Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222177
Simonh skrev:Är de någon som har eftermonterat detta och vet vad som gäller? jag pratade med min säljare för ca 2 veckor sedan och enligt honom kunde man endast låsa upp Apple carplay och det till en kostnad av 3600:-
Samme problem her. Bilen bestilt smartphoneintegration i standardlisten. Bilen ble levert med to USB-porter (en med hvit ramme), men ikke CarPlay eller AndroidAuto. Jeg dro til ÅF, og de klarte bare installere CarPlay. De fikk ikke til å installere AA, og det var noe tekniske saker, så det gikk bare ikke.

ÅF sier Volvo jobber med saken, men jeg klarer ikke skjønne hva slags teknisk begrensing som gjør at Sensus klarer kjøre CarPlay men ikke AA. Noen som vet?
#1222215
EssDee skrev:Det är inga problem att efterinstallera Carplay. Skillnaden mellan att beställa bilen med Carplay och eftermontera det är just antalet USB-portar.
Det fungerar fint att sätta en usbhub så får du flera usbkontakter och då kan du ha flera USB-minnen och telefon inkopplat samtidigt. När du lyssnar på musik från USB-minne kan du enkelt byta mellan olika minnen på touchdisplayen. Även laddning av telefonen fungerar genom usbhuben. Exempel på usbhub som fungerar: https://www.dustin.se/product/501082653 ... male-black
Har du testat att ha flera telefoner inkopplade efter hubben? Jag har visserligen smartphone-integrationen från fabrik men skulle vilja slippa att byta kabel beroende på vilken telefon jag har inkopplad. Har både USB-C, Micro-USB och Lightning lite beroende på vilken telefon jag vill ansluta. Det vore fint att bara kunna ha sladdarna inkopplade i hubben och slippa öppna luckan och byta vilken kabel som är ansluten mot bilen.
av dfa
#1222234
peterfrykvall skrev: Har du testat att ha flera telefoner inkopplade efter hubben? Jag har visserligen smartphone-integrationen från fabrik men skulle vilja slippa att byta kabel beroende på vilken telefon jag har inkopplad. Har både USB-C, Micro-USB och Lightning lite beroende på vilken telefon jag vill ansluta. Det vore fint att bara kunna ha sladdarna inkopplade i hubben och slippa öppna luckan och byta vilken kabel som är ansluten mot bilen.
Har också olika telefoner, köpte en sådan här som underlättar *lite*
https://www.inet.se/produkt/8302795/lig ... -silver-1m
#1222276
EssDee skrev:Det är inga problem att efterinstallera Carplay. Skillnaden mellan att beställa bilen med Carplay och eftermontera det är just antalet USB-portar.
Det fungerar fint att sätta en usbhub så får du flera usbkontakter och då kan du ha flera USB-minnen och telefon inkopplat samtidigt. När du lyssnar på musik från USB-minne kan du enkelt byta mellan olika minnen på touchdisplayen. Även laddning av telefonen fungerar genom usbhuben. Exempel på usbhub som fungerar: https://www.dustin.se/product/501082653 ... male-black
Den USB-hub som du tipsar om, från Dustin, kör du den med extern strömmatning eller har du den bara inkopplad i bilens (enda) USB-port? Vet du eller någon annan om vad det är som gör att vissa hub:ar funkar och andra inte?
av EssDee
#1222334
JonnyRocker skrev:
EssDee skrev:Det är inga problem att efterinstallera Carplay. Skillnaden mellan att beställa bilen med Carplay och eftermontera det är just antalet USB-portar.
Det fungerar fint att sätta en usbhub så får du flera usbkontakter och då kan du ha flera USB-minnen och telefon inkopplat samtidigt. När du lyssnar på musik från USB-minne kan du enkelt byta mellan olika minnen på touchdisplayen. Även laddning av telefonen fungerar genom usbhuben. Exempel på usbhub som fungerar: https://www.dustin.se/product/501082653 ... male-black
Den USB-hub som du tipsar om, från Dustin, kör du den med extern strömmatning eller har du den bara inkopplad i bilens (enda) USB-port? Vet du eller någon annan om vad det är som gör att vissa hub:ar funkar och andra inte?
Det går att ha mer än en telefon inkopplad i hubben samtidigt (och flera USB-minnen) och man kan då välja i Sensus vilken som man vill ha som iPod. Jag har bara testat med iPhone. Laddning fungerar utan extra strömmatning, dvs den laddar genom bilens USB-port. Ang laddning så har jag bara kollat det när endast en telefon är inkopplad, tveksam att porten klarar ladda flera...
#1222451
dfa skrev: Har också olika telefoner, köpte en sådan här som underlättar *lite*
