- tis 20 jun 2017, 14:30
#1180596
"CANBUS" som lampegenskap är således i praktiken ett helt felaktigt sätt att ange att lampan ger sig ut för att ha tillräcklig faktisk elektrisk effekt för att lampövervakningen skall tro att det sitter en hel lampa av rätt sort i lamphållaren och därför inte sätta felkod, visa felmeddelande och/eller bryta strömmen. Övervakningskompatibel eller något sådant är vad det borde heta men det är kanske för långt att skriva. :roll: Eftersom LEDer har så liten elektrisk effekt i jämförelse med motsvarande glödlampor fordrar sådan kompatibilitet i sin tur vanligen att LEDen är utrustad med ett så kallat effektmotstånd, det vill säga i praktiken ett litet värmeelement som slösar ström helt i onödan bara för att lampövervakningen skall vara nöjd. Men enligt min och säkert också andras erfarenhet lovas det ofta runt och hålls tunt i det här sammanhanget.
Jag har provat en hel radda LEDer som alla utlovats vara "CANBUS" utan att vara det. Både producenter och säljare verkar helt enkelt hoppas på att bluffen, medveten eller inte, skall passera utan att genomskådas. Och ibland funkar det säkert därför att lampan inte visar sig vara övervakad eller därför att den felkod som sätts inte medför några egentliga olägenheter i form av felmeddelande eller bruten ström.
Egentligen går det heller inte att avgöra enbart utifrån lampans egenskaper om den kommer att klara lampövervakningen. Olika bilar med olika övervakningssystem har säkert lite olika gränsvärden. Dessutom kan en och samma lampsockel ibland kombineras med olika lampeffekter vilket i sin tur självfallet påverkar vilka gränsvärden som är rimliga för övervakningssystemet att använda sig av.
Enligt min erfarenhet är det tyvärr ofta bara "trial and error" som hjälper när det gäller att leta sig fram till något som funkar. I vissa fall kan man hitta uppgifter från säljaren om LEDens faktiska elektriska effekt (ej att förväxla med de wattsiffror som vanligen anges i annonserna och som man inte ens vet riktigt vad de syftar på) och med hjälp av den kan man sedan kanske våga sig på en gissning om huruvida LEDen kommer att klara övervakningen. Men uppgifter om den faktiska elektriska effekten är rätt sällsynta enligt min erfarenhet. Sedan kan man förstås alltid sätta dit ett separat effektmotstånd av lämplig styrka, parallellkopplat med lampan. Men det är ett meck som jag själv (och säkert många med mig) helst vill slippa.
Sedan förstår jag inte riktigt varför man vill byta till LED just i blinkers, där det är särskilt trassligt eftersom det finns ytterligare en faktor (blinkfrekvensen) som kan strula. Vad är poängen med LEDer just där? Backljuset är en annan sak. Där kan man få avsevärt bättre ljusstyrka genom att byta till LED. Jag har själv bytt till LED i backljuset både på min V70 -02 och min V70 -15 och därigenom fått runt tre gånger starkare ljus där bak. Tyvärr ser de LEDer jag bytt till inte ut att finnas i rätt sockel för V90. Annars skulle jag med glädje rekommenderat dem.
PelleTh skrev:Jag var inne på Mekonomen och frågade idag angående detta. Dom hade en lampa från Ledson med inbyggd CANBUS med samma lampfattning som originalet som sitter i. Frågade om felkoder osv och han sa att så den länge den har inbyggd CB slipper man felkoder. Rätt eller fel, det kan jag inte avgöra. Priset var ganska saftigt, 539:- för ett par. Försökt leta upp en bild från deras hemsida men har inte hittat någon än.Det här med "CANBUS" som egenskap hos en lampa är ren rappakalja. "CAN" (Control Area Network) är den datanätsstandard som flertalet bilar idag använder och "bus" syftar på själva nätet. Ingendera har något med lampövervakningen i bilen att göra. Lampövervakning i en eller annan form har funnits på bilar åtminstone sedan 70-talet (troligen tidigare i vissa fall) och kräver ingen dator, än mindre något datanät, utan går att åstadkomma på vanlig analog väg. Fanns t.ex. i den 245:a jag en gång hade. I 90-serien gissar jag att lampövervakningen helt eller i huvudsak sköts av centraldatorn (CEM) utan hjälp av något datanät. Så ser det nämligen ut redan i föregående generation Volvobilar.
"CANBUS" som lampegenskap är således i praktiken ett helt felaktigt sätt att ange att lampan ger sig ut för att ha tillräcklig faktisk elektrisk effekt för att lampövervakningen skall tro att det sitter en hel lampa av rätt sort i lamphållaren och därför inte sätta felkod, visa felmeddelande och/eller bryta strömmen. Övervakningskompatibel eller något sådant är vad det borde heta men det är kanske för långt att skriva. :roll: Eftersom LEDer har så liten elektrisk effekt i jämförelse med motsvarande glödlampor fordrar sådan kompatibilitet i sin tur vanligen att LEDen är utrustad med ett så kallat effektmotstånd, det vill säga i praktiken ett litet värmeelement som slösar ström helt i onödan bara för att lampövervakningen skall vara nöjd. Men enligt min och säkert också andras erfarenhet lovas det ofta runt och hålls tunt i det här sammanhanget.
Jag har provat en hel radda LEDer som alla utlovats vara "CANBUS" utan att vara det. Både producenter och säljare verkar helt enkelt hoppas på att bluffen, medveten eller inte, skall passera utan att genomskådas. Och ibland funkar det säkert därför att lampan inte visar sig vara övervakad eller därför att den felkod som sätts inte medför några egentliga olägenheter i form av felmeddelande eller bruten ström.
Egentligen går det heller inte att avgöra enbart utifrån lampans egenskaper om den kommer att klara lampövervakningen. Olika bilar med olika övervakningssystem har säkert lite olika gränsvärden. Dessutom kan en och samma lampsockel ibland kombineras med olika lampeffekter vilket i sin tur självfallet påverkar vilka gränsvärden som är rimliga för övervakningssystemet att använda sig av.
Enligt min erfarenhet är det tyvärr ofta bara "trial and error" som hjälper när det gäller att leta sig fram till något som funkar. I vissa fall kan man hitta uppgifter från säljaren om LEDens faktiska elektriska effekt (ej att förväxla med de wattsiffror som vanligen anges i annonserna och som man inte ens vet riktigt vad de syftar på) och med hjälp av den kan man sedan kanske våga sig på en gissning om huruvida LEDen kommer att klara övervakningen. Men uppgifter om den faktiska elektriska effekten är rätt sällsynta enligt min erfarenhet. Sedan kan man förstås alltid sätta dit ett separat effektmotstånd av lämplig styrka, parallellkopplat med lampan. Men det är ett meck som jag själv (och säkert många med mig) helst vill slippa.
Sedan förstår jag inte riktigt varför man vill byta till LED just i blinkers, där det är särskilt trassligt eftersom det finns ytterligare en faktor (blinkfrekvensen) som kan strula. Vad är poängen med LEDer just där? Backljuset är en annan sak. Där kan man få avsevärt bättre ljusstyrka genom att byta till LED. Jag har själv bytt till LED i backljuset både på min V70 -02 och min V70 -15 och därigenom fått runt tre gånger starkare ljus där bak. Tyvärr ser de LEDer jag bytt till inte ut att finnas i rätt sockel för V90. Annars skulle jag med glädje rekommenderat dem.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut