Sida 1 av 2
nurburgring XC90 T8
Postat: tor 04 maj 2017, 22:52
av Jacobsson
Jag har försökt hitta nån inspelning på en XC90 T8 som får ta ut sig ordentligt, gärna polestar.
Kan inte hitta det på det berömda youtube men kan säga att jag inte är bäst på mina sökningar, nån som vet nån film?
Det behöver givetvis inte vara på Nurburgring men inte heller bara nån som gasar på en raksträcka vid Linköping..
//J
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: tor 04 maj 2017, 22:56
av Derank
det är ju lixom inet rätt bil för ändamålet om man säger så, tror du får svårt att hitta nån film med någon som piskar sin XC90 på snåriga alpvägar.
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: tor 04 maj 2017, 23:05
av perhall
XC90 T8 är verkligen inte en sportig bil så jag tror inte du hittar något... den är snabb men totalt osportig, precis som en Q7, en Suburban eller en Touareg...
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: tor 04 maj 2017, 23:11
av EjS
El motorn slutar väl dra i +150 kmh plus att effektuttaget i motoren är så stort runt ringen att batterin tömmas ut snabbt? (Fråga)
Jag har runt 40 varvs erfarenhet på ringen och skulle tro en Mazda MX-5 med 140 hk går snabbare runt.
Men det får ni gärna utmana ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: tor 04 maj 2017, 23:13
av XC90_Executive
Den går bra upp till 200+! :D Inget för banan, men väldigt snabb på autobahn!

-)
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: tor 04 maj 2017, 23:26
av Jacobsson
jag är nog egentligen ute efter en bra inspelning med bilen i mycket kurvor i hög fart.
Vill se hur den beter sig från utsidan.
Lite som det gamla "älgtestet", görs det fortfarande?
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: lör 06 maj 2017, 11:37
av EjS
Jacobsson: den ska nog bete sig bra. Den har tuffa krängningshämmare. Om du testar själv ska du nog har bra däcktryck så inte däcken kränger av sig fälgen. Jag åkte med 3.1 bar i en XC70 när det gick på bana.
Dock så kommer inte 320 hk på framhjulen att funka bra - specielt inte på ringen.
Sist jag åkte hade jag min XC70 och hyrde också en BMW 125i med 320 hk från Rent4Ring. Och även om den var stripped för all interiör osv. fattades fortfarende power för att utmana chassin. Och man behöver använda all kraft ur kurvorna för att få så bra skjuts så möjligt.
Så det är inget för en suv med 320 hk på framhjulen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: lör 06 maj 2017, 14:05
av VolvoB20
Man skulle nog kunna få till riktigt bra tider om man moddade en XC90 T8.
-Släng ut batterier o elmotorer.
-Släng ut den lilla 4:an
-Släng i en V8a med dubbla turbo
-Bygg om till bakhjulsdrift, alt riktigt fyrhjulsdrift.
-Sänk hela karossen rejält, inte bara fjädrar utan även tex tak.
-Släng ut all tung inredning och utrustning. .
Nu kan du ge de flesta en riktig match.......
Men det känns på något sätt fel, biltypen är ju liksom inte tänkt för att piska på ringen. Bättre då att välja något enklare att modda.
Känns lika knäppt som att ta en Viper eller Corvette och försöka bygga om den till en 7-sitsig limo med terrängegenskaper.och hybriddrift.
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: lör 06 maj 2017, 14:45
av EjS
B20: du borde bo i Danmark med din ironi ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: nurburgring XC90 T8
Postat: lör 06 maj 2017, 16:26
av VolvoB20
Kunde inte lnte låta bli :mrgreen: