Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1310546
Jag förstår det som att kravet från myndigheterna är minst 20%.
Så kanske kör redan "dom flesta" dieselbilar redan på fossilfri diesel? Vid inblandning på över 50% så är det ju så.
av Wizzman
#1310828
Tankade hvo100 för 16.69 igår. Kollade inte vanlig diesel på just den macken men 15.80-16.10 på andra ställen. Så knappt en krona skiljer det här.
av AndS
#1310853
Med "vanlig" diesel så ingår de också iblandning, men finns ingen standard utan ligger väl mellan 15-40%.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1310879
AndS skrev:Med "vanlig" diesel så ingår de också iblandning, men finns ingen standard utan ligger väl mellan 15-40%.
Det finns en reduktionsplikt som kräver att all diesel som säljs i sverige ska innehålla minst 19,3% biodrivmedel. Många blandar i mer än så.
Användarvisningsbild
av joel80
#1311073
Har någon av er några beräkningar för vad det skulle krävas för att kunna gå över på majoriteten HVO? Inte bara i Sverige utan i Europa/världen också.
Hade varit intressant att läsa om.

Redan för nått år sen när HVO-användandet började öka varnade man för att det inte finns tillräckligt som är gjort på ett klimatsmart sätt och att man måste importera t.ex palmoljebaserad HVO för att täcka efterfrågan.
Om man kör på "fel" HVO kan det t.o.m göra större skada än vanlig diesel.

Från första juli räknas dock inte PFAD längre som restprodukt vilket är bra. Det får bort en del av HVOn som inte är så miljövänlig... Men frågan är om det då blir rejäl brist på HVO i Sverige. 2016 (hittade inga nyare siffror på det, men bör ha ökat sen dess) var 23% av den HVO som såldes i Sverige PFAD-baserad.
av AndS
#1311100
Branschorganisationen har en hemsida och får väl läsas utifrån deras vinkel
https://spbi.se/
Och en kommentar kring volymer:
– Den globala produktionen ligger på storleksordningen fem till sex miljoner kubikmeter, varav Sverige tar ungefär 30 procent. Det förstår ju alla är ohållbart i längden. Sverige är ju 0,2 procent utav världen, säger Ulf Svahn, vd på SPBI, till Ekot.

Det väl alla säger är att det kan produceras men saknas produktionskapacitet, om man läser mellan raderna i många fall "det finns inte ekonomi som ger avkastning och osäker investering".
Däremot verkar alla vara överens om att det finns råvaror att nyttja.
av AndS
#1311103
Och denna artikeln https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7165850
Citat från länken: Svante Axelsson säger att kommande politiska beslut kommer avgöra hur stora investeringar som sker.
– Det man idag har behov av är att dra ut linjen från 2020 till 2030. Hur snabbt ska man med lag tvinga in biodrivmedel i all bensin och diesel? Det beslutet är helt avgörande för hur mycket investeringar det kommer bli.


Innebörden är som noterats att det idag inte ekonomiskt kan produceras på ett konkurrensmässigt sätt, utan att kostnaden blir betydligt högre och beroende av hur snabbt det ska genomföras.
Om enbart Sverige gör det forcerat och lägger hela kostnaden på konsumenten blir det bortkastade pengar utifrån att det konstateras att Sverige endast är 0,2% av marknaden.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1311105
Den här lite falska ambitionen många har att rädda världen känns lite pubertal. Vare sig köpa elbil eller köra på HVO handlar om att rädda världen utan att försvara vår levnadsstandard. Jag tror ingen, inte ens den med svår klimatångest är beredd på uppoffringarna som skulle krävas.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]