Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
#1167132
Robbi skrev:
Krollspell skrev:
Robbi skrev:Luftfjädring till V90 är bortkastat tycker jag. Fördelen är om du lastar tungt men annars så är 4C något som i kombination med tilläget olika körlägen kan göra bilen lite mjukare, men bara bak. Skillnaden är inte stor, du märker lite skillnad mellan advanced och normal men knappt. Komforten i V90 är mycket bättre än i V70 och du kommer mörka mest skillnad där och med vanlig fjädring. Spara dina pengar för du det är knapp märkbar skillnad.
Jag håller inte helt med dig, precis som 4C systemet som jag haft på de flesta av mina tidigare bilar så påverkas även dämparna fram, i fyra olika lägen, från eco till advance, även om det "bara" är luft bak. Det jag upplevde med eller utan är att bilen rullar något tystare med 4C.
Ja, vi tycker väl olika då för rent tekniskt påverkas väl framdämparna sekundärt av att dämparna blir hårdare/mjukare men de ändras inte egentligen. Att det skulle bli tystare med 4C finns det nog inget tekniskt bevis för.
Vet ej om det är uppmätt lr inte, men min egen känsla är att vägljudet inte blir lika påträngande som med standard eller än värre hårda och lite sänkta sportfjädrar.
av Jacobsson
#1167138
Det borde väl gå att göra lite mindre vetenskapliga experiment med det.
Kanske en egen tråd där man skriver in vissa värden så som väg, däck, hastighet osv. Sen lägger alla telefonen på samma ställe i bilen och kör samma app typ Arbetsmiljöverkets app buller
Inte för att det blir vetenskapligt men i alla fall intressant ?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1167160
Jacobsson skrev:Det borde väl gå att göra lite mindre vetenskapliga experiment med det.
Kanske en egen tråd där man skriver in vissa värden så som väg, däck, hastighet osv. Sen lägger alla telefonen på samma ställe i bilen och kör samma app typ Arbetsmiljöverkets app buller
Inte för att det blir vetenskapligt men i alla fall intressant ?
Hmm, den var smart. Tråden handlade om det var värt pengarna att lägga till luftfjädring och om det märks mycket skillnad. Sedan har ju folk svarar bu eller bä. Det visar väl egentligen på en sak, vi upplever skillnaderna olika. Jag kanske är lite halvdöv och avtrubbat nervsystem och inte känner så mycket skillnad. Jag hade 4C som påverkade båda dämparna. Jag fingrade och hade mig, kände knapp skillnad, åkte t.o.m tillbaks med bilen då jag trodde den var ur funktion men den var helt korrekt, fick testa på en annan bil. Sedan glömde jag bort funktionen och rörde den aldrig mer. Bilen snoddes, jag fick en annan utan 4C, körde var glad och hade aldrig en känsla av saknad.

Min förra bil (XC70) hade sportläge och ecodrive. Det tyckte jag förändrade bilens egenskaper på vägen mer. Testade ändå luftfjädring men som sist, märkte ingen skillnad. Beställde därför olika körlägen och märker stor skillnad på det vanliga och sport. Så, nej, jag tycker inte det är värt pengarna för mig, för jag märker inte skillnad och de pengarna kan man få någon mer rolig utrustning för.

Men, om man har superhörsel och nerverna utanpå, så kanske 4C är grejjen, inte minst psykologiskt.
av perhall
#1167188
bjornw skrev:Kommer från en XC60 med 4c och där gjorde det verkligen nytta, den gick så otroligt mycket bättre på vägen, i alla situationer och underlag, än den XC60 vi hade före den som var utan.
Men CC:n nu valde jag inte till det, främst för att hjulupphängningen är bättre och för att tyngdpunkten är lägre och hjulbasen längre. Sammantaget ger allt det mindre krängning och behovet av aktiva dämpare minskar. Men det blir utan tvekan bättre med, men inte lika mycket bättre.
Sedan drar vi inte tunga släp eller husvagn regelbundet så luftfjädringen behövdes inte heller.

Förövrigt funkar 4c genom att oljan i dämparen spänningssätts och ändrar viskositet (tröghet) i och med det. Alltså inga mekaniska ventiler som kan gå söder. Sällan problem med dem. Äldre varianter hade ventiler som var känsligare.

