Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1227122
Då var det dags igen, i veckan märkte jag att Powerpulse återigen inte fungerar med seg take off från stillastående. Denna gång har jag inte hört någon kraftig smäll och det är inte samma slang som hoppade av sist. Vid en egen okulärbesiktning kan jag inte se något fel men det är ju flera slangar och rör med kopplingar som inte syns som kan fallera i systemet. Så det blir ett verkstadsbesök till.
#1236502
Min mekaniker hittade inget fel på powerpulsesystemet men nollade styrsystemet för egr och turbo. Bilen blev möjligtvis något kvickare från noll till 20m, men klart märkbart rappare vid acceleration vid högre hastigheter. :D
#1238578
Puffar tråden.

Har nyligen hämtat ut en v90 D5 2017. Har inte tidigare kört en D5 med power pulse så har egentligen ingen koll på hur det ska kännas. Däremot tycker jag inte att det blir någon vidare skjuts när man trampar ner gasen. Får inte den där turbo-effekten som jag tycker många beskriver.
Testade igår på motorvägen i hastigheterna 90-100 km/h och tryckte ner pedalen hela vägen ner. Byggs inte upp någon effekt alls tycker jag utan den gasar på i ganska lugn och jämn takt.

Ringde verkstan då bilen ska in nästa vecka för några andra klassiska v90 fel (gnisslande bromsar, dåligt batteri/låg spänning och vibrerande panel på högtalarna-B&W). Enligt mekanikern ska slangen för power pulse ha bytts ut vid första servicen men han skulle kolla det ändå.

Min fråga egentligen. Kan man på något sätt testa power pulse-funktionen själv? Hur bör det kännas och funka?
#1238607
Tror inte Power Pulse är aktivt i dom hastigheterna. Om jag inte minns fel så är det bara aktivt på första och andra växeln, samt endast under 2000 rpm. Det är även ytterligare en del temperaturer som måste vara uppfyllda i olika system/komponenter.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
#1257102
Då var det dags för min bil att få problem med Power puls-systemet. Det är en XC90 D5 2018, och är 6 månader gammal. En hög smäll efter att bilen blivit parkerad, och en snabb titt under huven konstateras att slangen har hoppat av/släpp i pressningen. Går det att köra bilen med trasigt system (till verkstad)?. Jag frågade min mekaniker för en tid sedan om det fanns några kampanjer på Power Puls till min bil. Nej var svaret. Eftersom min bil är en 2018 skall systemet redan vara uppgraderat. Känns inte helt ok... Någon annan som vet eller har haft problem med detta på bilar från -18 års modell?
#1257122
Japp, jag körde i flera månader innan jag fick ventil med tillhörande slang bytt. Men den blev inte riktigt bra förrän diverse parametrar i styrsystemet nollades.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]