Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1166370
barcusmrandt skrev:Jo jag trodde det. Men har ingen aning om om det är värt pengarna. Jag provade en Mercedes c350, med aktivt chassi och luft, och där var skillnaden som en helt annan bil mellan de olika lägena.
Har du klarat sig utan i alla år så tror jag att du klarar dig utan nu också =)
I allafall anser jag att det är löjligt mycket pengar, för att inte tala om när dämparna börjar tröttna eller går sönder...
av barcusmrandt
#1166373
Xanthopteryx skrev:
barcusmrandt skrev:Jo jag trodde det. Men har ingen aning om om det är värt pengarna. Jag provade en Mercedes c350, med aktivt chassi och luft, och där var skillnaden som en helt annan bil mellan de olika lägena.
Har du klarat sig utan i alla år så tror jag att du klarar dig utan nu också =)
I allafall anser jag att det är löjligt mycket pengar, för att inte tala om när dämparna börjar tröttna eller går sönder...
Ja ÅF menar det kostar nya 30k att byta skiten sen när det går sönder vid 11000 mil.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1166378
Luftfjädring till V90 är bortkastat tycker jag. Fördelen är om du lastar tungt men annars så är 4C något som i kombination med tilläget olika körlägen kan göra bilen lite mjukare, men bara bak. Skillnaden är inte stor, du märker lite skillnad mellan advanced och normal men knappt. Komforten i V90 är mycket bättre än i V70 och du kommer mörka mest skillnad där och med vanlig fjädring. Spara dina pengar för du det är knapp märkbar skillnad.
av barcusmrandt
#1166381
Robbi skrev:Luftfjädring till V90 är bortkastat tycker jag. Fördelen är om du lastar tungt men annars så är 4C något som i kombination med tilläget olika körlägen kan göra bilen lite mjukare, men bara bak. Skillnaden är inte stor, du märker lite skillnad mellan advanced och normal men knappt. Komforten i V90 är mycket bättre än i V70 och du kommer mörka mest skillnad där och med vanlig fjädring. Spara dina pengar för du det är knapp märkbar skillnad.
Tack för bra svar!
av troubleshooter
#1166386
Luftfjädringen i sig kommenterar jag inte, däremot har jag haft adaptiva fjädringen på två V70 och och på en XC60 och för min del har det klart varit värt pengarna, jag har verkligen nyttjat de olika lägena som det ger möjlighet till, mina bilar har gått 14K, 13K,15K utan några som helst problem den adaptiva fjädringen. Luftfjädringen som nuvarande V90 har blir spännande att prova under en längre tid....
av Gorban
#1166390
Jag har kört över 30 000 mil med luftfjädrad bakaxel och 20 000 mil av dessa även med adaptiva stötdämpare i mina BMW 5-serie. Givetvis verkar de adaptiva dämparna på alla fyra hjulen och det är jag övertygad om att de gör hos Volvo också om man har 4C. Rullkomforten blir fantastisk och det är skönt att kunna ändra fjädringen mellan mjukare och fastare lägen även om skillnaden inte är jättestor.

Tyvärr beställde jag min V90 tidigt innan det gick att beställa till Volvon och jag fick inte heller in det i kalkylen så nu får jag rulla utan. Chassit i V90 är bra och ganska fast. Innan jag fick bilen var jag rädd att det skulle vara för mjukt men så var inte fallet. När man rullar över skarvar kan det istället vara lite för stötigt. Jag hade hellre haft bilen med luftfjädringen och 4C och om det blir en Volvo igen nästa gång så kommer jag att överväga att lägga till det till specen.

Det är sant att det finns risk att systemet går sönder. Oftast är det en eller bägge luftbälgarna som lägger av. Det kostar inga 30 000 kr att reparera även om det är irriterande.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1166393
Kommer från en XC60 med 4c och där gjorde det verkligen nytta, den gick så otroligt mycket bättre på vägen, i alla situationer och underlag, än den XC60 vi hade före den som var utan.
Men CC:n nu valde jag inte till det, främst för att hjulupphängningen är bättre och för att tyngdpunkten är lägre och hjulbasen längre. Sammantaget ger allt det mindre krängning och behovet av aktiva dämpare minskar. Men det blir utan tvekan bättre med, men inte lika mycket bättre.
Sedan drar vi inte tunga släp eller husvagn regelbundet så luftfjädringen behövdes inte heller.

Förövrigt funkar 4c genom att oljan i dämparen spänningssätts och ändrar viskositet (tröghet) i och med det. Alltså inga mekaniska ventiler som kan gå söder. Sällan problem med dem. Äldre varianter hade ventiler som var känsligare.

Luftbälgar, kompressor och kondens i rör/slangar är inte ovanliga problem med luftfjädring. Förmodligen större servicebehov än stålfjädrar.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1166395
Jag kan förstå 4C på de äldre modellerna men inte för V90-serien. Den är fastare och slår man adv/sport blir det rälsåkning. Jag tycker verkligen att V90-serien har den bästa chassisättningen av alla modeller. Jag tänkte med en gång, det är det här jag egentligen har letar efter när jag knappat mellan 4C alternativen. Kaka på kaka behövs inte. Provkör en V90 och känn efter om du är nöjd, om du är, varför krångla till det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1167122
Robbi skrev:Luftfjädring till V90 är bortkastat tycker jag. Fördelen är om du lastar tungt men annars så är 4C något som i kombination med tilläget olika körlägen kan göra bilen lite mjukare, men bara bak. Skillnaden är inte stor, du märker lite skillnad mellan advanced och normal men knappt. Komforten i V90 är mycket bättre än i V70 och du kommer mörka mest skillnad där och med vanlig fjädring. Spara dina pengar för du det är knapp märkbar skillnad.
Jag håller inte helt med dig, precis som 4C systemet som jag haft på de flesta av mina tidigare bilar så påverkas även dämparna fram, i fyra olika lägen, från eco till advance, även om det "bara" är luft bak. Det jag upplevde med eller utan är att bilen rullar något tystare med 4C.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1167126
Krollspell skrev:
Robbi skrev:Luftfjädring till V90 är bortkastat tycker jag. Fördelen är om du lastar tungt men annars så är 4C något som i kombination med tilläget olika körlägen kan göra bilen lite mjukare, men bara bak. Skillnaden är inte stor, du märker lite skillnad mellan advanced och normal men knappt. Komforten i V90 är mycket bättre än i V70 och du kommer mörka mest skillnad där och med vanlig fjädring. Spara dina pengar för du det är knapp märkbar skillnad.
Jag håller inte helt med dig, precis som 4C systemet som jag haft på de flesta av mina tidigare bilar så påverkas även dämparna fram, i fyra olika lägen, från eco till advance, även om det "bara" är luft bak. Det jag upplevde med eller utan är att bilen rullar något tystare med 4C.
Ja, vi tycker väl olika då för rent tekniskt påverkas väl framdämparna sekundärt av att dämparna blir hårdare/mjukare men de ändras inte egentligen. Att det skulle bli tystare med 4C finns det nog inget tekniskt bevis för.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen