Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1310057
Ja men det är ju inte samma som att energiinnehållet är lägre. Den artikeln påstår ju inte heller någonting om lägre effekt och högre förbrukning vilket hade förvånat eftersom det inte är så.
av AndS
#1310077
Ja och nej, effekt kontra förbrukning men troligtvis marginellt utifrån syftet att minska vissa utsläpp och vara miljövänligare väger så mycket tyngre.
Ett alternativt sätt att framställa biodiesel är via hydrering, vilket ger en slutprodukt som påminner väldigt mycket om syntetisk diesel (se nedan). Ett samlingsnamn för denna omvandling/produkt är HVO (HVO = Hydrogenated Vegetable Oils). Oftast har syntetisk diesel högre energiinnehåll per kilo men låg densitet, vilket ibland ger lägre energiinnehåll per liter.
av Xanthopteryx
#1310085
Fjonsson skrev:Energiinnehållet är 3% lägre för HVO100 jämfört med den vanliga, svenska dieselmixen.
Och det brinner mer effektivt = du nyttjar innehållet bättre.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1310121
Men nu använder vi ju jämförelsepriset kr/liter och då blir det ju fel att räkna kg.
Jag ska själv prova. Min s90 d3 snittar lite drygt 0,5 mellan tankningarna. 0,53 är en vanligt förekommande siffra. Nu blir det ju sommar och ac får jobba lite så kanske kryper det upp. Å andra sidan slipper jag ju parkeringsvärmaren och dubbdäcken...
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1310236
MEN
Hur stor är chans att folk som redan har en nyare diesel att de får någon skattereglering av staten eller miljöbilspremie...?

Sedan undrar jag hur priser kommer att utvecklas med tanke på att fossila bränsle blir bara dyrare pga skatt och HVO100 är skattebefriad och produktionen kan bli billigare med tiden....?
av AndS
#1310251
GATUPLAN skrev: mån 08 apr 2019, 23:43 MEN
Hur stor är chans att folk som redan har en nyare diesel att de får någon skattereglering av staten eller miljöbilspremie...?
Ingen!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]