https://www.inet.se/produkt/8302795/lig ... -silver-1m
Smart, det där är ett alternativ jag skulle kunna titta på!
EssDee skrev:Numera använder jag en mindre hub med bara två portar och den fungerar också utan problem, inkl laddning
https://www.dustin.se/product/501091506 ... usb-30-hub
Kan dock säga att den inte fungerar med Android Auto. Laddar gör den men jag får inte upp någon av telefonerna som ett alternativ för att starta Android Auto när jag går via den.
#1222580
EssDee skrev:
JonnyRocker skrev:
EssDee skrev:Det är inga problem att efterinstallera Carplay. Skillnaden mellan att beställa bilen med Carplay och eftermontera det är just antalet USB-portar.
Det fungerar fint att sätta en usbhub så får du flera usbkontakter och då kan du ha flera USB-minnen och telefon inkopplat samtidigt. När du lyssnar på musik från USB-minne kan du enkelt byta mellan olika minnen på touchdisplayen. Även laddning av telefonen fungerar genom usbhuben. Exempel på usbhub som fungerar: https://www.dustin.se/product/501082653 ... male-black
Den USB-hub som du tipsar om, från Dustin, kör du den med extern strömmatning eller har du den bara inkopplad i bilens (enda) USB-port? Vet du eller någon annan om vad det är som gör att vissa hub:ar funkar och andra inte?
Det går att ha mer än en telefon inkopplad i hubben samtidigt (och flera USB-minnen) och man kan då välja i Sensus vilken som man vill ha som iPod. Jag har bara testat med iPhone. Laddning fungerar utan extra strömmatning, dvs den laddar genom bilens USB-port. Ang laddning så har jag bara kollat det när endast en telefon är inkopplad, tveksam att porten klarar ladda flera...
Jag testade idag med en exakt likadan hub från Dustin. Jag har en S90 MY17 med bara en USB-port då Smartphone Integration (bara CarPlay, har inte AA) gjordes i efterhand och inte vid tillverkningen. USB-hubben fungerade. För att ladda. Jag kan inte starta CarPlay om Lightning-kabeln till min iPhone (7, iOS 11) är ansluten genom hubben. Jag har den 'nya' Sensus-looken. Är det någon annan som lyckats köra CarPlay om iPhone är ansluten med kabeln genom en USB-hub?
av EssDee
#1222692
JonnyRocker skrev:
Jag testade idag med en exakt likadan hub från Dustin. Jag har en S90 MY17 med bara en USB-port då Smartphone Integration (bara CarPlay, har inte AA) gjordes i efterhand och inte vid tillverkningen. USB-hubben fungerade. För att ladda. Jag kan inte starta CarPlay om Lightning-kabeln till min iPhone (7, iOS 11) är ansluten genom hubben. Jag har den 'nya' Sensus-looken. Är det någon annan som lyckats köra CarPlay om iPhone är ansluten med kabeln genom en USB-hub?
Jag har nu testat diverse angående USB-hubb i en demo-bil (XC90 med nya Sensus-looken) utrustad med förinstalleras CarPlay (dvs med dubbla USB-uttag)
I tråden har jag nämnt två olika USB-hubbar, en 4-portars och en 2-portars, båda från Deltaco. Jag har inte kunnat se någon skillnad i funktion dessa två emellan. Numera använder jag endast 2-portars (https://www.dustin.se/product/501091506 ... usb-30-hub), endast pga den tar mindre plats och samtidigt uppfyller mina behov.

Följande fungerar:
- Inkoppling av flera USB-minnen i USB-hubben. Dessa kan man växla mellan i Sensus genom att trycka på "Byt enhet" i USB-läget.
- Inkoppling av flera iPhone i USB-hubben. Dessa kan man växla mellan i Sensus genom att trycka på "Byt enhet" i iPod-läget.
- Inkoppling av USB-minne och iPhone i USB-hubben.
- När två iPhone är inkopplade i USB-hubben laddas båda utan extra strömmatning.

Följande fungerar inte:
- Precis som JonnyRocker skrev så hittar CarPlay inte någon iPhone som är kopplad via USB-hubben. För att CarPlay skall fungera måste den vara direkt kopplad till USB-uttaget.

Trådens utsprung handlar om eftermontering av CarPlay och då fungerar inte mitt tips med USB-hubb då det bara finns ett USB-uttag. Men det fungerar förträffligt om man vill ha USB-minne och iPhone inkopplat samtidigt och använda iPhone i iPod-läget.

Personligen har jag inte saknat CarPlay då jag kör Spotify, TuneIn och navigering i Sensus samt iPhone som iPod och då får jag tillgång till musik, ljud från appar och poddar. Sensus läser till och med upp mina meddelande som kommer till telefonen.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]