Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1320713
Brorsan skall till veckan för andra gången in med sin sena MY18 V90CC D5 för få slangen lagad.
För egen del så kollade jag igår min tidiga (oktober 2017) MY18 V90CC D5 och visst fan är slangen av vid övre ventilen som på bilderna tidigare i tråden.
Märkligt att detta inte ger felkod någonstans eller att detta kollas verkstadsbesök då detta verkar vara ett mycket vanligt fel.
#1334958
paso skrev:Brorsan skall till veckan för andra gången in med sin sena MY18 V90CC D5 för få slangen lagad.
För egen del så kollade jag igår min tidiga (oktober 2017) MY18 V90CC D5 och visst fan Bildär slangen av vid övre ventilen som på bilderna tidigare i tråden.
Märkligt att detta inte ger felkod någonstans eller att detta kollas verkstadsbesök då detta verkar vara ett mycket vanligt fel.
Kollade idag och visst fan är slangen av igen, 2 månader och 750 mil efter senaste bytet. BildBild
Det är förståeligt att Power Pulse systemet utgår när D5 blir B5, då det verkar svårt att få hela systemet att fungera över tid.

Frågan är vad Volvo gör för oss med D5, det skall ju inte behöva bytas slang varannan månad även om jobbet går på garanti?
#1345637
Har exakt samma problem med skjuten powerpulseslang.
Hur kan de inte ha åtgärdat detta problem då detta problem funnits länge. Min är en V90 D5 my20 uttagen 4 Oktober
#1345988
piddemannen skrev: lör 02 nov 2019, 15:25 Har exakt samma problem med skjuten powerpulseslang.
Hur kan de inte ha åtgärdat detta problem då detta problem funnits länge. Min är en V90 D5 my20 uttagen 4 Oktober
Har du otur får du byta löpande. Jag har som mest lyckats rulla 10 månader mellan ett slangbyte... Jag hoppas att du klarar dig bättre. Går ju på nybils/reservdelsgarantin men drygt att behöva ha in den på verkstad mer än nödvändigt.
#1347720
Har gjort en lagning som funkar. Skar av hylsan som ska hålla slangen och drog på 2 slangklämmor
Bilagor
8F66A1A1-0827-427C-A02E-562F4BACA986.jpeg
8F66A1A1-0827-427C-A02E-562F4BACA986.jpeg (700.36 KiB) Visad 1232 gånger
#1429219
Jag är lite intresserad av en uppföljning här - min MY17 XC90 har en slang som gått sönder vid infästningen av hylsan - den kan ha varit sönder länge - jag upptäckte det dock nu först. Ägt bilen sedan Nov -2019.

Jag har kollat med min Volvo verkstad, detta går ej längre på garanti eller goodwill. Och oklart om det går på maskinförsäkringen då "slangar inte täcks av maskinförsäkringen". Så enklast är ju att försöka laga det enligt ovan med slangklämmor.

Finns det risk att kompressorn eller annan del har tagit skada pga av att slangen varit trasig (oklart hur länge)? Har kompressorn stängt av sig när den upptäckt fel eller har den gått tills den gett upp? Och kommer något behöva nollställas i bilen för att den ska starta igen när systemet väl är tätt igen?

Vet någon om det finns en permanent fix på detta nu så det är värt att få det åtgärdat av Volvo verkstad och sen aldrig behöva bekymra sig om det igen?

Sedan är det ju intressant nu när Powerpulse bilarna börjar falla utanför garanti - har någon annan haft dialog med volvo och fått det på goodwill? Eller via maskinförsäkringen? Känns som en del av motordesignen så bör ju täckas av vanlig maskinförsäkring kan man ju tycka?

Tack!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]