Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1219653
HitTheRoadJack skrev:Tveka inte skaffa bilkamera! Ju fler det finns på vägarna, desto bättre. Då täcker vi upp för varandra.
Kan kanske vara bra ibland, med vissa tror ju att de är några låtsaspoliser. Hamnade bakom en 5-6 bilar som bromsades upp av en epaktor och det var moddigt ute och ingen jävel vågade köra om så jag blåste förbi alla i en utförsbacke. Kom mötande 3-400m bort. Inga bekymmer, svängde in på en parkering och då kommer det upp en bil och stannar till, jag kliver ur och då vevar föraren ner rutan och säger att "jag har dig på film" och det var vårdslöst det jag gjorde blabla bla.

Jävla mupp tänkte jag stilla men orkade inet börja argumentera så jag gick vidare. Jag undrar vad är det lixom de vill en sån här gång ?

Råkade ut för något liknande förra sommaren ochså, körde om en bilist och var sedan tvungen att vika in lite för tidigt pga att 2 filer blev 1 lite längre fram och det hade jag missat. sedan satt han och pekade på sin jävla kamera ( såg jag i backspegeln )
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1219656
Jo vars - jag känner igen känslan. Dock klev jag inte ur bilen men var nöjd med filmfångsten. Kamera rockies skulle jag säga, det blåser över efter några månader. I början pilar man en del med kamerans inställningar o analyserar inspelad material , sedan går det över , för de flesta skulle jag tro. Det finns alltid en klick som maxar.
av AndS
#1219702
Måste ju finnas roligare saker i livet än att filma från bilen och sedan sitta och titta på den filmen.
Men visst någon ska ju vinna titeln "mest filmat från bilen" den dagen man dör.
Tyvärr så kommer säker många "privatpoliser" att dyka upp på vägarna.
Nä, ett trams är det :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1219709
Äsch har man gjort fel får man stå för det och om någon påpekar det är det väl bara att fortsätta i sitt liv utan att reagera på den som påpekat om det nu ska vara någon som helst aggression mot att få ett varningens finger... Och har man inte gjort fel så är den som påpekar det heller inte värd att lägga sin tid på.

Har lite klipp liggandes och har bl.a. skickat till joel80 här, lägger mest över på datorn om jag anser det verkligen vara värt det, som den gång en dam hivade ut sopor genom rutan på Max drive in från McDonalds :)
av Xanthopteryx
#1219714
Micce1980 skrev:Äsch har man gjort fel får man stå för det och om någon påpekar det är det väl bara att fortsätta i sitt liv utan att reagera på den som påpekat om det nu ska vara någon som helst aggression mot att få ett varningens finger... Och har man inte gjort fel så är den som påpekar det heller inte värd att lägga sin tid på.

Har lite klipp liggandes och har bl.a. skickat till joel80 här, lägger mest över på datorn om jag anser det verkligen vara värt det, som den gång en dam hivade ut sopor genom rutan på Max drive in från McDonalds :)
Gjorde du som här? (från 1m30s)

[youtube]
[/youtube]
av Leopold
#1219992
Visst förekommer det att folk använder dashcams för att leka polis eller "bror duktig". Som i exemplen ovan om att ertappa folk som skräpar ner... kan tyckas litet lustigt att man tar på sig den uppgiften men visst allt finns och jakten på likes och följare i sociala medier tycks gränslös när folk hoppas på att bli ytterligare en av alla dessa youtubemiljonärer.

Vad de flesta använder dashcams till är nog som jag själv... set and forget. Händer det något så finns det på film om man skulle behöva framställa bevis mot tex försäkringsbolag, förkorta processen och förenkla. Att sätta dit syndare är åtminstone inte vad jag ser som min uppgift och det vore mycket tveksamt även lagligt sett att hänga ut folk på tuben med regnummer osv. Men det är om det sker en olycka då har man ett bättre bevisläge.
av uniformerad
#1220001
Leopold skrev:Visst förekommer det att folk använder dashcams för att leka polis eller "bror duktig". Som i exemplen ovan om att ertappa folk som skräpar ner... kan tyckas litet lustigt att man tar på sig den uppgiften men visst allt finns och jakten på likes och följare i sociala medier tycks gränslös när folk hoppas på att bli ytterligare en av alla dessa youtubemiljonärer.

Vad de flesta använder dashcams till är nog som jag själv... set and forget. Händer det något så finns det på film om man skulle behöva framställa bevis mot tex försäkringsbolag, förkorta processen och förenkla. Att sätta dit syndare är åtminstone inte vad jag ser som min uppgift och det vore mycket tveksamt även lagligt sett att hänga ut folk på tuben med regnummer osv. Men det är om det sker en olycka då har man ett bättre bevisläge.
Kloka ord, att ha en dashcam för att dokumentera sådant som kan underlätta i ett försäkringsärende eller polisärende kan väl vara ok.

Att hänga ut folk på sociala medier mm är dock högst tveksamt om det ens är lagligt, PUL går nog in där om man kan identifiera individer, oavsett om det är med regnr eller ansikte mm.
Användarvisningsbild
av joel80
#1220008
Jag har bevittnat nån olycka där jag själv inte varit inblandad men stannat och erbjudit den påkörde parten att få filmen.
Uppskattades.

Har också blivit påkörd, men inte behövt skicka filmen då motparten tagit på sig det. Skulle det vara nån som motsätter sig känns det dock väldigt bra att ha bevis så att det inte bara blir ord mot ord.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1220393
Funderat länge på att skaffa faktiskt. Faller lite på att jag är allergisk mot att ha massa fästen och skit runt förarplatsen.
I mitt fall hade jag istället haft större nytta av den när bilen är parkerad, känns som det är vanligast att det händer nåt då.
Sen har jag sett några så sjuka grejer att folk knappt tror vad man berättar, så att ha det på film vore spännande
Men lite som Derank skriver, dom där som sitter och vevar om kamera så fort man kör om kommer aldrig vara så få som idag tyvärr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är definitivt ett intressant projekt som […]

Tjena, hade felkod för lambda och LMM, radera[…]

Svajig tomgång

Hej, ny här då'ra men har en fråg[…]

Är inte helt säker, men jag tror att du […]