Sida 1 av 2
Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: lör 30 sep 2017, 13:57
av Kickikaka72
Hjääälp !!
Vid senaste köpet av en Volvo( denna gång en XC 90), föll valet att extra utrusta den med ett Premium Sound från Bower & Wilkins.
Vi har varit jättenöjda och det är verkligen ett billjud utöver det vanliga !
För 3 veckor sedan slutade helt plötsligt blinkers att fungera, torkarna gick bara i vissa lägen m.m
Lämnade in bilen och en återställning av bilens databox gjordes. Hämtade bilen och märkte genast att billjudet var annorlunda. Det var avsevärt sämre och speciellt bak i bilen. Låter som ett standarsljud och mest fram i bilen.
Åkte tillbaka och en mekaniker försökte lära mig ställa in balansen som om jag inte kunde det ...
Har varit inne med bilen igen ..hittar inget fel. Igår var jag till en annan Volvoverkstadd ,men inte heller de hittar något fel.
Det är precis som om Pemium ljudet inte är aktiverat.
Men de kollar och tycker att det låter bra. Ja, bra kanske det låter jämfört med andra bilar, MEN det låter inte lika bra som förut. Förut hade vi ett extremt bra ljud.
Märker att de typ tycker att jag inbillar mig, men jag har åkt snart 2000 mil i bilen ,är extra intresserad av billjud och hör direkt att något är annorlunda.
Nu skulle de maila Göteborg...vet redan innan vad svaret bil...vi hittar inget fel..
Någon som vet vad som kan vara problemet ??
Värst är att inte bli trodd som kund...
Med vänlig hälsning Kicki
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: lör 30 sep 2017, 18:18
av Derank
Enklast är väl kanske att jämföra med en annan xc90 med PS om nu handlat el verkstaden har nån sån inne
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: lör 30 sep 2017, 18:53
av Turbodanne
Kickikaka72 skrev:Hjääälp !!
Vid senaste köpet av en Volvo( denna gång en XC 90), föll valet att extra utrusta den med ett Premium Sound från Bower & Wilkins.
Vi har varit jättenöjda och det är verkligen ett billjud utöver det vanliga !
För 3 veckor sedan slutade helt plötsligt blinkers att fungera, torkarna gick bara i vissa lägen m.m
Lämnade in bilen och en återställning av bilens databox gjordes. Hämtade bilen och märkte genast att billjudet var annorlunda. Det var avsevärt sämre och speciellt bak i bilen. Låter som ett standarsljud och mest fram i bilen.
Åkte tillbaka och en mekaniker försökte lära mig ställa in balansen som om jag inte kunde det ...
Har varit inne med bilen igen ..hittar inget fel. Igår var jag till en annan Volvoverkstadd ,men inte heller de hittar något fel.
Det är precis som om Pemium ljudet inte är aktiverat.
Men de kollar och tycker att det låter bra. Ja, bra kanske det låter jämfört med andra bilar, MEN det låter inte lika bra som förut. Förut hade vi ett extremt bra ljud.
Märker att de typ tycker att jag inbillar mig, men jag har åkt snart 2000 mil i bilen ,är extra intresserad av billjud och hör direkt att något är annorlunda.
Nu skulle de maila Göteborg...vet redan innan vad svaret bil...vi hittar inget fel..
Någon som vet vad som kan vara problemet ??
Värst är att inte bli trodd som kund...
Med vänlig hälsning Kicki
Kanske en dum fråga och är inte ute efter att idiotförklara dig på något sätt , men har du kollat alla inställningar ?
Körde du studio eller vilket läge körde du ? Har du ändrat EQn nått? Min poäng är att alla dina inställningar nollades nog vid ”ingreppet”.
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: lör 30 sep 2017, 20:50
av filippb
Vad lyssnar du på för källa? T.ex Spotify i bilen nollställdes nog till lägsta ljudkvalitet som är standard
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: lör 30 sep 2017, 21:37
av filippb
En annan grej som kan ha hänt är om subwoofern inte är aktiverad, har för mig att någon annan på forumet hade problem med att den inte lät pga att det saknades nödvändig mjukvara.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: lör 30 sep 2017, 21:59
av Ilduce77
filippb skrev:En annan grej som kan ha hänt är om subwoofern inte är aktiverad, har för mig att någon annan på forumet hade problem med att den inte lät pga att det saknades nödvändig mjukvara.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ja, jag har också läst det här. Antingen hade deras bilar varit inne på uppdatering och kom tillbaka med sämre ljud, eller så hade de plötsligt fått sämre ljud utan anledning.
Det var i alla fall att subwoofern blivit inaktiverad.
Hoppas du får ordning på det. För 30.000 vill man ju gärna ha en fungerande subwoofer..
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: sön 01 okt 2017, 19:48
av Hanzon
Som TurboDanne skriver så "nollställdes" alla mina ljudinställnigar när jag fick en större mjukvaruppdatering som en del i felsökning att Sensus levde sitt eget liv i min bil. Det var bara till att konfigurera om ljudinställniingarna på nytt.
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: sön 15 okt 2017, 00:43
av Kickikaka72
Turbodanne skrev:Kickikaka72 skrev:Hjääälp !!
Vid senaste köpet av en Volvo( denna gång en XC 90), föll valet att extra utrusta den med ett Premium Sound från Bower & Wilkins.
Vi har varit jättenöjda och det är verkligen ett billjud utöver det vanliga !
För 3 veckor sedan slutade helt plötsligt blinkers att fungera, torkarna gick bara i vissa lägen m.m
Lämnade in bilen och en återställning av bilens databox gjordes. Hämtade bilen och märkte genast att billjudet var annorlunda. Det var avsevärt sämre och speciellt bak i bilen. Låter som ett standarsljud och mest fram i bilen.
Åkte tillbaka och en mekaniker försökte lära mig ställa in balansen som om jag inte kunde det ...
Har varit inne med bilen igen ..hittar inget fel. Igår var jag till en annan Volvoverkstadd ,men inte heller de hittar något fel.
Det är precis som om Pemium ljudet inte är aktiverat.
Men de kollar och tycker att det låter bra. Ja, bra kanske det låter jämfört med andra bilar, MEN det låter inte lika bra som förut. Förut hade vi ett extremt bra ljud.
Märker att de typ tycker att jag inbillar mig, men jag har åkt snart 2000 mil i bilen ,är extra intresserad av billjud och hör direkt att något är annorlunda.
Nu skulle de maila Göteborg...vet redan innan vad svaret bil...vi hittar inget fel..
Någon som vet vad som kan vara problemet ??
Värst är att inte bli trodd som kund...
Med vänlig hälsning Kicki
Kanske en dum fråga och är inte ute efter att idiotförklara dig på något sätt , men har du kollat alla inställningar ?
Körde du studio eller vilket läge körde du ? Har du ändrat EQn nått? Min poäng är att alla dina inställningar nollades nog vid ”ingreppet”.
Jag har kollat ALLA inställningar


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: sön 15 okt 2017, 00:44
av Kickikaka72
filippb skrev:Vad lyssnar du på för källa? T.ex Spotify i bilen nollställdes nog till lägsta ljudkvalitet som är standard
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Men det kvittar vilken mobil jag använder...dvs med olika konton...lika kasst ljud
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Premiumljud Bower & Wilkins
Postat: sön 15 okt 2017, 00:45
av Kickikaka72
filippb skrev:En annan grej som kan ha hänt är om subwoofern inte är aktiverad, har för mig att någon annan på forumet hade problem med att den inte lät pga att det saknades nödvändig mjukvara.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Precis vad jag tänker...men HUR lyckas man övertyga de på verkstan ??
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk