Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elektrikern84
#1168124
Tjena. Nån som har koll på hur det ser ut på Godkännandesidan på nya Volvobilar krong HVO100? Alla Volvos lastbilar är godkända samt PEugeot och Citroens alla person och lätta lastbilar.

Så som jag förstår det är det ju kanon för miljön och finfint för bränslesystem och patrikelfilter då det brinner bättre än vanlig diesel.
av andersuw
#1168197
Ja 100 procent HVO är ett utmärkt bränsle på alla sätt och vis. Tyvärr har Volvo PV, i motsats till Volvo Lastvagnar, inte godkänt sina motorer för bränslet ännu. Mig veterligen är det bara PSA som gjort det på personbilssidan ännu trots att det troligen är helt problemfritt att köra på det för de flesta moderna personbilsdieslar. Så vitt jag vet är det bara en sak som gör att HVO 100 inte får kallas diesel, rätt och slätt, det vill säga att det har aningen lägre densitet (det handlar bara om enstaka procent lägre) än de europeiska bränslereglerna för diesel kräver. Däremot skulle det få kallas diesel enligt amerikanska normer.

Förhoppningsvis löser det sig inom en snar framtid, aningen genom att fler personbilstillverkare ceritifierar sina motorer för körning på HVO 100 eller genom en förändring av dieselnormen som innebär att bränslet får kallas diesel utan reservationer. Tills dess får vi nöja oss med att köra på blandningar. Så vitt jag vet har Preem högst inblandning (upp till 50 procent) närmast följd av OKQ8 (upp till 40 procent). Tyvärr kan man inte veta exakt hur mycket inblandning det är vid en enskild mack en enskild dag.
av Elektrikern84
#1168417
andersuw skrev:Ja 100 procent HVO är ett utmärkt bränsle på alla sätt och vis. Tyvärr har Volvo PV, i motsats till Volvo Lastvagnar, inte godkänt sina motorer för bränslet ännu. Mig veterligen är det bara PSA som gjort det på personbilssidan ännu trots att det troligen är helt problemfritt att köra på det för de flesta moderna personbilsdieslar. Så vitt jag vet är det bara en sak som gör att HVO 100 inte får kallas diesel, rätt och slätt, det vill säga att det har aningen lägre densitet (det handlar bara om enstaka procent lägre) än de europeiska bränslereglerna för diesel kräver. Däremot skulle det få kallas diesel enligt amerikanska normer.

Förhoppningsvis löser det sig inom en snar framtid, aningen genom att fler personbilstillverkare ceritifierar sina motorer för körning på HVO 100 eller genom en förändring av dieselnormen som innebär att bränslet får kallas diesel utan reservationer. Tills dess får vi nöja oss med att köra på blandningar. Så vitt jag vet har Preem högst inblandning (upp till 50 procent) närmast följd av OKQ8 (upp till 40 procent). Tyvärr kan man inte veta exakt hur mycket inblandning det är vid en enskild mack en enskild dag.

Kör med HVO100 på min Firmabil, en VW Transporter. Kört 1000 mil utan nån som helst bekymmer!
av V60D5AWDPolestar
#1226830
Någon som vet om det hänt något nytt angående Volvo och HVO 100?
Användarvisningsbild
av Dex
#1226866
Elektrikern84 skrev:Tjena. Nån som har koll på hur det ser ut på Godkännandesidan på nya Volvobilar krong HVO100? Alla Volvos lastbilar är godkända samt PEugeot och Citroens alla person och lätta lastbilar.

Så som jag förstår det är det ju kanon för miljön och finfint för bränslesystem och patrikelfilter då det brinner bättre än vanlig diesel.
Enligt teknisk specifikation för D4 ,D5 MY2018:
Denna standard på bränsle:
EN 590, SS 155435, JIS K 2204
Maximalt 7 vol % FAME
(Fatty Acid Methyl Ester)EN 590, SS 155435, JIS K 2204
Maximalt 7 vol % FAME
(Fatty Acid Methyl Ester)

För T5 T6 T8 MY2018:
Denna standard på bränsle:
EN 228
• 95 RON kan användas vid normal körning.
• 98 RON rekommenderas för maximal effekt
och lägsta bränsleförbrukning EN 228
• 95 RON kan användas vid normal körning.
• 98 RON rekommenderas för maximal effekt
och lägsta bränsleförbrukning

Hade nog inte provat HVO100 om du inte har för mycket pengar förstås. :lol:
Användarvisningsbild
av Derank
#1226882
Nu har jag ingen V90 men jag har kört min XC60 D4a -16 på HVO till och från, kanske kört 7-800mil av 3000 på HVO. Firmabilarna alla Audi och WV går nästan uteslutande på HVO, varierande mil från 3-6000mil
Användarvisningsbild
av Dex
#1227007
Derank skrev:Nu har jag ingen V90 men jag har kört min XC60 D4a -16 på HVO till och från, kanske kört 7-800mil av 3000 på HVO. Firmabilarna alla Audi och WV går nästan uteslutande på HVO, varierande mil från 3-6000mil
"Derank" kanske därför du har så hög förbrukning på din D4. :lol:
Skojar bara lite med dig. :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1227019
Njae, det är den blytunga högerfoten som gör det. Funderar på att skaffa en såndära dashcam bara för att folk som inte fattar att min bil kan dra så mycket åtminstonde ska få se min körstil, många som jag nämner förbrukningen för säger att jag måste ha nått fel på bilen.

Men jagvet inte, en del lär nog ta illa upp misstänker jag, men jag funderar på saken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]