Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
#1167655
Nu när jag kör hyrbil, V90 utan luftfjädring kan jag säga att jag märker skillnad.
Kanske inte så mycket på slät motorväg (vilket är rätt ovanligt nu för tiden...)
Men på ojämn väg märks det skillnad, kör också på kullersten varje dag och där är skillnaden enorm.
MEN utan luftfjädring är verkligen inte dåligt, bilen är riktigt skön i alla fall.
Jag tillhör gruppen som gärna köper till olika val bara för att inte riskera att ångra sig senare, för mig blir det därför värt det men har full förståelse för de som inte går på "luft"
Användarvisningsbild
av Its1more
#1328450
Jag har 4C-chassi på min MY13 XC70. I advanced blir dämparna hårda och man kan ta kurvor som man inte kan med en utan. Bilen kränger mindre och blir stötig. I Comfort så är den mjuk och följsam. Nu vet jag inte om det är samma lösning på nya V90, men det låter troligt. Förmodligen får du i aktiva chassit för 30k samma princip som jag beskriver ovan plus fördelen med luft bak för nivåreglering.

Video där man plockar isär en 4C-dämpare och förklarar hur det funkar ”under huven”.


Jag hade valt aktiv fjädring.

/Fredrik
av pellemando
#1328467
Its1more skrev: tor 25 jul 2019, 03:54 Jag har 4C-chassi på min MY13 XC70. I advanced blir dämparna hårda och man kan ta kurvor som man inte kan med en utan. Bilen kränger mindre och blir stötig. I Comfort så är den mjuk och följsam. Nu vet jag inte om det är samma lösning på nya V90, men det låter troligt. Förmodligen får du i aktiva chassit för 30k samma princip som jag beskriver ovan plus fördelen med luft bak för nivåreglering.

Video där man plockar isär en 4C-dämpare och förklarar hur det funkar ”under huven”.


Jag hade valt aktiv fjädring.

/Fredrik
Tack Fredrik!
Såg på deras hemsida att 4C ingår i aktiva chassit
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1328470
Från Volvos hemsida:

XC90: Ett luftfjädringssystem består av en luftbälg för varje hjul på fram- och bakaxel. Detta ersätter även bladfjäder bak. En dator övervakar hela tiden hur mycket luft varje bälg ska fyllas med av kompressorn. Därför anpassar systemet sig ständigt till vägförhållanden, körstil, lasttyngd och kultryck.


V90: Ett luftfjädringssystem består av en luftbälg för varje hjul på bakaxeln som ersätter bladfjädern. En dator övervakar hela tiden hur mycket luft varje bälg ska fyllas med av kompressorn. Därför anpassar systemet sig ständigt till vägförhållanden, körstil, lasttyngd och kultryck.
av V70_2005
#1328485
Jag har xc90 med blad/spiralfjäder och den är väldigt skön att köra. Har bara testat luft xc90 kortare sträckor och upplevde den som komfortablare över t.ex. fartgupp. Nu går den väldigt bra med blad/spiral så jag vet inte om det är anledning nog.

När kan lastar fullt i bilen (fullt bagage, takbox +5pers) och hänger på största cykelhållaren på kroken (rejäl hävarm) med fyra cyklar syns det på fjädringen dvs bilen lutar lite bakåt. Det märks inte när man kör (>500mil i sommar på allt från dåliga hjulspår till 120km/h) men rent estetiskt hade den gärna fått vara plan.

Så är det en bil som körs rejält lastad skulle jag säga, luft bak är bra, ser rejälare ut när man tittar på bilen.
av troubleshooter
#1328600
Sett till ursprungsfrågan om man vågar köpa luftfjädring med tanke på om det blir fel på den, så skulle nog bilen bli ganska sparsmakad
om man tänkte på hur många av tillvalen som det kan bli fel på i en nyare bil och kostnaden för att åtgärda dessa. Men jag skulle välja
luftfjädring igen men skulle vilja ha det runt om och inte bara bak som nu på V90 CC.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1333054
PaleoProgrammer skrev: mån 29 jul 2019, 14:54 Hur upplever ni ljudnivån kontra det vanliga chassit och sportchassit ni som kört med det aktiva?
Det är lägre ljudnivå med luftfjädring än med original. R-design har utan tvekan högst vägljud.

Fick detta svar idag på mail. När det […]

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]