Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
#1166271
Jag har beställt min v90 t8 med vanliga fjädringen. Min ÅF svär på att det inte är värt att lägga pengar på luftfjädring. Jag är också lite rädd för att det blir ruskigt dyrt när kuddarna är slut och det ska bytas. Luftfjädring har ju inte direkt rykte på sig att hålla väldigt länge... men hur är det nu egentligen, nån som har kört vanlig vs luftfjädring vs active 4c, och kan säga hur stor skillnad det är, och om det är värt att lägga 30+k. Jag vill ha komfort, men tycker egentlige det är bra nog komfort i vanliga chassit (som jag har provkört). Men är det 30k bättre komfort med luft eller active i v90?
av troubleshooter
#1166275
Kan man beställa aktiva fjädringen utan luftfjädringen bak? Har för mig att man inte kunde det när jag la min beställning, har varit nöjd med aktiva fjädringen på mina tidigare bilar så för mig så kändes aktiva fjädringen som ett måste, även om luftfjädringen följde med, nu efter 100 mil med bilen så kan jag bar asäga att komforten är underbar, huruvida det beror på luftfjädringen eller inte låter jag vara osagt men om jag skulle lägga så mycket pengar på en T8 skulle jag inte snåla in på den delen.
av Jacobsson
#1166305
Jag har kört en XC90 utan luftfjädring under en längre tid innan jag valde med luftfjädring till min. Jag har aldrig ångrat mig. Kör man samma sträckor under en längre tid och sedan byter till bil med luftfjädring märker man verkligen skillnaden.
Tyvärr framkommer det inte lika tydligt när man bara provkör under någon timma.
Välj till det, du kommer inte ångra dig. Finns annat för 30' du säkert kan vara utan.
av barcusmrandt
#1166308
Grejen är ju att på xc90 kan jag förstå poängen med luft, där får du det på alla fyra hörnen. Det är ju dessutom en betydligt tyngre och högre bil. På v90 får du det ju bara bak... frågan är om skillnaden där blir så stor.
av perhall
#1166343
Håller med Jacobsson. När man byter till en bil utan märker man det tydligt.

Men hur kan det kosta 30000+ att få det på en hjulaxel?
av barcusmrandt
#1166349
Ok. Låter som jag kanske måste försöka boka provkörning med båda alternativen på samma dag, så jag får testa det då om det är så stor skillnad. Men perhall är det så xc90 du snackar om eller v90?
av perhall
#1166359
barcusmrandt skrev:Ok. Låter som jag kanske måste försöka boka provkörning med båda alternativen på samma dag, så jag får testa det då om det är så stor skillnad. Men perhall är det så xc90 du snackar om eller v90?
Jag snackar bilar generellt som har luftfjädring på alla fyra alt stål på alla fyra.

Normalt kostar luftfjädring 20-25 om det är på alla fyra. Kan det verkligen kosta över 30 att få det på en axel på V90?
av Xanthopteryx
#1166366
barcusmrandt skrev:Nja. 10k kostar det att få luft bak. 30k att få active 4c som inte ens min ÅF kan svara på vad det är för nåt Bild
Är inte 4c helt enkelt elektriska dämpare? Där man med hjälp av ventiler (som säkert gillar att strula och gå sönder efter ett tag, som allt annat elektroniskt :-p ) kan justera hårdheten i dämpningen?
av barcusmrandt
#1166368
Jo jag trodde det. Men har ingen aning om om det är värt pengarna. Jag provade en Mercedes c350, med aktivt chassi och luft, och där var skillnaden som en helt annan bil mellan de olika lägena.
Löjliga priser XC70

Ja, jag är ju bara en, så det kan v&au[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]