Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1180596
PelleTh skrev:Jag var inne på Mekonomen och frågade idag angående detta. Dom hade en lampa från Ledson med inbyggd CANBUS med samma lampfattning som originalet som sitter i. Frågade om felkoder osv och han sa att så den länge den har inbyggd CB slipper man felkoder. Rätt eller fel, det kan jag inte avgöra. Priset var ganska saftigt, 539:- för ett par. Försökt leta upp en bild från deras hemsida men har inte hittat någon än.
Det här med "CANBUS" som egenskap hos en lampa är ren rappakalja. "CAN" (Control Area Network) är den datanätsstandard som flertalet bilar idag använder och "bus" syftar på själva nätet. Ingendera har något med lampövervakningen i bilen att göra. Lampövervakning i en eller annan form har funnits på bilar åtminstone sedan 70-talet (troligen tidigare i vissa fall) och kräver ingen dator, än mindre något datanät, utan går att åstadkomma på vanlig analog väg. Fanns t.ex. i den 245:a jag en gång hade. I 90-serien gissar jag att lampövervakningen helt eller i huvudsak sköts av centraldatorn (CEM) utan hjälp av något datanät. Så ser det nämligen ut redan i föregående generation Volvobilar.

"CANBUS" som lampegenskap är således i praktiken ett helt felaktigt sätt att ange att lampan ger sig ut för att ha tillräcklig faktisk elektrisk effekt för att lampövervakningen skall tro att det sitter en hel lampa av rätt sort i lamphållaren och därför inte sätta felkod, visa felmeddelande och/eller bryta strömmen. Övervakningskompatibel eller något sådant är vad det borde heta men det är kanske för långt att skriva. :roll: Eftersom LEDer har så liten elektrisk effekt i jämförelse med motsvarande glödlampor fordrar sådan kompatibilitet i sin tur vanligen att LEDen är utrustad med ett så kallat effektmotstånd, det vill säga i praktiken ett litet värmeelement som slösar ström helt i onödan bara för att lampövervakningen skall vara nöjd. Men enligt min och säkert också andras erfarenhet lovas det ofta runt och hålls tunt i det här sammanhanget.

Jag har provat en hel radda LEDer som alla utlovats vara "CANBUS" utan att vara det. Både producenter och säljare verkar helt enkelt hoppas på att bluffen, medveten eller inte, skall passera utan att genomskådas. Och ibland funkar det säkert därför att lampan inte visar sig vara övervakad eller därför att den felkod som sätts inte medför några egentliga olägenheter i form av felmeddelande eller bruten ström.

Egentligen går det heller inte att avgöra enbart utifrån lampans egenskaper om den kommer att klara lampövervakningen. Olika bilar med olika övervakningssystem har säkert lite olika gränsvärden. Dessutom kan en och samma lampsockel ibland kombineras med olika lampeffekter vilket i sin tur självfallet påverkar vilka gränsvärden som är rimliga för övervakningssystemet att använda sig av.

Enligt min erfarenhet är det tyvärr ofta bara "trial and error" som hjälper när det gäller att leta sig fram till något som funkar. I vissa fall kan man hitta uppgifter från säljaren om LEDens faktiska elektriska effekt (ej att förväxla med de wattsiffror som vanligen anges i annonserna och som man inte ens vet riktigt vad de syftar på) och med hjälp av den kan man sedan kanske våga sig på en gissning om huruvida LEDen kommer att klara övervakningen. Men uppgifter om den faktiska elektriska effekten är rätt sällsynta enligt min erfarenhet. Sedan kan man förstås alltid sätta dit ett separat effektmotstånd av lämplig styrka, parallellkopplat med lampan. Men det är ett meck som jag själv (och säkert många med mig) helst vill slippa.

