Sida 1 av 1
BSR på D5?
Postat: tor 02 nov 2017, 19:47
av micketrono
Är det nån här inne som som åker D5 med BSR-trim? Och som kan berätta hur det upplevs... :)
Re: BSR
Postat: tor 02 nov 2017, 20:49
av KarlssonsVolvo
Har bokat tid hos BSR på torsdag, dock D4.
Vad jag har hört så gör det ganska stor skillnad, får se hur det känns sedan det är klart.
Re: BSR på D5?
Postat: fre 03 nov 2017, 06:45
av AndS
D5 är ju lite mera komplicerad än D4 utifrån att den har en trycktank som används vid låga varv så kolla hur BSR hanterar/kompenserar för den funktionen när de skruvar på motorstyrning.
Re: BSR på D5?
Postat: fre 03 nov 2017, 07:46
av VolvoB20
Jag undrar...
På min gamla 5-cylindriga 2.4 liters D5 laddar ju Polestar sjukt höga 2.3 bar.
Hur mycket ladddar BSR för att få ännu högre effekt i den nya mindre 2 liters 4:an, laddar BSR typ 3.0 bar eller. Högre laddtryck i turbon än vad man har i däcken :-O) . Kommer det att hålla i längden, grenröret är väl i plast?
Re: BSR på D5?
Postat: fre 03 nov 2017, 16:07
av Jefe
VolvoB20 skrev:Jag undrar...
På min gamla 5-cylindriga 2.4 liters D5 laddar ju Polestar sjukt höga 2.3 bar.
Hur mycket ladddar BSR för att få ännu högre effekt i den nya mindre 2 liters 4:an, laddar BSR typ 3.0 bar eller. Högre laddtryck i turbon än vad man har i däcken :-O) . Kommer det att hålla i längden, grenröret är väl i plast?
Hoppas verkligen inte grenröret är i plast utan insugningsröret.
Re: BSR på D5?
Postat: fre 03 nov 2017, 17:05
av Flajjan
Jag är på intet sätt originalnörd.
Hade en Saab 9-3 som jag lät chippa, det gjorde sitt till på ett postivt sätt.
När vi kommer till Volvos nya dieslar så har man mindre motorer med mindre toleranser som i längden inte kommer att vara lika tåliga som exempelvis en 2,3L motor från en 940.
Det finns flera aspekter i detta.
Visst att man plockar ut betydligt högre effekt - som vuxen ligger man inte och pressar max effekt oaktat om det är en D4 som fått 245 hk eller en D5 som fått 270 eller vad dom nu tar ut. För min del som vill ha lite mer effekt när jag skall köra om en lastbil på landsväg så vore det välkommet med mer och det skulle säkert hålla.
Klarar motorerna värmeutvecklingen som blir när man pressar motorerna ännu mer? Har man mer effekt kör man lite ofta lite tuffare - för att det går.. Sån är jag iaf.
Jag är sugen på att testa detta, men kommer vänta till garantin utgår om två år och när jag sett flera som kört många mil med sina trimmade bilar.
Re: BSR på D5?
Postat: fre 03 nov 2017, 18:18
av VolvoB20
Jefe skrev:VolvoB20 skrev:Jag undrar...
På min gamla 5-cylindriga 2.4 liters D5 laddar ju Polestar sjukt höga 2.3 bar.
Hur mycket ladddar BSR för att få ännu högre effekt i den nya mindre 2 liters 4:an, laddar BSR typ 3.0 bar eller. Högre laddtryck i turbon än vad man har i däcken :-O) . Kommer det att hålla i längden, grenröret är väl i plast?
Hoppas verkligen inte grenröret är i plast utan insugningsröret.
Det finns ju två grenrör på motorn. Ett insugsgrenrör och ett avgasgrenrör. Och att avgasgrenröret skulle vara av plast skulle jag aldrig drömma om.
De e klart, om du kör B20 med dubbla Weber 45or så har du ju inget grenrör på insuget utan bara raka insug, men på en D5:an är det definitivt grenrör på insuget också
Så insugsgrenrör, slangar och dessutom intercoolern borde ju frestas hårt vi de tryck som man skruvar upp till.
Re: BSR på D5?
Postat: fre 03 nov 2017, 23:01
av Jefe
VolvoB20 skrev:Jefe skrev:VolvoB20 skrev:Jag undrar...
På min gamla 5-cylindriga 2.4 liters D5 laddar ju Polestar sjukt höga 2.3 bar.
Hur mycket ladddar BSR för att få ännu högre effekt i den nya mindre 2 liters 4:an, laddar BSR typ 3.0 bar eller. Högre laddtryck i turbon än vad man har i däcken :-O) . Kommer det att hålla i längden, grenröret är väl i plast?
Hoppas verkligen inte grenröret är i plast utan insugningsröret.
Det finns ju två grenrör på motorn. Ett insugsgrenrör och ett avgasgrenrör. Och att avgasgrenröret skulle vara av plast skulle jag aldrig drömma om.
De e klart, om du kör B20 med dubbla Weber 45or så har du ju inget grenrör på insuget utan bara raka insug, men på en D5:an är det definitivt grenrör på insuget också
Så insugsgrenrör, slangar och dessutom intercoolern borde ju frestas hårt vi de tryck som man skruvar upp till.
Det är sant sist jag skruvade med motorer så sätt det förgasare på motorn så hur det ser ut idag har jag ingen aning om då hela motorn skyms av plast ovanpå

Re: BSR på D5?
Postat: lör 04 nov 2017, 08:04
av VolvoB20
Lyft på plastkåpan hóćh du hittar ett ormbo av mijoner sladdar, slangar, rör och grejjer.
Inuget, eller insugsgrenröret (dumma namn igentligen för det suger ju inte ett skvatt, det är ju sjukt högt tryck istället) är det svarta plastgrunkan på topplocket som man har gjutit svart rutmönster på för att det inte ska tokflexa när man turboladdar högre tryck än vad man har i däcken.
