Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
#1203761
Min laddar också ganska fort,
så dom siffrorna stämmer säkert,
MEN förbrukningen tror jag inte stämmer.

Min bil har både SAVE och CHARGE läge,
men SAVE gör bara att den knappt använder batteriet (för att spara det till senare tillfälle).
Användarvisningsbild
av chezENGH
#1204127
Min lader også ganske fort. Sist helg kjørte jeg fra Sunnmøre til Fredrikstad, 655 km og 10 timer.
Bild
Turen gikk over to fjelloverganger med største høyde på 1342 moh. Jeg startet med fullt batteri, men valgte SAVE når det var 20 km restverdi.
Når jeg likevel måtte bruke mye bensin i stigninger byttet jeg til CHARGE. Da ladet jeg uten at jeg brukte mer bensin. Merket meg også at jeg ikke fikk momentanforbruket til å gå over 25 l/100 km, selv i kraftige stigninger.
Og nedover ladet jeg med «B». Totalt regenererte jeg 17,5 kWh de siste 460 km av turen som gikk over den siste fjellovergangen (Valdresflya).
Jeg har også god erfaring med å kjøre i CHARGE på motorvei i 110 km/t.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
av chucky72
#1204209
Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
av barcusmrandt
#1204794
chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Nej klart att bensinförbrukningen går upp när man kör med charge. Frågan här är om man får fler mil ut av att ladda batteriet med charge, och så köra på el, än om man inte gör det och bara kör på bensin. Alltså: 1) Bensinförbrukning utan charge vs bensinförbrukning med charge och så el range. Personlilgen upplever jag inte att bensinförbrukningen dubblas när man kör med charge. Dvs det lönar sig. Men jag håller fortfarande på att testa detta, och vill gärna ha inspel från andra också för att jämföra.
av Xanthopteryx
#1204796
barcusmrandt skrev:
chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Nej klart att bensinförbrukningen går upp när man kör med charge. Frågan här är om man får fler mil ut av att ladda batteriet med charge, och så köra på el, än om man inte gör det och bara kör på bensin. Alltså: 1) Bensinförbrukning utan charge vs bensinförbrukning med charge och så el range. Personlilgen upplever jag inte att bensinförbrukningen dubblas när man kör med charge. Dvs det lönar sig. Men jag håller fortfarande på att testa detta, och vill gärna ha inspel från andra också för att jämföra.
Ta extremfallet: Du står stilla in en kö. Din förbrukning per mil är oändligt hög. Batteriet laddas också. Du tjänar definitivt mer sträcka på det mot om du inte laddar.
Förbrukningen per mil blir dock inte 2 x oändligheten.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1204814
chezENGH skrev:Min lader også ganske fort. Sist helg kjørte jeg fra Sunnmøre til Fredrikstad, 655 km og 10 timer.

Turen gikk over to fjelloverganger med største høyde på 1342 moh. Jeg startet med fullt batteri, men valgte SAVE når det var 20 km restverdi.
Når jeg likevel måtte bruke mye bensin i stigninger byttet jeg til CHARGE. Da ladet jeg uten at jeg brukte mer bensin. Merket meg også at jeg ikke fikk momentanforbruket til å gå over 25 l/100 km, selv i kraftige stigninger.
Og nedover ladet jeg med «B». Totalt regenererte jeg 17,5 kWh de siste 460 km av turen som gikk over den siste fjellovergangen (Valdresflya).
Jeg har også god erfaring med å kjøre i CHARGE på motorvei i 110 km/t.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
Som andre skriver er det fysisk umulig å lade vha CHARGE uten å bruke mer bensin.

Ang 25 l/100 km så oppfatter jeg det som den maksimale verdien måleren kan vise (av en eller annen grunn), snarere enn det maksimale forbruket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av barcusmrandt
#1204847
Ok ska försöka styra den här tråden tillbaks on track :) Ni som faktiskt har en T8: hur hög bensinförbrukning upplever ni när ni kör på charge?
av phantomblot
#1204895
Det er vel en grei måte å teste dette på:

1. Kjør ut all el på batteriet (så langt det går da).
2. Dra på en bensinstasjon ved en landevei med lite stigninger, kryss og trafikk.
3. Fyll tanken, sett bilen i charge og kjør med cruisekontroll satt til fartsgrensen. Kjør til batteriet er fulladet.
4. Snu og kjør tilbake til bensinstasjonen.
5. Fyll tanken og noter ned hvor mye bensin du har brukt.
6. Sett bilen i Hold og kjørt nøyaktig samme strekningen frem og tilbake.
7. Fyll tanken og noter ned hvor mye bensin du har brukt.

Differansen skal da være ChargeRun-HoldRun+Noise = Forbrukt for å lade batteriet (jeg tipper 5l) (Noise vil da være situasjoner hvor du har satt bilen i Hold, men den allikvel kjører på el, forskjeller i kjøring, vind, topologi etc. )

(Edit: Ser at det ikke blir like lett nei. Man får jo regen inn ved ChargeRun. Altså bør turen være en lang oppoverbakke)
av barcusmrandt
#1204926
Ja om nån orkar göra allt det så hade ju det varit fint :) Under tiden har jag varit ute och testat lite. 80km/h på cruise control, helt flat motorväg. Momentanförbrukningen visar 7,8l/100km utan charge, och mellan 12,8 och 13,3l/100km med charge. Jag laddar fullt på ca 50km vilket ger en förbrukning på ca 6,1l/100km sen när batteriet är fulladdat och jag slår över på ren el. Inte mycket vinst med andra ord men kanske lite grann iaf. Det verkar iaf inte som om förbrukningen drar iväg på det här sättet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1205018
Testade igår. 110km/h på farthållaren och slog på charge. Då ökade förbrukningen till 1,2-1,3. Laddade faktiskt ganska snabbt.

Jag upplevde att den drog mer tidigare, med charge aktiverat.

Gäller XC90 T8.
motorvärmare

Dannesk : Har du kört dina bilar dagligen s&[…]

Många av de du kallar "vanliga" ty[…]

Jag bemöter ts frågeställning me[…]

ET38?

Vilka sänksatser kör ni? Eritom? […]