Sedan förstår jag inte riktigt varför man vill byta till LED just i blinkers, där det är särskilt trassligt eftersom det finns ytterligare en faktor (blinkfrekvensen) som kan strula. Vad är poängen med LEDer just där? Backljuset är en annan sak. Där kan man få avsevärt bättre ljusstyrka genom att byta till LED. Jag har själv bytt till LED i backljuset både på min V70 -02 och min V70 -15 och därigenom fått runt tre gånger starkare ljus där bak. Tyvärr ser de LEDer jag bytt till inte ut att finnas i rätt sockel för V90. Annars skulle jag med glädje rekommenderat dem.
av FilipDjurberg
#1180632
titanium skrev:Jag har testat olika ledlampor med canbus på flera bilar. Renault, Audi och BMW.
Inte på någon har det funkat med ledlampor trots att de är canbuslampor. Inte någon ledlampa har funkat som blinkers. Bara tokblinkar hela tiden.
Har idag ledbacklampa från Xenonkungen monterat. Grymt bra ljus men ger tyvärr felmeddelande.
Struntar i felmeddelandet då det starka backljuset är så mycket värt.
Det går väl bara släcka det felmeddelandet om man nu stör sig på det, vilket jag kommer göra! Kan du länka lampan du använder? Mycket tacksam! :-)-)
av andersuw
#1180649
Vad jag kan se säljer inte Xenonkungen någon backljus-LED med rätt sockel för V90 (H21W, BAY9s) överhuvudtaget. När det gäller problemet med felmeddelande kan man ju enkelt testa i förväg om det är en vansklighet man måste räkna med eller inte. Bara att rycka ur backljuslamporna och se hur bilen reagerar. Troligen sätter den felkod. Men alla felkoder åtföljs inte av felmeddelande. Så länge det bara är en felkod utan felmeddelande är det normalt sett bara att tuta och köra. Felkoden behöver man ju inte bry sig om när man väl vet vad den beror på.
av Angarok
#1180662
Sätter man inte kontrollfunktionen ur spel om man har en LED som lurar bilen att den har samma elektriska egenskaper som en halogenlampa? Jag tänker att om det är ett motstånd så finns det ju kvar även om själva dioden går sönder och bilen tror glatt att lampan fortfarande är hel. Kan nog ta ett bra tag innan man märker själv att blinkers bak är ur funktion.
av andersuw
#1180737
Jodå, visst finns det en risk för att man sätter kontrollfunktionen ur spel om man blandar in ett effektmotstånd. Det är bara om själva LEDens elförbrukning råkar vara den extra droppe som behövs utöver effektmotståndet för att övervakningssystemet skall tycka att det är OK som övervakningen kommer att fortsätta fungera. Annars kan det bli precis som du säger: LEDen kan vara trasig men effektmotståndet helt och bilen kan då tycka att allt är i sin ordning eftersom enbart motståndet räcker för att passera gränsen. Risken för att LEDer går sönder i förtid är dessutom inte helt obetydlig enligt min erfarenhet. Alla lovar att de håller i evighet men somliga går i praktiken sönder bara man tittar på dem. Beror helt på vilken specifik LED-lampa vi pratar om.

Men ibland går det att passera den gräns övervakningssystemet tolererar utan effektmotstånd om LED-lampan lyser avsevärt starkare än den glödlampa den ersätter. Att det lyser avsevärt starkare är också, som jag ser det, huvudpoängen vad backljuset beträffar. Så vitt jag vet har de LEDer till backljuset som jag använder i båda mina bilar inget effektmotstånd men en faktisk elektrisk effekt på 6 à 7 W. De glödlampor de ersätter på min V70 -15, där backljuset är övervakat, är på 16 W. Men 6 à 7 W räcker för att övervakningssystemet skall vara nöjt och inte sätta felkod. Jag har samma erfarenhet när det gäller skyltbelysningen. Originalglödlamporna där är på 5 W men det räcker med ca 2 W eller knappt det på LEDerna för att övervakningen skall vara nöjd och med starka LEDer (som man kan vinkla lite för att inte få för mycket ljus) går det att uppnå.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1181112
Jag måste ha strulat till det när jag tittar på det nu igen. Var ju en BAY15s och det skulle väl vara en BAY9s? Båda dock 21W. Den verkar ju inte gå att beställa heller, eller hann du det?

Den från xenonkungen hade jag på XC60n. Lyste helt klart bättre/mer än org men lite för smalt för att vara perfekt.

Hittar bara typ 3-4Watt led för BAY9s vilket jag tror inte kommer vara så mkt bättre än original. Men kanske se coolare ut iofs.
Ex:
http://www.valostore.se/produkt/bay9s_lampa_h21w_5_led/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]