Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CuteLunatic
#1241220
Tackar för svar! ska ta och kolla in körjornalen :D Men det är alltså bäst att köra i pure läget även om batteriet är slut? i så fall, varför? Ska jag köra i läge D eller B när batteriet är slut? just nu kör jag endast med B i när jag har batteri kvar. sorry, många frågor.. :shock:

Upprepar: Vill släppa ut så lite co2 som möjligt, därför.
av GoranP
#1241222
Ang läge D/B, jag skulle vilja påstå att B är det bästa. Då aktiverar du en kraftigare "motorbroms" som mer fyller på batteriet, alltså rörelseenergi blir batterienergi som du kan nyttja senare. Jag kör så iallafall... Vän av ordningen kanske säger det kanske är bättre att frirulla, men jag tycker det är gott när man kommer till en korsning eller rondell och man kan börja rulla ut på lite insamlad batterienergi, innan bensinmotorn startar igen..

Ska du hålla nere utsläppen, då är det varsam och planerad körning som gäller. Snabba gaspådrag och inbromsning innebär utsläpp i en eller annan form...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1241261
Pure ger mest ekonomisk körning oavsett laddning på batteriet. För när batteriet är slut går den så snålt det går på bensin istället.

D vs B är beroende på vad du kör för vägar. I stadstrafik kör jag B och annars i D.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1241299
XC90_Executive skrev:Pure ger mest ekonomisk körning oavsett laddning på batteriet. För när batteriet är slut går den så snålt det går på bensin istället.

D vs B är beroende på vad du kör för vägar. I stadstrafik kör jag B och annars i D.
D eller B er en smakssak, kommer kun an på hva du foretrekker. Det er ingen grunn til å tro at det ene valget er mer økonomisk enn det andre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1241333
Ja D eller B kvittar egentligen. Det blir inga enorma skillnader. Men jag har kört T8 i över två år nu så jag vet vad som funkar bäst vid min körning :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1241343
Vid stadskörning får man väl tillbaka rätt mycket mer i B-läge? Jag kör själv firmans el-van, (Nissan E-NV200) i stadstrafik ibland och den har också ett B-läge som bromsar mer, så pass att om man har lite framförhållning behöver man sällan använda bromsen.
Då kör man väldigt snålt i stadstrafik.. till skillnad från en "vanlig" bil som ofta har högsta förbrukningen i stan kan man med el och regenerering (även i hybrider) få stadskörning till att vara den snålaste körformen. Det går sakta och man behöver inte bromsa bort så mycket energi.
av CuteLunatic
#1241448
Det är alltså inte så att motorn hjälper till att ladda batteriet i läge B? för om B läget endast laddar batteriet med hjälp av motorbromsen så bör man ju köra i B hela tiden?
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1241492
CuteLunatic skrev:Det är alltså inte så att motorn hjälper till att ladda batteriet i läge B? för om B läget endast laddar batteriet med hjälp av motorbromsen så bör man ju köra i B hela tiden?
Batteriet lades regenerativt både i B og D. B gir mer «motorbrems», i D må du bremse mer. Men det regenereres uansett. Om du velger det ene eller andre kommer an på hva du foretrekker, som det skrives over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1241494
XC90_Executive skrev:Ja D eller B kvittar egentligen. Det blir inga enorma skillnader. Men jag har kört T8 i över två år nu så jag vet vad som funkar bäst vid min körning :wink:
Drøyt to år her også Bild jeg bruker egentlig B kun for å slippe å bremse så mye manuelt i nedoverbakker. Gjør det som funker best for deg ja Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]