Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1265805
superluxus skrev:Selv om laderen kan levere 7.4kW (32A)
trekker ikke bilen mer effekt/strøm enn den kan ta i mot. For XC90 er det 3.3kW (13A).

Når din elektriker installerer Salto 572 kan effekten reduseres via er program og en kabel de kobler til hvis det er behov for begrensning pga andre forhold i din bolig.

Jeg har 2 stk Salto 572. Bruker den andre på en BMW i3, som egentlig kan lade på 32A. Begge laderne er imidlertid begrenset til 25A (5.8 kW) for at ikke hovedsikringen skal løse ut når jeg lader 2 biler og samtidig lager mat, bruker varmekabler, vaskemaskin etc.
Så dina två laddare har koll på att de tillsammans inte drar mer än 25A? Alltså om du laddar en bil med 3,3kW så kommer den andra inte få mer än 12-13A när du pluggar i den.. fram tills att laddhastigheten på den första går ner?

Har Salto 572 även koll på förbrukningen i huset?
Jag funderar på en Zappi... Jag har solceller, så den kan lastbalansera även mot de och sen om jag skaffar en bil som kan ta mer, ge mig mer än vad hvudsäkringen skulle kunna. Men även också minska laddningen om jag använder annat i huset så att inte huvudsäkringen går.
http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30
av superluxus
#1265881
joel80 skrev:
superluxus skrev:Selv om laderen kan levere 7.4kW (32A)
trekker ikke bilen mer effekt/strøm enn den kan ta i mot. For XC90 er det 3.3kW (13A).

Når din elektriker installerer Salto 572 kan effekten reduseres via er program og en kabel de kobler til hvis det er behov for begrensning pga andre forhold i din bolig.

Jeg har 2 stk Salto 572. Bruker den andre på en BMW i3, som egentlig kan lade på 32A. Begge laderne er imidlertid begrenset til 25A (5.8 kW) for at ikke hovedsikringen skal løse ut når jeg lader 2 biler og samtidig lager mat, bruker varmekabler, vaskemaskin etc.
Så dina två laddare har koll på att de tillsammans inte drar mer än 25A? Alltså om du laddar en bil med 3,3kW så kommer den andra inte få mer än 12-13A när du pluggar i den.. fram tills att laddhastigheten på den första går ner?

Har Salto 572 även koll på förbrukningen i huset?
Jag funderar på en Zappi... Jag har solceller, så den kan lastbalansera även mot de och sen om jag skaffar en bil som kan ta mer, ge mig mer än vad hvudsäkringen skulle kunna. Men även också minska laddningen om jag använder annat i huset så att inte huvudsäkringen går.
http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30
De 2 ladestasjonene er koblet på 2 forskjellige faser på hovedsikringen, så jeg kan fint trekke 50A totalt.

Hvis el-anlegget ikke har så mye «overkapasitet» har Salto en løsning de kaller HomeCLU. Denne kan begrense ladefarten ved overbelastning.

Zappi kan også gjøre dette tror jeg. Norske ZapCharger har også denne muligheten, men den er dyr.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1266011
Oj.. Den var rätt dyr för att vara enfas och utan (av vad man kan läsa sig till) övervakning eller möjlighet till styrning.

Inget att rekommendera om det nu inte är saker med som inte står på sidan eller på Bilias webbutik.
Användarvisningsbild
av joel80
#1282622
Jag har också beställt en.. Samt ska testa Tibber som el-leverantör också. Ska låta Tibber styra även värmepumpen, och använda mig av "smartladdning" i boxen så att man får den elen för halva priset. :)

Blir extra billiga mil med min kommande elbil. :D
av pellemando
#1333125
Hemingway skrev:Den på bilden finns ej. Det är ett skal de tog fram för längesedan för foton.

Volvo har ett samarbete med Vattenfall/InCharge som du hittar via Min Volvo

https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-incharge
Jaha, tack! Det förklarar en del ju.

Tack för tipset!
Tycker den boxen var alldeles för dyr och inte så najs heller. Men det lutar åt en Tibber eller denna: http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... 22kw-dc-mm gillar när det är fast kabel i boxen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]