Min s90 d3 var innan bonus/malus en så kallad "miljöbil" baserat på koldioxidutsläpp. Dessa var befriade från vägskatt i 5år. Min bil är registrerad i april 2018 och är skattebefriad fram till april 2023.
Moderator: Moderatorer
Fjonsson skrev: ↑tis 09 apr 2019, 06:42 Min dieselbil är helt skattebefriad fram till april 2023.Jo, men frågan var " som redan har en nyare diesel att de får någon skattereglering av staten eller miljöbilspremie...?"
Fjonsson skrev: ↑tis 09 apr 2019, 09:15 Vad jag förstår efter att ha läst hos bl.a. gröna bilister är att HVO100 saknar både koldioxid och energiskatt. Staten får bara göra som HVO då inte blir billigare än den vanliga dieselmixen. Det räknas som statsstöd då vilket inte ok i eu. Om produktionskostnaden sjunker under priset för diesel behöver skatten höjas. Med nuvarande situation kan hvo inte bli billigare än diesel. Avtalet med eu gäller till 2020.Ok det var det jag var rädd för. Pinstsmt.
GATUPLAN skrev:Är det verkligen sant att staten skattar HVO100 lika mycket som fossila bränslen? Jag tror att det handlar om tillverknings konstnader...Nu säger ju inte detta något om hur hvo100 funkar i en modern bil, men jag kör det i min traktor + hjullastare, helt enkelt för att undvika risken med algtillväxt i bränslesystemet då de går ganska lite och sällan. Tidigare fanns det diesel utan rme in den lokala pumpen, men det försvann i somras så sedan dess får det bli hvo100.
Hur mkt mindre kraft får man i en D5 med HVO100, räknat i HK?
Finns det inga tillsatser som man kan blanda med för att få HVO100 mer effektivt?
Jag är nog säker om HVO100 kan bli ett alternativ som är hållbart och tillräcklig för många, vilket är tror jag omöjligt, då skulle det utvecklas även med effektiviteten. Men jag tror inte att tillgång till HVO100 räcker tillräckligt.
joel80 skrev: ↑ons 10 apr 2019, 07:42 Eftersom det är en omöjlighet att alla skulle kunna köra med miljövänlig HVO i sina bilar (p.g.a tillgång av miljövänligt framställd HVO) blir det kanske märkligt om dieselbilar skulle få skattelättnader. De flesta dieselbilar kommer tyvärr även i framtiden gå på diesel.Allt är ju inte svart/vitt, se det lite grått. Varför skulle inte det kunna "premieras" att skaffa en ny bil som klarar ren HVO, enbart byte till en kanske bränslesnålare och "renare" dieselbil kunna bli en förbättring som en helhet och troligtvis försvinner någon gammal betydligt mindre miljövänlig bil ut i skrotningsrymden, kanske inte den som blir ersatt utan den sista i en kedja av byten. Det finns inte elbilar eller laddningsmöjligheter (även kostnadsmässigt om vi ser till elbilar och vilka som har råd att köpa nytt), inte ens HVO i tillräcklig mängd som noterats, men varje steg ger förbättring.
joel80 skrev:Eftersom det är en omöjlighet att alla skulle kunna köra med miljövänlig HVO i sina bilar (p.g.a tillgång av miljövänligt framställd HVO) blir det kanske märkligt om dieselbilar skulle få skattelättnader. De flesta dieselbilar kommer tyvärr även i framtiden gå på diesel."Diesel" innehåller redan idag 20% fossilfritt och procenten ska öka succesivt.
Fjonsson skrev: ↑ons 10 apr 2019, 16:22Nedan info fick jag nyligen från Volvojoel80 skrev:Eftersom det är en omöjlighet att alla skulle kunna köra med miljövänlig HVO i sina bilar (p.g.a tillgång av miljövänligt framställd HVO) blir det kanske märkligt om dieselbilar skulle få skattelättnader. De flesta dieselbilar kommer tyvärr även i framtiden gå på diesel."Diesel" innehåller redan idag 20% fossilfritt och procenten ska öka succesivt.
Så bara för att du tror det är omöjligt för alla att köra på HVO så kan lika gärna ingen göra det? Enligt samma resonemang är det ju ingen poäng att du kör elbil om inte jag kan göra det.
Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]