Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JH76
#1292368
Tror det kostar 80 öre mer/ litern..... tyvärr finns det begränsat med tankställen, bor i Gbg där det finns 5st på CirkleK där vi tankar.. dock rör jag mig mycket i jobbet då blur det en utmaning
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292391
Skulle lätt kunna betala 80ör/liter för att få vara ifred. Finns ett tankställe här i trollhättan. Behöver inte tanka varje dag...
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1292403
Volvo har väl godkänt det till taxibilar nu...

Är dåligt insatt i ämnet. Vad är skillnaden? Miljövänligt antar jag, men annars och pris?

Jag kan ju i och för sig googla lite... 😁
av beachman
#1292444
Kul att många engagerar sig i miljöfrågor, men lite upplysning innan du tankar...

Tänk på att HVO kan innehålla palmolja som ofta odlas i skövlade regnskogsområden. HVO kan i värsta fall ha högre CO2-utsläpp än fossilt diesel. Det kan också konkurera med livsmedelsindustrin på samma sätt som etanolen. Läste nånstans att HVO från svenskt skogsavfall kanske har minst miljöpåverkan.

Så mitt tips är att läsa på och kontrollera vad bränslet från just "din" mack innehåller innan du blint tankar och tror att du gör något gott för miljön.
Användarvisningsbild
av joel80
#1292450
Vissa leverantörer har tyvärr PFAD i sin HVO. T.ex Neste som är en stor leverantör i Sverige använder det.
av AndS
#1292470
Låter som en ny etanolsatsning som inte var genomtänkt utan bara fokuserade på delar av bilars utsläpp och inte en helhetssyn av dess påverkan eller om det är realiserbart i storskalig drift.
Användarvisningsbild
av Derank
#1292473
Alla drivmedel för något dåligt med sig, miljö och bilar går inte ihop i min värld och jag tänker därför inte på miljön överhuvudtaget när det gäller .motorfordon.


Cyckla och gå det är i min värld miljövänligt.





Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]