Sida 1 av 7

Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 10:01
av Xanthopteryx
Har använt bilens helljus ordentligt för första gången nu.
Vi har valt till dynamisk LED så den skall anpassa sig efter mötande bilar.
Den är dock inte så dynamisk utan den bländar bara på och av helt enkelt.
Kurvljusfuktionen, där halvljuset vrider sig med ratten, fungerar dock.
Har e-postat min säljare om detta i dag men tänkte höra om fler varit med om samma sak?
Känns som att någon glömde bocka i alternativet "dynamisk" när mjukvaran laddades, men kan det vara något annat fel som är trasigt?

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 10:28
av Sleeper
Vi har diskuterat detta här tidigare. Körde du motorväg? På motorväg är funktionen mer åt på/av men på mindre landsvägar är den mer dynamisk. Jag blev rätt besviken när jag upptäckte detta.

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 10:35
av Ilduce77
Jag har kollat, och som ovan skribent skriver, så funkar det sällan på motorväg.

Min dynamik slutar så fort jag passerar 110 km/h..

Kanske är för att tekniken inte hinner med att skärma av bilar med den hastigheten.

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 10:38
av Xanthopteryx
Sleeper skrev:Vi har diskuterat detta här tidigare. Körde du motorväg? På motorväg är funktionen mer åt på/av men på mindre landsvägar är den mer dynamisk. Jag blev rätt besviken när jag upptäckte detta.
Ja det gjorde jag förvisso. Hastighetsberoende? För halv sex i morse mötte jag enbart bilar sporadiskt. Men även när jag kört av motorvägen och mötte bil en gång så upplevde jag den som bara på och av då också. Sedan kom gatljus och den gick av helt.

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 10:39
av Xanthopteryx
Ska kolla i kväll igen på hemvägen, och då även sänka farten på motorvägen om jag möter någon.

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 12:09
av uniformerad
Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 12:15
av Exyzäta
Och som tankbilsförare blir man bara irriterad på det som uppenbarligen inte fungerar då många fortfarande kör med helljuset på vid möte. Man får ligga och blinka tillbaka för att väcka mötande att blända av i tid. :evil:

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 12:22
av Xanthopteryx
uniformerad skrev:Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.
Var det tydligt att den bländade av mot mötande bil men belyste din del av motorvägen?

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 12:27
av uniformerad
Xanthopteryx skrev:
uniformerad skrev:Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.
Var det tydligt att den bländade av mot mötande bil men belyste din del av motorvägen?
Ja, höger körfält var bättre belyst än vänster och mötande trafik, man ser hur lysena ändrar ljusbild konstant för att anpassa sig efter framförvarande och mötande trafik.

Re: Odynamisk dynamisk LED

Postat: sön 08 okt 2017, 12:30
av Jonathan81
uniformerad skrev:
Xanthopteryx skrev:
uniformerad skrev:Körde för första gången i riktigt mörker igår kväll, och upplevde inte alls de problem som beskrivs ovan, de dynamiska lysena fungerade klockrent på mindre vägar, även om jag skulle önska att helljuset gick på lite snabbare.
På motorvägen i farter mellan 100 och 120 fungerade det också bra, över förväntan faktiskt.
Var det tydligt att den bländade av mot mötande bil men belyste din del av motorvägen?
Ja, höger körfält var bättre belyst än vänster och mötande trafik, man ser hur lysena ändrar ljusbild konstant för att anpassa sig efter framförvarande och mötande trafik.

Så upplever jag mitt med.