Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1149132
Haft min S90 i ca 3v (50mil)...när jag bromsar vid låga farter tex parkering gnisslar det om bromsarna, väldigt irriterande. Har påpekat till återförsäljaren, de ska utreda saker, säger dem.
En sådan sak ska det inte uppstå i en premium bil, tycker jag.

Är det någon som vet varför fenomenet uppstår? Är det någon annan som upplever samma beteende?
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1149143
Kan det vara så att du inte "motionerat bromsarna" ordentligt? Bromsar mår bra av att användas rejält emellanåt. Ha det i åtanke när du är ute och kör. Motorvägsavfarter och tomma raksträckor osv är bra ställen att motionera. Jag pratar REJÄLA inbromsningar, från landsvägsfart till 0, i princip tvärnitar alltså. För mycket fiskörning med mjuka svaga inbromsningar kan ge symptom som gnisslande bromsar.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1149147
Sleeper skrev:Kan det vara så att du inte "motionerat bromsarna" ordentligt? Bromsar mår bra av att användas rejält emellanåt. Ha det i åtanke när du är ute och kör. Motorvägsavfarter och tomma raksträckor osv är bra ställen att motionera. Jag pratar REJÄLA inbromsningar, från landsvägsfart till 0, i princip tvärnitar alltså. För mycket fiskörning med mjuka svaga inbromsningar kan ge symptom som gnisslande bromsar.
Tack för tipset...hittills har det varit mest fiskörning i stan...ska testa det.
Kan inte minnas att jag har behövt göra "motionering av bromsar" tidigare.
av Tuppen30
#1149167
Jajamen samma här. Har haft bilen i 10 dagar och den har rullat ca 60mil. Mina bromsar gnisslar också i väldigt låga farter. Ska testa hårda inbromsningar.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1149189
Fasen, ska det här vara normalt, de tyska bilar jag ägde tidigare har aldrig visat det här problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av DonutTony
#1149190
Gnisslande bromsar var/är ett problem på S,V och XC90. Först kom det nya skivor som skulle lösa problemet, sen nya belägg. Det har blivit bättre men inte helt bra med senaste generationen belägg. Mina belägg byttes vid senaste servicen för ca 4 veckor sen och kan fortfarande gnissla, särskilt när man backar. Välkänt problem om man pratar med verkstaden.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1149194
Det kan nog vara antingen eller, eller både och.

Jag har motionerat bort gnisslande bromsar på mina tidigare A6, 535, V70 och XC70, så det är varken ett nytt fenomen eller konstigt. Har också hört att flera fått byta bromsbelägg på nya 90-serien, men att börja felsökningen med att motionera bromsarna kan ju åtminstone vara ett första steg.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1149198
Spid3r skrev:Fasen, ska det här vara normalt, de tyska bilar jag ägde tidigare har aldrig visat det här problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Normalt är det inte, men du får nog räkna med att det tar lite tid. Hitta problemet, utveckla lösningen, tillverka, testa, och sen i bästa fall masstillverka och byta.
Man hade väl kanske hoppats att de lärt sej från xc90 men icke.
av perhall
#1149202
Audi har samma problem, har lämnat in min 3 ggr och det kommer tillbaka efter ett tag. Senaste budet var att jag inte ska automattvätta bilen, för då försvinner det medel de smort in bromsoken med. F n är det tyst men gissar att det snart börjar gnissla igen... synd att Volvo drabbats av samma...

Ang. motionera =ja, det hjälper, men bara i 1-2 dagar... och det går åt väldigt mycket bromsar om man ska hålla på så...
av stoffe1
#1149207
Tyvärr har jag också samma peoblem, v90, 450 mil. Min säljare försöker undvika att behöva ta i problemet vilket i sig nästan är mer irriterande än problemet i sig självt. :cry:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
XC - Rear axle sensor

Endast de med aktivt chassi som har två giva[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.