Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1220082
Jag fick bilen reparerad förra veckan och nu känns take off som vanligt igen.
Vid normal körning kände man ingen skillnad inte heller vid en normal start från stillastående men vid de tillfällen man ville trycka på lite extra tex vid infart till en rondell, så fanns det en tvekan innan bilen accelererade. Jag uppfattade det som ett växellådsproblem men det var alltså en slang till Powerpulse som hoppat av med en effektfull smäll.
Det finns en pågående kampanj till årsmodell -17 men till min bil av årsmodell -18 fanns det ingen kampanj så jag fick bara den felande komponenten utbytt. Som tidigare nämnts kan slangen smälla av när som helst även när bilen är parkerad, så känner ni att er D5:a tvekar vid start så kolla Powerpulseslangen.
#1220145
Jag skulle tro att kompressorn går hela tiden pga den inte kan bygga upp något tryck.
Ventilen som släpper på tryckluften in i avgasgrenröret sitter i närheten av grenröret.
Trycktanken sitter vid kompressorn och därimellan flera meter slang, bland annat den som hoppat av för mig.
Mitt intryck var att bilen drog mer bränsle efter att slangen smällde av men det kan ju vara årstiden också med kallstarter och mer värmare.
http://teknikensvarld.se/powerpulse-ny- ... gg-225534/
#1220155
Fisch skrev:Går kompressor förjämnan om slangen smäller av?
Kompressorn har en maxgräns för hur länge den får gå. Längre tid än inom ram, så sätts en felkod.
(Man vet hur stor tank som ska fyllas och vet då även hur lång tid normal påfyllning ska ta.)

En bonus är att felkoden rimligtvis sätts även när man får ett läckage i slangen/röret.
#1220550
Jag vet inte vad de gjorde - bara att det blev fixat. Jag refererade dock till att problemet var känt och att det fanns en servicebulletin kring det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]