Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1309891
Det lustiga är att alla år jag körde bensinbilar då så de flesta i omgivningen det var diesel man skulle ha och att jag borde tänka på miljön, idag säger de inte ett snack för de flesta åker fortfarande diesel .

Några har bytt tillbaka till bensin, ?

Och jag hade samma uppfattning då att alla drivmedel har något dåligt med sig i förlängningen och att jag inte köpte bil efter miljötänk utan jag köpte det jag ville ha och hade råd med.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk



Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1309897
Är det verkligen sant att staten skattar HVO100 lika mycket som fossila bränslen? Jag tror att det handlar om tillverknings konstnader...
Hur mkt mindre kraft får man i en D5 med HVO100, räknat i HK?
Finns det inga tillsatser som man kan blanda med för att få HVO100 mer effektivt?
Jag är nog säker om HVO100 kan bli ett alternativ som är hållbart och tillräcklig för många, vilket är tror jag omöjligt, då skulle det utvecklas även med effektiviteten. Men jag tror inte att tillgång till HVO100 räcker tillräckligt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1309904
Och jag skulle absolut kunna ägs tex en tesla om jag hade råd, men enbart för prestandans skull. Jag skulle inte köpa den med miljön i åtanke i första hand..

Jag skulle aldrig köpa en leaf el i3 el liknande., bara för att vara miljövänlig.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1309907
Och är allt verkligen så illa idag?
Jag var i London för 20år sedan, då blev man illamående av alls avgaser.

Köpte man mat från en matvagn smakade det avgaser av maten.

Var där för 3år sedan och vilken skillnad till det bättre. Så något borde ha blivit bättre med luften där.

Det var bara en reflektion.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1309928
GATUPLAN skrev: sön 07 apr 2019, 15:18 Är det verkligen sant att staten skattar HVO100 lika mycket som fossila bränslen? Jag tror att det handlar om tillverknings konstnader...
Hur mkt mindre kraft får man i en D5 med HVO100, räknat i HK?
Finns det inga tillsatser som man kan blanda med för att få HVO100 mer effektivt?
Jag är nog säker om HVO100 kan bli ett alternativ som är hållbart och tillräcklig för många, vilket är tror jag omöjligt, då skulle det utvecklas även med effektiviteten. Men jag tror inte att tillgång till HVO100 räcker tillräckligt.
HVO är skattebefriad. Är det lägre energiinnehåll menar du?
av Lövet
#1309929
Kemiskt ska ju HVO och Diesel vara helt identisk förutom nåt densitetsmått. Är rätt säker på att man inte känner eller märker någon skillnad alls.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1309930
Derank skrev: sön 07 apr 2019, 16:23 Och är allt verkligen så illa idag?
Jag var i London för 20år sedan, då blev man illamående av alls avgaser.

Köpte man mat från en matvagn smakade det avgaser av maten.

Var där för 3år sedan och vilken skillnad till det bättre. Så något borde ha blivit bättre med luften där.

Det var bara en reflektion.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Så är det. Storstadsluften har aldrig varit så ren. Det är högt ställda mål man inte når. Men visst låter det som att det blir sämre och sämre.

Har en VW -54 i garaget. Varje gång jag startar den så luktar det i garaget i en vecka. En hel stadskärna med såna måste ju varit riktigt illa för hälsan..
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1310000
Fjonsson skrev: sön 07 apr 2019, 18:51
GATUPLAN skrev: sön 07 apr 2019, 15:18 Är det verkligen sant att staten skattar HVO100 lika mycket som fossila bränslen? Jag tror att det handlar om tillverknings konstnader...
Hur mkt mindre kraft får man i en D5 med HVO100, räknat i HK?
Finns det inga tillsatser som man kan blanda med för att få HVO100 mer effektivt?
Jag är nog säker om HVO100 kan bli ett alternativ som är hållbart och tillräcklig för många, vilket är tror jag omöjligt, då skulle det utvecklas även med effektiviteten. Men jag tror inte att tillgång till HVO100 räcker tillräckligt.
HVO är skattebefriad. Är det lägre energiinnehåll menar du?
Ok det är bra det. Det är någon som skrivit att HVO skattas lika mkt som fossila bränslen.
Sedan har jag läst i tidningen att HVO100 är inte lika effektiv och att motorn får mindre kraft samt att förbrukningen ökar med HVO.
Men några cifror i hk och liter har jag inte sett.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]