- ons 27 okt 2021, 11:01
#1471234
Åtgärd, ev. byte av knappsats i ratten (höger/vänster sida) samt kablage, tidsåtgång ca 20 minuter! verkade inte vara helt okänt problem för den rutinerade serviceteknikern.
Tänk på att du får inga felkoder så Volvo Cars eller återförsäljaren gör inga direkta åtgärder på garantin (ingen felkod = inget fel). Om du har garanti kvar, rekommenderas att filma händelsen, då har du bevis på felet. För mig kom problem med infotainmentsystem först och kvittering fungerar inte, sen började fungera ett tag. Och så slutade O-knappen fungera och det gick inte kvittera (bekräfta) att det hade skett en ändring av användning på Airbagen. Då kontaktade jag Volvo Cars kundservice, ingen direkt lösning utan mer att det är en säkerhetsfunktion, måste felsökas av servicetekniker och Volvo Cars specialgrupp (kan vara allvarliga mjukvarufel eller bara fel på bilden). Senaste mjukvara hade uppdaterat senast 2-3 dagar innan senaste händelse med airbagen och då vaknade Volvo Cars till - airbag/ny mjukvara/säkerhet. Den rutinerade servicetekniker förstod direkt vad problemet var och det tog 20 minuter att åtgärda felet, gjordes över kopp kaffe.