbig.

Ser inte många referenser till långtidsförbrukning här på jagullar utan mer vad bilarna drar på landsväg osv.

WLTP kanske ligger lågt men det är dock ett bra sätt att jämföra olika bilar. Själv ligger jag vid min blandade körning 22% över på dom drygt 2000mil jag haft bilen.

Landsväg WLTP 0,68 har jag kommit ner i en gång...
[/quote]
Den lilla förbrukningssiffran i min signatur är en länk dit. Signaturerna syns dock inte på mobilen för mig men tidigare när sidan inte var mobilanpassad noterade jag att det är en del som har liknande länkar.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291006
V70_2005 skrev:
AndS skrev: tis 08 jan 2019, 06:30

Vad man kommer ner i ”när det går bra” är ju ändå lite kul att ha koll på och jämföra och säger en del om bilarnas möjligheter och kanske om någon behöver tänka på om dom rent tekniskt kör ”dåligt”.
Vill man försöka köra ekonomiskt när det går kan det ju vara till hjälp att veta vad bilen är kapabel till.
av AndS
#1291009
Då ska du bara jämföra med dig själv, ditt körmönster utifrån var du kör inte vad andra hamnar på. Det finns många trådar med dessa jämförelser mellan XC90/V90- bilarna i den här forumdelen som hamnar i samma dilemma att man börjar jämföra hur som helst. Beroende av vilken väg jag väljer och årstid utan att ta hänsyn till tid vid resa till fritidshuset kan det vara mellan 0,5-0,65/mil.
av Xanthopteryx
#1291011
På en 47 mil lång resa med alla hastigheter i det svenska hastighetsregistret (och därmed alla typer av vägar), kört i stort sett enligt skyltad hastighet på GPS, nästan hela tiden med adaptiv farthållare och pilot assist.
V90 D4 AWD 2018
0,48 har jag kommit ner i som lägst.
0,49-0,51 (sistnämnda med motvind hela gefla vägen) med fullpackad bil, två vuxna och ett barn samt husdjur med mera (har för mig vi vägde 2.180 kg) samt ett par sedvanliga stopp för att äta samt sträcka på benen.
I alla fall har inställningarna varit eko men med normal AC samt tillskottsvärme (vissa av resorna var det ruggigt kyligt).

Alla dessa resor är på samma vägar och det hamnar alltid kring krokarna av 0,5.

Sett över hela året, runt 2.000 mil, med kortkörningar, långkörningar, jobbkörningar, skitvarmt och skitkallt, förvärmning (som inte syns på bilens förbrukning - däremot syns tillskottsvärme) och så vidare så ligger vi just nu på ungefär 0,68. Utan förvärmning skulle vi nog hamna på cirkus 0,62 och utan alla extrakortsträckor vi kört (som vi normalt inte gjorde med förra bilen) så skulle vi hamna under 0,6.

Har statistik på alla våra bilar vi haft (detta är fjärde) och den här är ju överlägset bäst helt klart. Stämmer mycket väl med vad jag räknade med att vi skulle 'spara' mot tidigare.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291040
AndS skrev:Då ska du bara jämföra med dig själv, ditt körmönster utifrån var du kör inte vad andra hamnar på. Det finns många trådar med dessa jämförelser mellan XC90/V90- bilarna i den här forumdelen som hamnar i samma dilemma att man börjar jämföra hur som helst. Beroende av vilken väg jag väljer och årstid utan att ta hänsyn till tid vid resa till fritidshuset kan det vara mellan 0,5-0,65/mil.
Nja. Om du ser att någon annan kan köra en likadan bil men med mindre förbrukning finns det ju en förbättringspotential. Om ingen annan verkar komma ner till din förbrukning kan man ju inte hoppas på en förbättring.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]