Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1282661
Ja jag har då inte reagerat på att alla bilar gnisslar "så här års"...
av Xanthopteryx
#1282673
Robbi skrev:
Xanthopteryx skrev:Mina har börjat gnissla.
Mina har börjat smågnissla men bromsar jag hårt några gånger så försvinner det. Jag tog upp det förra vintern med ÅF och han skrattade bort det med ”så här års gnisslar alla bilar”. Man får väl reagera när de riktigt tjuter?
Min Mazda 626 -96 gnisslade inte ett skvatt.
Min Mazda 6 -10 gnisslade inte ett skvatt.
Vår tillfälliga Volvo V70 -04 gnisslade inte ett skvatt.
Användarvisningsbild
av na96gen
#1282859
När det inte är super torrt som i somras så gnisslar alltid mina bromsar när bilen tex stått över natten på uppfarten och jag backar ut på gatan. De kladdade på något i våras men det hjälpte inte och tiden bara går. Bilen blir två år i mars..
Riktigt dåligt.
Jag hör en hel del andra V90/S90 det gnisslar om på parkeringar tex vid jobbet så det verkar ganska vanligt..
av FB123
#1284633
ogren skrev: ons 21 nov 2018, 11:57 Jag har fortfarande inte fått bromsarna åtgärdade. Gnisslar nästan varje gång jag stannar på en parkering nu. Volvo säger Q2 2019 nu, vilket vore 2,5 år efter bilen är tillverkad.

Har ni andra fått gnisslande bromsar åtgärdade? Har det slutat gnissla sedan dess eller har felet återkommit?
Jag har haft problem med gnisslande bromsat på min v90 i typ 2 år och hela tiden har ÅF sagt att Volvo ska komma med en lösning Q3 2018. Tröttnade till slut och bad han skicka ett mail till Volvo med ljudfil på mina bromsar.
Fick tillbaks ett svar för några veckor sen att Volvo nu rekommenderade att man bytte till "komfortbromsar". Vad nu det är...
Men lämnade in bilen och fick bromsbeläggen bytta och nu gnisslar det ingenting! Sen är det ju inte omöjligt att det kommer tillbaka men just nu funkar det fint och har gjort i 1 månad.

Lite märkligt. Jag påpekade problemet när det fanns ca 1 års nybilsgaranti kvar och har fått hela tiden höra att det kommer täckas även om garantin hinner gå ut, då jag påpekade felet innan garantin löpte ut. Vilket känns självklart. Men sen när det skulle bytas så började ÅF och Volvo krångla och sa att det inte täcktes av garantin... Men stod på mig och Volvo valde att ta det som en goodwill.
av DejanXC60
#1285045
Enligt min servicetekniker så slits ”komfortbromsar” dubbel så fortare än originalet. Står hellre ut med lite gnisell än att betala onodiga kostnader för bromsbyte
Användarvisningsbild
av frasse4
#1285078
Byte av bromsklossar efter 5000 mil för 2500kr ger 0,5 kr/mil istället för 0,25 kr/mil. Total ägandekostnad ~50 kr/mil. Skulle go betala det extra för att slippa gnällandebromsar...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1285124
DejanXC60 skrev: fre 07 dec 2018, 13:28 Enligt min servicetekniker så slits ”komfortbromsar” dubbel så fortare än originalet. Står hellre ut med lite gnisell än att betala onodiga kostnader för bromsbyte
Bara att höja stereon några snäpp så hörs det inte ;-)
av Xanthopteryx
#1285140
frasse4 skrev:Byte av bromsklossar efter 5000 mil för 2500kr ger 0,5 kr/mil istället för 0,25 kr/mil. Total ägandekostnad ~50 kr/mil. Skulle go betala det extra för att slippa gnällandebromsar...
5.000 mil?! Jag bytte aldrig framklossar på min Mazda, 12.000 mil. Bak bytte jag då oket kärvat och därmed blev det anliggning så et av beläggen nöttes ner fasligt mycket.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1285144
Ja jag håller med. Jag tycker runt 10000 mil är normalt så jag tog 5000 mil som halva livslängden
av III
#1285183
frasse4 skrev: fre 07 dec 2018, 16:08 Byte av bromsklossar efter 5000 mil för 2500kr ger 0,5 kr/mil istället för 0,25 kr/mil. Total ägandekostnad ~50 kr/mil. Skulle go betala det extra för att slippa gnällandebromsar...
Kostanden är en sak, att det bildas dubbelt så mycket bromsdamm som kommer ut i naturen och luften vi andas är nog ett större problem.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]