Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eperste
#1206932
AndS skrev:En funderingar, har ni provat att göra några kraftiga inbromsning för det hjälpte på en del V70II och var en rekommendation, kunde hända för de som körde lugnt och ofta motorbromsade. Tänkte om de kunde vara en quick and dirty lösning tills Volvo kan åtgärda.
Sedan funderar jag, kan det påverkas om man kör ofta med ACC som ligger och småbromsar att man får en yta som blir mera gnisselkänslig?
Mitt fel uppstår endast på morgonen, när bromsarna är kalla och bilen skall backas ut från garaget i låg fart,
Då skriker frambromsarna. Enlligt Volvo så är det 17tum skivorna som är berörda,
av AndS
#1206943
Christerv70 skrev:
AndS skrev:En funderingar, har ni provat att göra några kraftiga inbromsning för det hjälpte på en del V70II och var en rekommendation, kunde hända för de som körde lugnt och ofta motorbromsade. Tänkte om de kunde vara en quick and dirty lösning tills Volvo kan åtgärda.
Sedan funderar jag, kan det påverkas om man kör ofta med ACC som ligger och småbromsar att man får en yta som blir mera gnisselkänslig?
Har inte provat kraftiga inbromsningar, enligt en jag pratade med på verkstaden så hjälper inte det. Jag har haft 4 nya Volvo sedan 2009 samt en privat som min fru har och ingen av dessa har haft skrikande bromsar. Min fars 30 år gamla 240 hade inte skrikande bromar och han körde 150 mil om året.
Det var en gissning för tar vi V70II som var vår senaste bil så hade vi aldrig några problem medan en bekant hade gnisslande bromsar och nu inget på vår CC. Att prova med det kostar ju inget då problemet har funnits tidigare och att få bort det tills Volvo löst problemet kan ju vara skönt.
Gnisslande bromsar är inget nytt, olika tillverkare har fått byta belägg, montera skrikplattor (var väl Volvo), smörja baksidan på belägg, etc.
av Djungelbrand
#1206999
eperste skrev:
AndS skrev:En funderingar, har ni provat att göra några kraftiga inbromsning för det hjälpte på en del V70II och var en rekommendation, kunde hända för de som körde lugnt och ofta motorbromsade. Tänkte om de kunde vara en quick and dirty lösning tills Volvo kan åtgärda.
Sedan funderar jag, kan det påverkas om man kör ofta med ACC som ligger och småbromsar att man får en yta som blir mera gnisselkänslig?
Mitt fel uppstår endast på morgonen, när bromsarna är kalla och bilen skall backas ut från garaget i låg fart,
Då skriker frambromsarna. Enlligt Volvo så är det 17tum skivorna som är berörda,
Vad menar du med 17"-skivor? Att 17" ä den minsta fälgen de passar till? Hur stor diameter har dom?

Har för mig att jag sett info från volvo angående storlekar på olika bromsskivor här på jagrullar men kan ej hitta, har för mig att jag har 325 mm på min T5:a..

//
A
av ogren
#1226419
Vår V90 är nu ett år gammal och vi har lämnat in bilen för femte gången med anmärkning gnisslande bromsar. Varje gång har inget gjorts av verkstaden och allt de har sagt är att Volvo arbetar på en lösning men att de inte fått någon. Den här gången fick vi höra tredje kvartalet 2018. Då har garantin snart gått ut.

Det här ska man väl inte acceptera? Tre reparationsförsök och sedan har man rätt att lämna tillbaka produkten. Nu vill jag inte lämna tillbaka bilen då vi är nöjda i övrigt, men någon sorts ersättning borde man väl få när de inte klarar av att åtgärda felet?
av Xanthopteryx
#1226462
ogren skrev:Vår V90 är nu ett år gammal och vi har lämnat in bilen för femte gången med anmärkning gnisslande bromsar. Varje gång har inget gjorts av verkstaden och allt de har sagt är att Volvo arbetar på en lösning men att de inte fått någon. Den här gången fick vi höra tredje kvartalet 2018. Då har garantin snart gått ut.

Det här ska man väl inte acceptera? Tre reparationsförsök och sedan har man rätt att lämna tillbaka produkten. Nu vill jag inte lämna tillbaka bilen då vi är nöjda i övrigt, men någon sorts ersättning borde man väl få när de inte klarar av att åtgärda felet?
När garantin går ut är irrelevant. Du har påtalat felet inom garantitiden.

Det där med ersättning, ja, det är ju beroende på hur illa det är.
Lite smågnissel eller rena skriktjutet varje gång man backar, så halva grannskapet väcks. Det är ju en viss skillnad däremellan.
av stoffe1
#1226478
ogren skrev:Vår V90 är nu ett år gammal och vi har lämnat in bilen för femte gången med anmärkning gnisslande bromsar. Varje gång har inget gjorts av verkstaden och allt de har sagt är att Volvo arbetar på en lösning men att de inte fått någon. Den här gången fick vi höra tredje kvartalet 2018. Då har garantin snart gått ut.

Det här ska man väl inte acceptera? Tre reparationsförsök och sedan har man rätt att lämna tillbaka produkten. Nu vill jag inte lämna tillbaka bilen då vi är nöjda i övrigt, men någon sorts ersättning borde man väl få när de inte klarar av att åtgärda felet?
Har också problem. Min verkstad sa den 6 december att lösning kommer första kvartalet 2018. Ska dubbelkolla om detta fortfarande gäller eller det har skjutits fram. För min del har dom ens inte haft bilen inne för kontroll utan har hänvisat mig direkt till att jag måste vänta på Volvos lösning.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1226481
Jag har som tidigare inlägg fått svar från ÅF att Volvo kommer med lösning för gnisslande bromsar under Q1 2018.
Känns inte direkt premium när folk vänder sig om på parkeringen när jag bromsar, i mitt fall är det nästan uteslutande gnissel när jag backar och bromsar och tempereraturen är +5 eller kallare
av stoffe1
#1226486
stoffe1 skrev:
ogren skrev:Vår V90 är nu ett år gammal och vi har lämnat in bilen för femte gången med anmärkning gnisslande bromsar. Varje gång har inget gjorts av verkstaden och allt de har sagt är att Volvo arbetar på en lösning men att de inte fått någon. Den här gången fick vi höra tredje kvartalet 2018. Då har garantin snart gått ut.

Det här ska man väl inte acceptera? Tre reparationsförsök och sedan har man rätt att lämna tillbaka produkten. Nu vill jag inte lämna tillbaka bilen då vi är nöjda i övrigt, men någon sorts ersättning borde man väl få när de inte klarar av att åtgärda felet?
Har också problem. Min verkstad sa den 6 december att lösning kommer första kvartalet 2018. Ska dubbelkolla om detta fortfarande gäller eller det har skjutits fram. För min del har dom ens inte haft bilen inne för kontroll utan har hänvisat mig direkt till att jag måste vänta på Volvos lösning.
Fick nyss bekräftat av min ÅF att det är försenat från Q1 till Q3. Finns det något man kan göra för att trycka på? Har redan väntat över ett år.
av AndS
#1226619
Att inte kunna lösa bromsgnissel på ett år betyder bara att det inte är prioriterat från Volvos sida.
Skulle aldrig accepterat ett sånt fel på vår bil och väntetid på ett år för en lösning.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]