Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cokeisit
#1263373
rasmusrenzi skrev:Yes, det gick på garantin.
Bra att veta. Jag har nämnt att min bil vibrerar vid inbromsning i samband med att jag har lämnat in bilen för vibrationerna som nämns i den stora vibrationstråden men verkstaden har inte bytt skivorna heller, inte ens som ett försök att få bort mina vibrationer i bilen.

Nä, nu blir det en annan verkstad.
av rasmusrenzi
#1263637
OK. Japp, har sett den tråden. Verkar ju helt otroligt. Tycker nog också att jag har en svag vibration vid 130 i färd. Men den är så svag att jag inte har begärt att de ska kolla på det.
Jag fick en ny tid på torsdag till veckan.
Eftersom bromsvibrationerna kom tillbaka så snart. Plus att de var hastighetsberoende, så trodde dom inte på skivorna längre.
Nu pratade verkstadschefen om att det kanske kunde vara naven, och att dom skulle testa med att mäta upp dem.
Får se vad som händer...
av j_sthlm
#1265647
Har också haft problem med vibrationer vid inbromsning. Först bytte Volvo ut skivorna fram, men vibrationerna var snart tillbaka. Då bytte de skivor fram igen och nu även belägg. Blev bättre men inte helt bra. Jag konstaterade att skivorna bak var glödheta efter normal körning och åkte in igen. Bilen stod på verkstaden nästan 3 veckor, till slut hittade man kabelbrott i styrningen till den elektriska parkeringsbromsen som gjorde att bromsarna inte släppte helt, beläggen låg i vid färd. Skivor och belägg var helt slut bak, pga den konstanta nötningen. Har inte märkt eller känt någonting i bilen utöver vibrationer i ratt och stol. Mecken var inte helt obekant med just detta kabelbrott, verkar ha inträffat tidigare. Har nu kört ca 500 mil sedan åtgärden och allt funkar som det skall.
Användarvisningsbild
av ersj
#1266898
Fick framskivorna bytta idag och det verkar som bromsvibrationerna försvunnit:)
av Gorban
#1267435
Jag har fått kraftigt skrapande ljud från bakbromsarna och det känns även i bromspedalen. Det låter också i krypfart som om något ligger mot skivorna bak. Inget gnissel bara skrapande ljud. Har bokat en tid på verkstaden. Bilen har gått 7600 mil nu.
av Gorban
#1267480
TommyP86 skrev: lör 01 sep 2018, 07:09 Utslitet belägg kanske? Är en del mil ändå.
Ja det kanske bara är det. Jag trodde det fanns slitageavkännare även på bakhjulen men någon sa att det endast sitter på frambromsarna.
Användarvisningsbild
av ersj
#1302860
Tycker jag har börjat känna antydan till bromsvibrationer igen. Bilen har nu gått drygt 2000 mil så det gick ungefär 1000 mil igen. Tycker dessutom att bilen kan vara lite vibrationskänslig på vissa vägsträckor och när man drar släp så frågan är om det är något mer/ annat än skivorna.
Användarvisningsbild
av mikeman
#1334040
Hittade denna gammla tråd när jag sökte... Nu är min V60 D4 drygt ett år gammal, 3800 mil och den vibrerar tydligt från framhjulen vid lätt inbromsning. Även i motorvägsfart vibrerar ratten. Drygt att detta ska finnas på "premium-volvo" och att det behövs upprepade åtgärder men låter bra att andra upplevt samma och fått det åtgärdat på garantin.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]