Sida 1 av 2

Polestar prestanda vid omkörning

Postat: sön 29 okt 2017, 08:52
av Cokeisit
Jag hittar ingen information om vad en Polestar trimmning gör för accelerationen vid omkörningar, t.ex. för 80-120 km/h. Det enda jag kan hitta är för 0-100 km/h där skillanden är 0,1 sek men jag är mer intresserad av vad skillanden är vid omkörning än för att vinna från ett rödljus till ett annat.

Information om vridmomentet säger mig ingenting om skillnaden i praktiken.

Det gäller för en V90 Cross Country T5 2018.

Någon som vet något om skillnaden vid 80-120 km/h?

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: sön 29 okt 2017, 23:28
av Jacobsson
Nu har jag haft Polestar så länge att jag inte kommer ihåg hur det var innan.
En sak som jag dock kommer ihåg är hur otroligt mycket mer tillfreds bilen känns med Polestar.
Både i höga och låga hastigheter uppför sig bilen mer harmoniskt och med ett bättre tryck.
Så ja, jag tror mig veta att det är bättre även i högre hastigheter.

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: mån 30 okt 2017, 18:07
av PeterA
Polestar ger 27hk och 50nm i mellanregistret på T5 så lite gör det ju. På min bil är Lådan betydligt piggare på vad gasfoten gör så bilen känns betydligt piggare totalt sett.

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: mån 30 okt 2017, 22:22
av SKJ313
Har noen erfaring med Polestar-optimert D4 AWD (V90)? Leser at effekten øker fra 190hk/400Nm til 200hk/440Nm, men uforandret forbruk. Så er det virkelig verdt det? :)

https://engineered.polestar.com/no/prod ... matic-2017

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: tis 31 okt 2017, 12:06
av grillchips
PeterA skrev:Polestar ger 27hk och 50nm i mellanregistret på T5 så lite gör det ju. På min bil är Lådan betydligt piggare på vad gasfoten gör så bilen känns betydligt piggare totalt sett.
7hk*

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: tis 31 okt 2017, 16:53
av Vålvå
27hk i mellanregitret enl polestar.

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: tis 31 okt 2017, 22:29
av grillchips
Sedärja, det var ju mer än vad som normalt talas om här. Alltför ofta (likt vad jag gjorde nu) så ser gemene man bara på totalsiffran som anges av Polestar själva, dvs:
254 hp / 350 Nm => 261 hp / 400 Nm

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: ons 01 nov 2017, 09:25
av PeterA
grillchips skrev:Sedärja, det var ju mer än vad som normalt talas om här. Alltför ofta (likt vad jag gjorde nu) så ser gemene man bara på totalsiffran som anges av Polestar själva, dvs:
254 hp / 350 Nm => 261 hp / 400 Nm
Så är det nog att de flesta bara tittar på toppeffekt men Polestar och förövrigt många övriga firmor som modifierar programvara har oftast den största effektvinsten i mellanregistret.

Polestar bifogar sin effektkurva så det är bara att gå in och läsa av respektive motors effekt och vridmoments band så får man det totala svaret.

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: ons 01 nov 2017, 10:19
av SammeH
Innan jag fick min V90 T5 Polestar så provkörde jag en säljares V90. Det var en MY16 och den var enligt mig hemsk. Svängde dåligt, växellådan var slö och rent utav bullrig. Detta exemplar var dock inte en optimerad T5:a. När jag väl fick min bil, en MY18 så trodde jag att den skulle vara precis som säljarens, men faktiskt inte. Bilen är helt underbar. Man märker hur den är snäll den är när man vill det och när du väl trycker på, har du ingen AMG eller RS då är det svårt att hänga med. Draget kommer mycket fortare också. Toppvridmoment på en icke optimerad är 350Nm och kommer mellan varvtalen 1500-4800. På en optimerad får du 400Nm alltså lika mycket som en original T6:a och där kommer kraften mellan varvtalen 2500-3500. Kan inte annat än rekommendera en uppgradering av motorn iaf till den nya T5:an Bild.
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Polestar prestanda vid omkörning

Postat: ons 01 nov 2017, 10:24
av EbbevonVolvo
SammeH skrev:Innan jag fick min V90 T5 Polestar så provkörde jag en säljares V90. Det var en MY16 och den var enligt mig hemsk. Svängde dåligt, växellådan var slö och rent utav bullrig. Detta exemplar var dock inte en optimerad T5:a. När jag väl fick min bil, en MY18 så trodde jag att den skulle vara precis som säljarens, men faktiskt inte. Bilen är helt underbar. Man märker hur den är snäll den är när man vill det och när du väl trycker på, har du ingen AMG eller RS då är det svårt att hänga med. Draget kommer mycket fortare också. Toppvridmoment på en icke optimerad är 350Nm och kommer mellan varvtalen 1500-4800. På en optimerad får du 400Nm alltså lika mycket som en original T6:a och där kommer kraften mellan varvtalen 2500-3500. Kan inte annat än rekommendera en uppgradering av motorn iaf till den nya T5:an Bild.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Din T5:a, har den både kompressor och turbo?