Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CuteLunatic
#1214952
Håller med, alldeles för höga Co2 halter. Men, glöm inte att inom snar(!) framtid så är många av Volvo bilarna 100% el.
av Xanthopteryx
#1214954
W.A.P.E. skrev:Volvo väger fasen så mycket. Det går tyvärr inte på rätt håll.
De måste hitta nåt sätt att hålla hög säkerhet men få ner vikt.
Instämmer till fullo. Sedan är frågan hur man skall gå till väga utan att det blir sanslöst dyrt.
Det finns helt klart riktigt bra material som är extremt lätta men har en så pass liten biltillverkare råd att satsa på det? Man måste ju sälja bilar också...
Och att tumma på säkerheten känns direkt fel. Skall man sälja på att vara värdsledande i säkerhet så måste man vara världsledande i säkerhet, och som konsument skall man kunna lita på att man får en bil som hanterar krockvåld på ett så bra sätt som möjligt.
Kanske är den snabbt utvecklande tekniken 3D-utskrifter svaret?
Det blir billigare och billigare. Att kunna skriva ut avancerade former med komplexa stödstrukturer som ger extremt bra prestanda till bråkdelen av vikten är nog snart billigare än att gjuta och forma de nuvarande komplexa strukturer som används.
När kommer den första helt 3D-utskrivna bilen? =)

Det gamla klassiska - pris/prestanda.
Vill man betala det dubbla för en volvo 'bara' för att den är 400 kg lättare?
Nu är för övrigt exempelvis mercedes motsvarande bil inte solfjäderlätt heller, trots att den är hysteriskt mycket dyrare.

Men visst, alla biltillverkare måste samordna lite mer nu och banta vikt.
av Vardelos
#1214955
Men diverse avgasreningar och returer och allt man använder då? Det måste väl spela in?
Som en 740 med raka rör och gammal teknik vs en modern bil med allt vad det innebär har alltså samma värden om båda drar 0,8 och kör på samma bränsle?
av Vardelos
#1214958
CuteLunatic skrev:Håller med, alldeles för höga Co2 halter. Men, glöm inte att inom snar(!) framtid så är många av Volvo bilarna 100% el.
Svärfar är pensionerad volvochef, han säger att senast 2020 kommer volvo enbart erbjuda hybridalternativ och ingenting annat.
Är förmodligen old news för er volvonerds men för mig var det mindblowing news.
av Lövet
#1214959
Ja. Du kan inte rena bort CO2.
av Xanthopteryx
#1214962
Vardelos skrev:Men diverse avgasreningar och returer och allt man använder då? Det måste väl spela in?
Som en 740 med raka rör och gammal teknik vs en modern bil med allt vad det innebär har alltså samma värden om båda drar 0,8 och kör på samma bränsle?
Inget sådant påverkar koldioxiden. Du bränner kol genom att förena det med syre och får då koldioxid. Inget att göra åt det, om du inte skall slå ihop eller ta isär men då går det åt energi och då är liksom vitsen förlorad eftersom bränslets energi skulle gå åt till att åter göra... bränsle.
Oktan, som är beståndsdelen i bensin, har formel 2 C8H18 + 25 O2 ⇒ 18 H2O + 16 CO2 + energi
Det är ju ett kolväte - alltså kol + väte, som reagerar med syre och ger då koldioxid och diväteoxid. Sedan är det ju inte rent och förbränningen inte fullständig och jadajada så därför blir det övriga restprodukter:
Adblue (CO(NH2)2 och H2O) som används för att minska NOx till exempel. Adblue blandas med avgaserna vilket gör att det bildas ammoniak (NH3) och koldioxid (CO2). Ammoniaken reagerar sedan i katalysatorn med NOx och du får N2 och H2O - kväve och vatten.
av Xanthopteryx
#1214963
Vardelos skrev:
CuteLunatic skrev:Håller med, alldeles för höga Co2 halter. Men, glöm inte att inom snar(!) framtid så är många av Volvo bilarna 100% el.
Svärfar är pensionerad volvochef, han säger att senast 2020 kommer volvo enbart erbjuda hybridalternativ och ingenting annat.
Är förmodligen old news för er volvonerds men för mig var det mindblowing news.
På alla NYA modeller ja, men modeller lever ju länge (se V70 som levde i, vad blev det? 20 år?, delat på tre generationer)
av Massabrassan
#1215030
Malmstroem skrev:Kan inte tycka att jämförelsen är direkt relevant.

Har du suttit i en XC90 och en 5008? Det är inte riktigt samma storlek på bil...

V90 är också signifikant större och tyngre än dina andra två exempel...

Volvo har blivit bättre på bränsleförbrukning. Om du jämför äpple mot äpple så är de i paritet med sina konkurrenter. Naturligtvis kommer en mindre bil att ta mindre bränsle i de allra flesta fallen...
XC90 och 5008 kan jag hålla med om. De är kanske inte helt relevanta att jämföra.

V90, Passat och 508 är däremot rätt lika. V90 är lite längre, men det är nog mest motorhuv för Passat lastar t.ex. klart mer. Det tydligaste är ju att V90 väger runt 25% mer. Oklart vad det beror på. Den har ju lite högre krocksäkerhet, även om de andra också når upp till 5 stjärnor.

Skulle väl kanske inte säga att Volvo är direkt usla på förbrukning. Men de är knappast ledande längre. Går man tillbaka till 2009-10 så var det ett helt annat fokus. Någon gång stack man väl till och med ut hakan och sa att man var världsbäst? Se denna artikel t.ex. https://www.aftonbladet.se/bil/article11683138.ab
av Malmstroem
#1215046
En V90 D3 FWD har en tjänstevikt på 1833 kg. Passat 150 master har en tjänstevikt på 1505 kg. Peugot 508 SW har tjänstevikt på 1700 kg -- så en viss skillnad finns det även där.

Du har helt rätt att Volvo med nuvarande uppsättning inte är klassledande. Men de är inte heller värst i klassen.
av SundanceKid
#1215084
Malmstroem skrev:En V90 D3 FWD har en tjänstevikt på 1833 kg. Passat 150 master har en tjänstevikt på 1505 kg. Peugot 508 SW har tjänstevikt på 1700 kg -- så en viss skillnad finns det även där.

Du har helt rätt att Volvo med nuvarande uppsättning inte är klassledande. Men de är inte heller värst i klassen.
Jag tycker det är rätt gott att veta att man sitter i den tyngsta bilen med sin familj.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]