Sida 1 av 1
Vridmomentdiagram
Postat: lör 15 apr 2017, 14:23
av barcusmrandt
Nån som har sånna diagram som visar vridmoment vid vila varv osv? Vet inte helt vad det heter men ni förstår säkert. Hittar inga nånstans. Skulle gärna haft för s/v90 d5 och t6, och xc90 t8. Gärna också med polestar för att se eventuell skillnad med optimering.
Re: Vridmomentdiagram
Postat: lör 15 apr 2017, 14:32
av AndS
Kolla på Polestar, BSR, etc, så hittar du dem. Finns diagram att kolla på före/efter.
Re: Vridmomentdiagram
Postat: lör 15 apr 2017, 14:34
av barcusmrandt
Ja ok tack för tips! Har kollat men hittade inget, men får gräva lite djupare där då

Re: Vridmomentdiagram
Postat: lör 15 apr 2017, 18:06
av barcusmrandt
Hittar lite på bsr, dock kan jag inte hitta till t8 nånstans. Skulle vara intressant att se hur kraften fördelas. Vad jag förstår levereras inte 407hk med tillhörande vrid maximalt, utan elmotorn används mer för att fylla i tomrummen på nåt sätt. Som sagt, skulle vara intressant att se diagram för att få en bättre förståelse.
Re: Vridmomentdiagram
Postat: sön 16 apr 2017, 22:01
av Volvosmurf
Här är lite moment och effekt kurvor. Letar själv efter kurvor på Polestar, någon som har det? finner inget på deras hemsida.
Re: Vridmomentdiagram
Postat: sön 16 apr 2017, 22:09
av barcusmrandt
Fantastiskt! Tack så mycket!
Re: Vridmomentdiagram
Postat: mån 17 apr 2017, 22:12
av barcusmrandt
Intressant att de inte tagit med elmotor i diagrammet för t8, diagrammet visar samma som t6. Men det är ju det jag undrar över, hur det ser ut när man har en elmotor som driver på bakhjulen separat. Kan man då inte bänka bilen på vanligt sätt och få fram ett sån diagram som visar den kombinerade outputen?
Re: Vridmomentdiagram
Postat: mån 17 apr 2017, 22:20
av Jacobsson
för en som inte riktigt har samma utbildningar i bagaget.
Vad exakt får ni ut av det där?
Re: Vridmomentdiagram
Postat: tis 18 apr 2017, 10:39
av phantomblot
Jacobsson skrev:för en som inte riktigt har samma utbildningar i bagaget.
Vad exakt får ni ut av det där?
Vrid * rpm * konstant = hestekrefter.
Veldig flate vrid-kurver kan antyde en motor som har stort potensiale for tuning

(Alternativt strupt for å spare girkasse

)