Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190921
Appen hämtar temperaturen från Here.com. Here ägs i dag av Audi, BMW och Mercedes och tidigare av Nokia. Jag hittar ingen information om var Here får sin väderinformation från, men det kommer kanske från Yahoo eller Weather.com om de inte har någon egen källa för det.
#1191030
volvojesus skrev:
Tomarina skrev:Det måste vara en bugg i appen, temperaturen har aldrig varit utanför spannet 15-17 grader på hela sommaren. Jag testade att ändra till Farenheit, men då visade appen motsvarigheten till 16 grC. Jag ska göra en felanmälan, men det vore bra om fler påpekade felet...

Den hämtar alltid informationen från SMHI.
Men man får rätt information först efter kanske 30-40 sekunder efter att appen startats upp, alltså den tid det tar för bilens Volvo on call att reagera på requesten, starta upp GPS och få rätt position och sedan hämta informationen från SMHI.
Det värde som visas direkt när appen startas är gammal information.
Uppdateras inte information alls så tyder det på att bilens position inte är känd, kanske är GPS trasig i bilens Volvo on call utrustning.
Jag tycker volvo on call appen borde istället visa === eller ??? eller "Uppdaterar" symbol innan någon temperatur överhuvud taget visas men så långt har de inte kommit ännu.
Appe:en visar temperaturen först som streck i några sekunder, d v s innan det hämtat in den. Positionen visas korrekt i app:en. SMHI säger att det är 25 grC just nu i min position, app:en visar 17 grC. Det något fel med hur app:en tolkar och presenterar temperaturdata.
#1191035
FilipDjurberg skrev:Det är likadant för mig! Har en V90 -18 och appen visade 21 grader idag men termometern inne i bilen visade 26.. Bild
Appen visar temp från SMHI Appen behöver en liten stund för uppdateras innan den visar aktuell temp från SMHI. Bilens inbyggda temperaturmätare visar oftast för högt ifall bilen varit parkerad utomhus en stund vid solsken. Körs bilen ett tag går tempen ner sakta till samma eller nästan samma temp som från SMHI.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1193285
App:en uppdaterades 21/8 och efter det så är temperaturen betydligt närmare vad SMHI säger. SMHI säger att det är 12 grader ute nu, app:en säger 10 grader. Jag upptäckte att app:en uppdaterats p g a temperaturen tidigare enbart hållit sig inom 15-17 grader.
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1239603
Ugglas skrev:Volvo appen visar Nu -3 fast det är -16 detta är mycket störande. Någon som fått ordning på detta?
här i GBG står -8 både i VOC appen och SMHI
Användarvisningsbild
av Funk
#1239681
fmcarv skrev:
Maqqann skrev:VOC i Kristinehamn säger -14 medan SMHI och min termometer säger -1.

Tapatalking with Samsung S8
Fel med Android appen kanske?
Tidigt i morse stämde det jämfört med SMHI:s uppgivna temp för Göteborg i min Android i alla fall.


/Thomas

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]