Sida 1 av 1
Spacers till XC90
Postat: ons 12 apr 2017, 11:18
av GustavB
Tjena.
Sitter och funderar på om jag skulle ta och beställa 4 st spacers till min XC90 för att få lite robustare look. Jag har original 20" och tänkt behålla dessa.
Undrar om någon har erfarenhet av spacers på XC90/V90/V90CC? hade tänkt mellan 15 och 20 mm runt om beroende på hur det passar med centrumhålet. Centrumringen på navet får inte sticka ut mer än 1mm från tjockleken på spacern för att kunna få till samma centrumhål.
Re: Spacers till XC90
Postat: ons 12 apr 2017, 11:53
av skyrazer
Har inte erfarenhet av just denna bil men av liknande fall, andra bilar.
Finns risk att bilen upplevs väldigt spårig med 15-20mm och inget jag skulle rekommendera. Du lär även skitna ner både tak och sidor ganska våldsamt med den bredden (total flytt blir ju trotts allt 3-4cm totalt vilket är ganska mycket).
Fråga Spacer.se om mer råd.
Re: Spacers till XC90
Postat: ons 12 apr 2017, 12:06
av GustavB
skyrazer skrev:Har inte erfarenhet av just denna bil men av liknande fall, andra bilar.
Finns risk att bilen upplevs väldigt spårig med 15-20mm och inget jag skulle rekommendera. Du lär även skitna ner både tak och sidor ganska våldsamt med den bredden (total flytt blir ju trotts allt 3-4cm totalt vilket är ganska mycket).
Fråga Spacer.se om mer råd.
Upplever det som svårt att hålla bilen ren trots avsaknad av spacers och stänkskydd monterade. Så det är ett mindre problem. Dock spårigheten känns inget vidare. Man skulle gärna vilja prova innan man beställer...
Re: Spacers till XC90
Postat: fre 14 apr 2017, 07:40
av Galmas
Jag har 15mm spacers, funkar fint! Spårar lite, pga breda däck 295. & 335 bak ser biffigt ut!
Re: Spacers till XC90
Postat: fre 14 apr 2017, 13:50
av VolvoB20
Händer ju en del annat också med annat ET/Spacers.
Normalt tas ju hela kraften vid bromning och gasning upp i hjulupphängningen då hjulets kraftcentrum är centrerat över vridningspunkten.
Med annat ET/Spacers skickar du ju istället upp mycket av krafterna i styrleder och styrsystem istället så de slits ut fortare.
Du märker inte det i ratten så länge det pressar på lika mycket från båda sidor men det sliter, det känns bara om vänster o höger däck har något olka underlag, det är det som gör att det känns som bilen spårar.