Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239929
I dag, en tripp på 100,0 km (sic!). Fyra stopp (fem om man räknar med klassikern - shit, tanklocket på fel sida!), varav ett dryga 1,5 timme. Motorväg, långsam motorväg (typ 70-80), stadstrafik (förort med mindre gator och större gator) och en liten stunds tomgång vid en mack. Två vuxna och ett barn. Kring 0 grader ute. Dubbade vinterdäck.

5,4 l/100 km, inklusive eventuell tillskottsvärme.

Känns rätt bra ändå.
#1240157
https://www.spritmonitor.de/en/detail/868086.html

Bränslevärmaren inkluderad och den går alltid inför färd.
Många obra sträckor sedan vi köpte den tyvärr, då familjesituationen varit lite speciell.
En kvart halvtimme värmare i minus 5-10 grader, sex km körning till ett stall, någon timme senare åka tillbaka. Det är inte ekonomiskt alls tyvärr... :-P
#1240515
intruder1400 skrev:Nyfiken vad den drar vid pump
Kört 1700 mil nu och för bok med tankning vid Pump. Snittar 0,65 liter per mil och det är väldigt blandad körning med 65 proc kortare körningar och 35 proc långkörningar (över 10 mil). Använder sällan Dieselvärmare då jag tog till MoK värmare. Tankar nästan alltid på Preem.
#1247881
Så, vi har kört lite till nu och vintern gav ju tillfälle att testa fyrhjulsdriften lite.
Här ett klipp från ett av alla tester vi gjorde på just denna plats:


Backen är Brant vilket inte syns här, och det var halt efter våra flertalet tester =)
Man kan ana hur brant (och halt) det är då jag rullar bakåt och bromsar där framhjulet låser sig. Testade olika scenarier med gasa häftigt, smyggasa e.t.c. bara för att se hur det fungerade.
Tyvärr blev det inte film på allt (svårt att filma också då det är lika trångt som det är halt och en stor sten till höger några dm från bilen när man ligger lite längre upp där det egentligen är lite brantare, så man vill inte halka dit helst).

https://goo.gl/maps/5YJowmpkGG32

Synnerligen bra plats att testa fyrhjulsdrift när det är massa snö och halt, men som sagt, smaaaalt.

Annars lite barnsjukdomar som väl sig bör på nyare bilmodeller (suck) men än så länge tar garantin hand om det. Sägs ju att det tar tre generationer att städa och detta är andra så... Förbrukningen har hittills legat på under 0,7 inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare, och värmaren har använts flitigt under den kallare delen (typ merparten av bilens liv då den hämtades i mitten av september). Pilot assist fungerar löjligt bra för att vara ett förarstöd och jag blir förvånad hur den kan hantera dåliga linjer, motljus och linjer bara på en sida.
Parkeringskameror runt om (360) var definitivt väl värt den lilla slanten! Himla skönt att ha extra koll på katter, folk och fä och andra hårda föremål. Likaså cross traffic alert som håller lite extra koll när man exempelvis backar ur en p-ficka eller andra skymda ställen. Plingplongar och lyser och har sig i god tid.

Snart är sommaren här och då skall den få resa alldeles för många mil under några veckor men så är livet ibland tyvärr men samtidigt en bra chans att se hur vi tycker det fungerar. Än har vi ju bara tagit en långresa men några veckor i juni lär det bli hundratals mil på ett par veckor. Återkomer om det sedan.
#1252763
En intressant iakttagelse som inträffade för någon dag sedan.
På en mindre väg i skogen så snävade jag lite i en kurva och möter där en annan bil (snävade sådär lagom baserat på vad man ser i kurvan så att man utan problem skall hinna vika ut vid behov) och i exakt samma stund som jag skall till att vika undan så känner jag hur bältet har låst sig. Precis efter när jag hamnat ur kollisionskursen så släpper detta obemärkt.
Bilen hann alltså tänka att nu är något obra på gång och började därmed förspänna bilbältet.

Helt klart en fashinerande känsla även om den inte hann dra åt så pass så jag märkte av det, utan jag kände bara att den hade låst när jag lutade mig lite framåt.
Definitivt en liten känsla av "vad coolt, det funkar ju faktiskt!"

Och som sagt, det var aldrig någonf ara (vilket bilen inte kan veta att jag har koll på såklart).
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
#1252764
Xanthopteryx, jag har varit med om ungefär samma sak med bältet som förspännts. Detta dock under kraftig inbromsning när någon körde in snävt framför mig. Häftig känsla av att tekniken fungerar. När det gäller pilot assist kan jag tyvärr inte dela din positiva erfarenhet. I min V90 D4 2wd sicksackar sig bilen fram, åtminstonde i lägre hastigheter under 110km/h. Testat 1ggr i 130, då kändes den faktist betydligt bättre.
#1252767
Då skulle jag definitivt åka in och be de kolla upp det. Den blir aningens svajig när bilen framför ligger väldigt tätt, så om någon helidiot efter en omkörning drar in två meter framför märker man hur den har svårare att hålla spåret (tacka fanken för det när man själv knappt ser var vägen går....) men så fort den får lite längre linjer att titta på så blir det bättre.
Finns ett ställe på E18 där det är någon trumma av större mått under vägen som antingen är på väg upp (eller så är motorvägen på väg ner...) så det blir som en stor kulle och därmed ser man ju linjerna på baksidan dåligt. Precis där kan den svaja till en halv sekund eller så innan man hoppat över guppet.

Du kan ha fel på kameran.
Det kan vara felinställd kamera.
Som exempel. Gammal mjukvara också om den inte fått uppdatering på länge.

Vi fick kameran bytt då den hade skit på linsen, på insidan! Samt en liten liten repa på linsen. Upplevde att helljuset fungerade lite bättre efter det bland annat.

Självklart är den inte perfekt men ligger oftast mycket väl placerad i filen även i ljusförhållanden jag anser vara hopplösa: snett mötande sol genom träd som ger värsta discoeffekten både i ansikte och på vägbana. Även förvånad hur dåliga linjer den klarar av många gånger. Man typ till frugan: "Kolla! Vad coolt! Den kör själv, HÄR!" =)
#1254829
Några exempel på där PilotAssist (när bilen kör själv) överraskar även mig, som nu kört med den ett bra tag.
I mitten av filmen så tonas videon ut två gånger - där tappar PA då det blir för lång sträcka med otydliga markeringar.

Funktionen som känner av sidlinjerna om man råkar passera dessa ofrivilligt är inte lika kinkig så den kan fugnera i lägen där PA inte vill vara aktiv, så vissa bitar av vägen där den även senare tappade PA, där fungerade ändå sidlinjeavkänningen och den klagade på om jag korsade en sådan (jag låtsades vara ouppmärksam så bilen skulle sväva iväg). Detta är dock inte med i filmen då jag inte har koll på exakt när jag gjorde dessa tester denna gång.

Är särskilt imponerad av sista snutten efter bron där det blir vita streck, otydliga linjer, avfarter e.t.c. Trodde verkligen den skulle tappa eller virra där men, nä, helt utan ingrepp från min sida.

Det finns en ny uppdatering från Maj som jag inte har fått än (blir efter sommaren), och där lär fuktionen för linjeavkänning vara förändrad och förbättrad. Blir spännande att se hur det funkar då.

Helt klart imponerad Volvo! Tack för PA, det är så gruvligt skönt att ha den när man kör tråksträckor!

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]