Sida 1 av 4

T8 charge

Postat: tis 10 okt 2017, 15:29
av barcusmrandt
Har kört 300 mil nu i min V90 T8, och har testat "charge" funktionen ett par gånger. Alltså ladda batteriet med hjälp av motorn/drivaxeln. Det verkar inte som om bensinförbrukningen går upp särskilt mycket. Har mätt snittförbrukning på runt 0,73 på bara bensin (batteriet urladdat), och 0,78 när jag laddar batteriet. Tar ca 5 mil innan batteriet är fulladdat på det här sättet, vilket ger ca 0,25l bensin för att ladda batteriet. Med det kan jag sen köra ca 4 mil = 0,06l/mil. Min tanke är då att det lönar sig att ladda via motorn. Mitt körsätt blir då: 1) Ladda batteriet från eluttag, 2) Kör på ren el eller hybrid tills batteriet tar slut, 3) ladda batteriet via motorn om det är långt till nästa laddpunkt tex, 4) kör på ren el eller hybrid igen till batteriet tar slut. Does it make sense?

Re: T8 charge

Postat: tis 10 okt 2017, 16:21
av EbbevonVolvo
Nä, kan omöjligt stämma, tyvärr.

Re: T8 charge

Postat: tis 10 okt 2017, 16:48
av phantomblot
En liter bensin inneholder ca 10kWh energi. Bensinmotoren klarer kanskje gjøre om 20% til mekanisk energi. Å lade hele batteriet (10kWh) krever da ca 10kWh/l*20%/10kWh = 5l. (Og da har jeg ikke regnet inn tapet mellom generator, lader og batteri. Si 10% tapt i overføring og transformering = 5.5l

Re: T8 charge

Postat: tis 10 okt 2017, 18:19
av barcusmrandt
EbbevonVolvo skrev:Nä, kan omöjligt stämma, tyvärr.
Tack för svar. Men omöjligt för att?

Re: T8 charge

Postat: tis 10 okt 2017, 18:21
av barcusmrandt
phantomblot skrev:En liter bensin inneholder ca 10kWh energi. Bensinmotoren klarer kanskje gjøre om 20% til mekanisk energi. Å lade hele batteriet (10kWh) krever da ca 10kWh/l*20%/10kWh = 5l. (Og da har jeg ikke regnet inn tapet mellom generator, lader og batteri. Si 10% tapt i overføring og transformering = 5.5l
Tack för svar. Men då skulle jag i så fall se bensinförbrukningen mer än dubblas när jag laddar batteriet?

Re: T8 charge

Postat: tis 10 okt 2017, 18:25
av barcusmrandt
phantomblot skrev:En liter bensin inneholder ca 10kWh energi. Bensinmotoren klarer kanskje gjøre om 20% til mekanisk energi. Å lade hele batteriet (10kWh) krever da ca 10kWh/l*20%/10kWh = 5l. (Og da har jeg ikke regnet inn tapet mellom generator, lader og batteri. Si 10% tapt i overføring og transformering = 5.5l
Och en Fisker Karma till exempel hade ju inte varit möjlig - eller? Den hade ju dragit långt över litern pr mil... Nej jag vet inte alltså :)

Re: T8 charge

Postat: tis 10 okt 2017, 19:19
av Jacobsson
Det beror också på hur man kör..
När jag kör går det rätt fort att fylla upp batteriet. Kör jag med farthållaren med sina finesser tar det en timma innan jag fyllt batteriet då den är bättre på planerad körning...

Re: T8 charge

Postat: ons 11 okt 2017, 00:21
av swed
Nu har jag ingen Volvo längre, men en laddhybrid,
och min bil ökar förbrukningen ganska rejält när jag laddar (typ 3 l/100 km).

Jag laddar bara med motorn lite på slutet av en långresa, om jag ska övernatta utan laddning, så jag kan förklimatisera..

Re: T8 charge

Postat: ons 11 okt 2017, 00:45
av joel80
Min hybrid ökar förbrukningen vid charge (eller save som det heter i min) från ca 0.6l/mil till 1l/mil.. Och då är det alltså en diesel.
Är det staplarna och nuvarande förbrukning du tittar på? Inte total för resan eller sen du nollställde eller nått sånt?

Re: T8 charge

Postat: ons 11 okt 2017, 00:50
av phantomblot
barcusmrandt skrev:Och en Fisker Karma till exempel hade ju inte varit möjlig - eller? Den hade ju dragit långt över litern pr mil... Nej jag vet inte alltså :)
En Fisker Karma bruker jo 12l/100km blandet kjøring (kun på bensin), så jo, den klarer fint bruke over literen pr.mil. (https://en.wikipedia.org/wiki/Fisker_Karma). Eller hva mener du?