Luftbälgar, kompressor och kondens i rör/slangar är inte ovanliga problem med luftfjädring. Förmodligen större servicebehov än stålfjädrar.
Det kan stämma, men:
a/ XC60 fick precis som V70 ett bättre chassi under PLC. MY12 är mycket bättre än MY08, stabilare och minst lika komfortabel. Då jämför jag två bilar jag haft och kört långt med, båda med likadana däck (std-chassi, 225-50-17 Mich Primacy HP) - V70 alltså, men även XC60 märker man att senare är bättre än tidigare
b/ en bil slits ju så när man tar ut en ny bör den kännas bättre...
Användarvisningsbild
av bjornw
#1167414
perhall skrev: Det kan stämma, men:
a/ XC60 fick precis som V70 ett bättre chassi under PLC. MY12 är mycket bättre än MY08, stabilare och minst lika komfortabel. Då jämför jag två bilar jag haft och kört långt med, båda med likadana däck (std-chassi, 225-50-17 Mich Primacy HP) - V70 alltså, men även XC60 märker man att senare är bättre än tidigare
b/ en bil slits ju så när man tar ut en ny bör den kännas bättre...
Naturligtvis, men det var samma i jämförelse med nästan nya hyr/demobilar utan aktiv dämpning. I samband med bytet i vintras körde vi en XC60 demobil en vecka och skillnaden var stor även där. Däremot var motorkaraktären bättre på den (190hk mot 181hk) och den gick lite snålare.
av perhall
#1167416
Robbi skrev:
Jacobsson skrev:Det borde väl gå att göra lite mindre vetenskapliga experiment med det.
Kanske en egen tråd där man skriver in vissa värden så som väg, däck, hastighet osv. Sen lägger alla telefonen på samma ställe i bilen och kör samma app typ Arbetsmiljöverkets app buller
Inte för att det blir vetenskapligt men i alla fall intressant ?
Hmm, den var smart. Tråden handlade om det var värt pengarna att lägga till luftfjädring och om det märks mycket skillnad. Sedan har ju folk svarar bu eller bä. Det visar väl egentligen på en sak, vi upplever skillnaderna olika. Jag kanske är lite halvdöv och avtrubbat nervsystem och inte känner så mycket skillnad. Jag hade 4C som påverkade båda dämparna. Jag fingrade och hade mig, kände knapp skillnad, åkte t.o.m tillbaks med bilen då jag trodde den var ur funktion men den var helt korrekt, fick testa på en annan bil. Sedan glömde jag bort funktionen och rörde den aldrig mer. Bilen snoddes, jag fick en annan utan 4C, körde var glad och hade aldrig en känsla av saknad.

Min förra bil (XC70) hade sportläge och ecodrive. Det tyckte jag förändrade bilens egenskaper på vägen mer. Testade ändå luftfjädring men som sist, märkte ingen skillnad. Beställde därför olika körlägen och märker stor skillnad på det vanliga och sport. Så, nej, jag tycker inte det är värt pengarna för mig, för jag märker inte skillnad och de pengarna kan man få någon mer rolig utrustning för.

Men, om man har superhörsel och nerverna utanpå, så kanske 4C är grejjen, inte minst psykologiskt.
Det är som Polestar, enligt vissa blir det "en helt ny bil", men jag känner VD för en Volvohandlare, han är bilintresserad men märker ingen skillnad...
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1167546
perhall skrev:
Robbi skrev:
Jacobsson skrev:Det borde väl gå att göra lite mindre vetenskapliga experiment med det.
Kanske en egen tråd där man skriver in vissa värden så som väg, däck, hastighet osv. Sen lägger alla telefonen på samma ställe i bilen och kör samma app typ Arbetsmiljöverkets app buller
Inte för att det blir vetenskapligt men i alla fall intressant ?
Hmm, den var smart. Tråden handlade om det var värt pengarna att lägga till luftfjädring och om det märks mycket skillnad. Sedan har ju folk svarar bu eller bä. Det visar väl egentligen på en sak, vi upplever skillnaderna olika. Jag kanske är lite halvdöv och avtrubbat nervsystem och inte känner så mycket skillnad. Jag hade 4C som påverkade båda dämparna. Jag fingrade och hade mig, kände knapp skillnad, åkte t.o.m tillbaks med bilen då jag trodde den var ur funktion men den var helt korrekt, fick testa på en annan bil. Sedan glömde jag bort funktionen och rörde den aldrig mer. Bilen snoddes, jag fick en annan utan 4C, körde var glad och hade aldrig en känsla av saknad.

Min förra bil (XC70) hade sportläge och ecodrive. Det tyckte jag förändrade bilens egenskaper på vägen mer. Testade ändå luftfjädring men som sist, märkte ingen skillnad. Beställde därför olika körlägen och märker stor skillnad på det vanliga och sport. Så, nej, jag tycker inte det är värt pengarna för mig, för jag märker inte skillnad och de pengarna kan man få någon mer rolig utrustning för.

Men, om man har superhörsel och nerverna utanpå, så kanske 4C är grejjen, inte minst psykologiskt.
Det är som Polestar, enligt vissa blir det "en helt ny bil", men jag känner VD för en Volvohandlare, han är bilintresserad men märker ingen skillnad...
Jag är dock inte VD för en Volvohandlare :shock: , men jag upplever i alla fall precis som tidigare en skillnad mellan s k four-c system vs standard vs sportfjädring (hårda kortare fjädrar, mer vägbuller letar sig upp). "Four-C" systemen kan i advance bl a ge en liknande väghållning som sportchassit utan dess vägbuller. 8)

Polestar gör skillnad även om det inte lär bli en helt ny bil om någon nu påstår det. Bsr t ex ger ännu mera pang för pengarna.
av Primus
#1167615
Jag har kört flera(och även ägt en) bilar med 4c och där det märktes var på XC70 då den "rullade" lite på standardfjädring. Mikroskopisk förbättring med 4c i normalläget. I V70 tycker jag den enda "vettiga" skillnaden var att man fick tre knappar till. Det gillar jag, så jag är för.. :lol: Jo, visst märker man av 4c men svårt att säga att bilen blev bättre. Men om detta skulle vara användbar kunskap för TS är jag tveksam till. Nytt chassi och nytt system nu.
av perhall
#1167624
Tyckte alltid 4C på gamla generationen var dyrt (16900 eller nåt sånt väl?) jämfört med riktig luftfjädring för runt 20000 hos vissa konkurrenter... för lika bra som luftfjädring var det knappast och bilen kunde inte höjas och sänkas så heller...

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]