Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205397
Hej,

jag vill ha bättre helljus på min V90 och vill ha dem dolda bakom grillen. Någon som har gjort det och är nöjd? Vilken ljusramp (LED) eller motsvarande rekommenderas?
#1205426
Jag har själv inte gjort det, men det kommer bli i princip det första jag gör med min bil när den levereras. En ledramp i nedre grillen.

Här kommer ett par bilder som jag samlat på mig som inspiration - Endast sett en bil som satt extraljus innanför grillen ännu. Det fanns tydligen relativt gott om plats både i höjd och bredd, men endast ca 19cm i djup mellan grill och kylare - Då lär man komma ihåg att det sitter ett "spjäll" över grillen också som måste kunna röra sig.

Eftersom du specifikt var intresserad av extraljus bakom/i grillen - Bilen på första bilden är utrustad med Lightforce Genesis Led - Styckpris på ca 6000kr. Att jämföra med rampen i bild nr2 som kostar ca 7000kr. Jag kommer börja med att köra med en sån ramp i nedre grillen, och eventuellt senare komplettera med två liknande i övre grillen.
http://www.lightforcebutiken.se/index.p ... cts_id=126

Bild
Bild
Bild
På taket
Bild
Bild
#1205712
Vet inte om du referar till trådskaparen eller mig :D Jag jobbar endast natt och eftermiddag, och bor i övre delen av sverige, åker 2 mil tur och retur till jobbet på obelysta vägar, så det är mörkt i princip varje gång jag kör bilen 6 månader av året, så bra ljus behövs! :D
#1205742
Tack för tips på både bakom grillen och under regskylten.
Jag tycker bakom grillen är snyggast. Är det någon som satt in en LED-ramp där? Inte de runda "vanliga" som på den översta bilden alltså. De är ju snyggt men priset var ju lite högt.
#1208366
Har en xc90 inscriptiom med full LED active highbeam blabla, helt OK ljus för att vara standard.
Men jag saknar medsvängningen på helljuset som var på xc60 my16.
Kör mkt kurviga vägar och önskar mer bredd men även höjd på helljuset.
Volvo hade någon böjd ramp till nedre grillen, någon som testat detta?
#1268151
Pushar denna igen - mörkret kommer ju nu...

Jag är lite motståndare till ramp monterad lågt på XC90, så kanske ett par rejäla LED innanför grillen funkar - någon som kör det på Inscriptiongrillen som ju är ganska tät?
Kanske kan man byta grill till Rdesign som väl är mer öppen?
#1268563
Personligen tycker jag inte det är snyggt med två vita fläckar bakom grillen.
Nästan värre också med en gles grill (r-design).

En försäljare sa att man tappar ca 30% av ljuset när de sitter bakom en grill.
#1268728
bjornw skrev:En försäljare sa att man tappar ca 30% av ljuset när de sitter bakom en grill.
Ja, du ska ju nästan sätta dem i grillen i så fall (inte bakom). Som på tillbehörsgrillarna på Amazon och 140-serien då det begav sig:

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]